موجودیت وصحت دجال وجود دجال زمان امدن دجال نحوه ی شناسایی

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
دجال از ریشه «دجل» به معنای دروغ‏گو و حیله‏گر است. از ظاهر روایات اسلامی استفاده می‏شود. دجال فردی است که در آخرالزمان و پیش از قیام حضرت مهدی(عج) خروج می‏کند. مردی که دارای یک چشم و با ظاهری غیر عادی است. وی با انجام کارهای شگفت‏انگیز جمع زیادی را فریب می‏دهد . در یک دوره چهل روزه یا چهل ساله دنیا را پر از ظلم و جور می‏کند. این فرد سرانجام به دست حضرت عیسی مسیح به هلاکت می‏رسد.(1)
از پیامبر(ص) روایت شده : امت من به چهار فتنه گرفتار می‏گردد که چهارمین آن فتنه دجال است.(2)
آیا دجال نام شخص است یا یک جریان انحرافی؟ در این مورد چند احتمال وجود دارد:
1 - ممکن است دجال نام فرد معینی نباشد، بلکه هر کسی که با ادعاهای پوچ و بی‏اساس و با توسل به حیله‏ها و نیرنگ‏ها درصدد فریب مردم برآید. در همین راستا در روایات آمده است که قبل از ظهور حضرت مهدی(ع) کذاب‏ها و دجال‏های متعددی خروج خواهند نمود.(3)
2 - احتمال دارد فردی معین به عنوان دجال در دوره غیبت با ویژگی هایی که برای او بیان شد، خروج کند و مردم را به انحراف بکشاند.
3 - ممکن است مراد از دجال، سفیانی باشد؛ یعنی فردی با ویژگی‏های ابوسفیان، یا از نسل ابوسفیان قیام کند و جهان را به آشوب و فساد بکشاند. این فرد در کتاب‏های اهل سنت بیش تر به عنوان دجال و در کتاب‏های‏شیعه بیش تر به عنوان سفیانی یاد شده است.
4 - ممکن است دجال کنایه از فرهنگ غلط و منحرف کننده و یا هر ابزاری که موجب آن شود، مانند ماهواره یا تلویزیون ، یا مقصود کفر جهانی و سیطره فرهنگ مادی بر همه جهان باشد.
روایات در دجال در کتاب های شیعه وسنی فراوان است. همچنین در انجیل در باره دجال مطالب زیادی ذکر شده است. (4 ) بنا بر این اصل دجال و آمدنش قطعی است. اما اینکه دجال کیست و چه خصوصیاتی دارد و اینکه یک نفر یا چند نفر است یا یک جریان است، دقیقا روشن نیست .
دجالی که در روایات به آن اشاره شده تا حا ل نیامده ووجود خارجی ندارد .

برای اطلاع بیش تر در این زمینه می‏توانید به کتاب «چشم به راه مهدی(ع) بحث مربوط به «بررسی نشانه‏های ظهور» و دادگستر جهان از ِآیت الله ابراهیم امینی مراجعه نمایید.
پی‏نوشت‌ها:
1. فصلنامه حوزه، ش 71 - 70، ص 262؛
مصاحب، دائرةالمعارف فارسی، ح 1، ص 921،
صحیح بخاری ، ج 8 ، 103 ،
مسند احمد حنبل ، ج 5 ،ص 13 ،
الغیبه ،شیخ طوسی ، 463 .
2. کنزالعمال، ج 11، ص 163،ح 31049. علی متقی هندی .
3 . بحارالانوار، ج 52، ص 209؛
ارشاد مفید، ج 2، ص 347 تر جمه سید هاشم رسولی محلاتی ، تهران ،انتشارات علمیه اسلامیه؛ کنزالعمال، ح 14، ص 200.
4 .داد گستر جهان ،ابراهیم امینی ، ص223-226 ،قم ، انتشارات شفق ،1378 ، چاپ هیجدهم .