پرسشگر گرامی باسلام و تشکر به خاطر ارتباطتان با این مرکز
گفتن اذان و اقامه برای نمازهای یومیه به طور جداگانه مستحب است. و ثواب نماز را بالا می برد و اگر کسی اذان و اقامه را عمداً یا سهواً نخواند، نمازش باطل نیست.
بر مرد و زن مستحب است پیش از نماز های یومیه (چه نماز ادایی و چه قضایی) اذان و اقامه بگوید. اما احتیاط مستحب این است که اقامه برای نمازهای یومیه ترک نشود، مخصوصاً در نمازهای صبح و مغرب.(1) از امام باقر و صادق(علیها السلام) نقل شده است که: «هر کس اذان و اقامه بگوید و وارد نماز شود، دو صف از ملائکه بر او اقتدا می کنند و اگر فقط اقامه بگوید، یک صف بر او اقتدا می کنند».(2)
دز هر حال نخواندن اذان و اقامه برای نمازهای یومیه اشکالی ندارد و نماز صحیح است.
2- منظورتان در مورد آداب وضو اگر مستحبات وضو باشد و آن دعاهایی است که هنگام افعال وضو خوانده می شود و در رساله آمده است.
اگر منظور واجبات است که ما برایتان می نویسیم. اگر مشکل یا سوالی باقی ماند در نامه بعدی جوابگوی شما خواهیم بود.
- در وضو واجب است صورت و دستها را به نیت وضو، بشویند وجلوى سر و روى پاها را مسح کنند.
صورت را باید از بالاى پیشانى - جائى که موى سر بیرون مى آید - تا آخر چانه شست، و پهناى صورت را به مقدارى که بین انگشت وسط و شست قرار مى گیرد باید شسته شود.
- براى آن که یقین کند این مقدار کاملا شسته شده باید کمى اطراف آن را هم بشویند. شستن توى بینى و مقدارى از لب و چشم که در وقت بستن دیده نمى شود واجب نیست، ولى براى آن که یقین کند از جاهائی که باید شسته شود چیزى باقى نمانده، واجب است مقدارى از آنها را هم بشوید.
- در وضو باید صورت ودستها را از بالا به پائین شست، و اگر از پائین به بالا بشوید وضو باطل است.
- بعد از شستن صورت باید دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشتها به نیت وضو بشوید.
- براى آن که یقین کند آرنج را کاملا شسته باید مقدارى بالاتر از آرنج را هم بشوید.
- کسی که پیش از شستن صورت دستهاى خود را تا مچ شسته، در موقع وضو باید تا سر انگشتان را بشوید و اگر فقط تا مچ را بشوید وضوى او باطل است.
- در وضو شستن صورت و دستها مرتبه اول واجب ومرتبه دوم جایز ومرتبه سوم و بیشتر از آن حرام مى باشد.
- بعد از شستن هر دو دست باید قسمت روی سر را با ترى آب وضو که در دست مانده مسح کند.
یک قسمت از چهار قسمت سر که مقابل پیشانى است جاى مسح مى باشد، و هر جاى این قسمت را به هر اندازه مسح کند کافى است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که از درازا به اندازه درازاى یک انگشت و از پهنا به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نماید.
- لازم نیست مسح سر بر پوست آن باشد. بلکه بر موى جلوى سرهم صحیح است. ولى کسى که موى جلوى سر او به اندازهاى بلند است که اگر مثلا شانه کند به صورتش مى ریزد، یا به جاهاى دیگر سر مى رسد، باید بیخ موها را مسح کند، یا فرق سر را باز کرده پوست سر را مسح نماید. اگر موهائى را که به صورت مى ریزد یا به جاهاى دیگر سر مى رسد جلوى سر جمع کند و بر آنها مسح نماید، یا بر موى جاهاى دیگر سر، که جلوى آن آمده مسح کند باطل است.
- بعد از مسح سر باید با ترى آب وضو که در دست مانده روى پاها را( وباید پای راست را پیش از پای چپ مسح کند )از سر یکى از انگشتها تا برآمدگى روى پا مسح کند. پهناى مسح پا به هر اندازه باشد کافى است، ولى بهتر آن است که به اندازه پهناى سه انگشت بسته مسح نماید، و بهتر از آن مسح تمام روى پا است.
اگر در مسح پا همه دست را روى پا بگذارد وکمى بکشد صحیح است.
- در مسح سر و روى پا باید دست را روى آنها بکشد، و اگر دست را نگهدارد و سر یا پا را به آن بکشد وضو باطل است، ولى اگر موقعى که دست را مى کشد سر یا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد.
- جاى مسح باید خشک باشد. و اگر به قدرى تر باشد که رطوبت کف دست به آن اثر نکند مسح باطل است. ولى اگر ترى آن به قدرى کم باشد که رطوبتى که بعد از مسح در آن دیده مى شود بگویند فقط از ترى کف دست است اشکال ندارد.(3)
پی نوشت ها:
1. آیت الله بهجت، توضیح المسائل، مسئلة 755.
2. وسائل الشیعه، ج 4، ص 621، باب 4 از ابواب اذان و اقامه.
3. آیت الله بهجت، توضیح المسائل، مسئله 237 به بعد.