30 ساله هستم و 12 سال پیش به عقد موقت مردی زن دار در آمدم البته خانواده ام خیال می کنند که من عقد دایم شوهرم هستم رازی که پدرم با خودش به گور برد .من این مرد را دوست دارم و توی این 12 سال که بهترین سالهای عمر هر زن و دختری است به خاطر خدا و اون مرد و آبروش هرگز کاری نکردم که خانواده اش با خبر شوند با وجود 12 سال تنها زندگی کردن وتظاهر خوشبختی پیش دیگران این آقا نه پولداره و نه تا حالا چیزی به اسم من کرده ما 25 سال تفاوت سنی داریمو جالا قصد بچه دار شدن داریم اما باید از زن اولش اجازه بگیره که امکان نداره چون من نمی خام اون زندگی و بچه های دیگرش اذیت بشه و مرد من مورد بی احترامی قرار بگیره من نمی خام بچه ام مادرش رو یه زن صیغه ای بدونه و از طرفی نمی دونم چه کار کنم یعنی خدا هیج قانونی برای من واین یک دهه زندگی پر از رنجم و تبردن آبروی شوهرم نداره -و اگر اذدواج دایم کنیم در شناسنامه از تاریخ 12 سال پیش خواهد بود یا نه ممنون میشم کمکم کنید...خدا خیرتان بدهد

خواهر گرامي از اين كه به اين مركز اعتماد كرده و مسئله خود را با ما در ميان گذاشتيد، متشكريم.
جواز ازدواج موقت، از احکام مسلم اسلام و مکتب تشيع است. حکم اوليه آن، جواز بوده و نيازي به کسب اجازه از همسر اول نيست؛ اما يکي از شرايطي که همسر اول مي تواند در ضمن عقد خود براي شوهر بگذارد، لزوم کسب اجازه از وي براي ازدواج مجدد است.
براي يادآوري احكام ازدواج موقت، پاره اي از شرایط آن را بيان مي كنيم:
عقد موقت يا صيغه، داراى شرايط زير است:
1. ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم نياز به خواندن عقد و الفاظ مخصوصه دارد و با صرف رضايت قلبى درست نمى‏شود.
2. فرق عمده در ازدواج موقت با دائم، اين است كه در عقد موقت بايد مدت ذكر شود كه آيا مثلاً يك ساعت است يا ده سال. به عبارت دیگر، در ازدواج دائم، زن و مرد با هم توافق مي كنند كه تا پايان عمر خود، همسر هم باشند. در ازدواج موقت، زن و مرد با هم توافق مي كنند كه تا مدت معين همسر هم باشند و در صورت توافق، مي توانند مدت را تمديد و يا به ازدواج دائم تبديل كنند و يا به خوبي و خوشي از هم جدا شوند.
3. مقدار مهريه هم بايد در عقد موقت مشخص شود و هنگام خواندن عقد ذكر گردد.
4. اگر دختر باكره اى بخواهد صيغه شود، بايد با اذن پدر يا جدّ پدرى باشد؛ چنان كه در ازدواج دائم نيز اين طور است.
5. در عقد ازدواج موقت، بعد از تمام شدن مدت، زن بايد از مرد جدا شود و عده نگه دارد؛ مگر اين كه عقد دوباره تجديد شود. اگر قبل از تمام شدن مدت، مرد بقيه آن را ببخشد، ازدواج موقت تمام مى‏شود.
6. چه در ازدواج موقت و چه دائم، وظيفه تأمين معاش و نفقه فرزند بر عهده پدر مي باشد. مادر براي نگهداري و حتي شيردهي فرزند، مستحق دريافت اجرت است.
خواهر محترم! با توجه به احكام عقد موقت، پاسخ شما را در قالب نكات زير بيان مي كنيم:
- براي ازدواج مجدد (چه دائم و چه موقت) اجازه همسر اول شرط نيست؛ مگر اين كه زن در ضمن عقد شرط كرده باشد. بنابراين، وقتي همسر شما جرات كرده بدون اجازه همسر اولش شما را به عقد موقت خود در آورده، مي تواند شما را به عقد دائم خود در آورد.
- به نظر ما قبل از اقدام براي بچه دار شدن، بهتر است با گفتگوی صميمانه با همسرتان ازدواج موقت تان را تبديل به از دواج دائم كنيد؛ چرا كه شما نياز به يك تكيه گاه دائمی داريد؛ خصوصاً بعد از بچه دار شدن، و عقد موقت نمي تواند اين نياز را تأمين كند.
- براي بچه دار شدن، نياز نيست همسرتان از زن اولشان اجازه بگيرند.
- از هر تاريخي كه به عقد دائم اين مرد در آييد، همان تاريخ در شناسنامه ثبت مي شود.
- توجه داشته باشيد اختلاف سني شما با اين مرد، بسيار زياد است و مي تواند موجب مشكلاتي شود.
- بي چون و چرا و چشم بسته، تسلیم خواسته هاي اين مرد نشويد و حتماً در اين زمينه به صورت حضوري با يك مشاور متخصص و متدين گفتگو كنيد.
براي تقويت جرأت بيان خواسته هاي خود، راهكارهاي زير را پيشنهاد مي كنيم:
الف) قبل از هر چيز، شناخت خود را از توانمندى‏ها و نقاط قوت و خصوصيات مثبت خويش اصلاح كرده، گسترش دهيد و در نتيجه خود را مثبت ارزيابى كنيد.
ب) به تجارت تلخ و شكست‏هاى گذشته و نيز احساسات و تخيلات منفى درباره خود نينديشيد و بكوشيد آن‏ها را از فضاى ذهن‏تان بيرون بريزيد.
ج) بكوشيد با افراد بانشاط و اجتماعى بيش‏تر رفت و آمد كرده، از چگونگی برخورد و روابط اجتماعى آن‏ها الگو بگيريد.
د) اگر در ابتداي كار دچار اضطراب شديد، نبايد نگران شويد. تا به زمين نخوريد، راه رفتن را نمى‏آموزيد.
ه) در محيط هاي دوستانه بيش تر صحبت کنيد و در سلام کردن پيش قدم باشيد.
و) اگر وارد محيط جديدي شديد، سعي كنيد به آداب آن آشنا شويد؛ ولي محکوم آن نشويد.
ز) اگر به هنگام صحبت از نگاه کردن در چهره ديگران هراس داريد و موجب اضطراب شما مي شود، سر خود را پايين بيندازيد و به آن ها توجه نکنيد.
ج) مسئوليت پذيري در اجتماع را در کارهاي کوچک و کوتاه مدت آغاز و تمرين کنيد تا ابهت خيالي اين محيط براي شما از بين برود.