سلام خسته نباشید
آیا می شود فیلم های که در سايتها طوري گذاشته اند که قابل دانلود است. و خواستند که مراجعه کننده بتواند دانلود کند و ما از عدم رضايت شرکت تولید کننده اطلاعي نداريم،دانلود كرد؟
.لازم به ذکر است که در اول تمامی فیلم های ایرانی مجاز اشاره شده است که هرگونه کپی برداری منع قانونی دارد آیا این دلیلی بر به اشتراک گذاشتن آن در اینترنت می شود؟
آیا دانلود یک کتاب مثلا 15000 تومانی و یا نرم افزار ایرانی با ارزش چی مشکل دارد ؟
تکلیف این قرض دادن کتاب و فیلم و نرم افزار که خریداری شده است چه می شود؟
نمی شود به دانلود کردن(اشتراک گذاری در اینترنت) هم مثل قرض دادن نگاه کرد؟
لطفا صریح پاسخ دهید و با یک سوال دیگر جواب ندهید.
با تشکر

پرسشگر محترم با سلام و تشكر از ارتباطتان با اين مركز
1- در صورتی که در اول فیلم تذکر داده باشد که تکثیر جایز نیست، نمی توانید بدون اجازه تولید کننده فیلم یا نرم افزار آن را دانلود کنید و به نظر آیت الله مکارم ؛ حق امتياز محترم است، بنا بر این بدون اجازه صاحب امتياز دانلود و تکثير آن و هم چنین بعد از تکثير هم خريدن و استفاده از آن جايز نيست. (1)
2- دانلود کتاب یا نرم افزار در صورتی که منع از تکثیر آن شده باشد جایز نیست و اگر منع نشده باشد و سایت برای دانلود گذاشته باشد در صورتي که نمي دانيد مؤلفين کتاب راضي است يا نه؟ و سايت ها هم به صورت آزاد براي دانلود گذاشته اند، دانلود کردن و استفاده از اين نرم افزار ها اشکال ندارد و بنا بر صحيح بودن کار سايت مي شود، يعني بنا بر اين گذاشته مي شود که حتما صاحب کتاب راضي یا نرم افزار راضی بوده است که سايت آن را براي دانلود گذاشته است. (2)
قرض دادن فیلم یا نرم افزاری که قانونا خریداری شده است، درصورتی که تکثیر نباشد اشکال ندارد. (3)
پي نوشت:
1. آيت الله مکارم شیرازی، استفتاآت ،ج3، س 1547 و 1548.
2. سؤال تلفني (7840001-0251) از دفتر آيت الله مکارم شيرازي.
3. همان.