سلام من 2 سال پیش با دختری از اشنایان (دختر خاله همسر پسر خاله خودم)آشنا شدم که یک ماه از خودم کوچکتر هست و تا الان حتی با او حرف هم نزدم بک سال پیش فهمیدم که چند خواسگار را رد کرده است و من در پیامکی به او اظهار علاقه کردم ولا غیر
اما خوانواده من حتی به من اجازه خواسگاری را نمی دهند و به من میگویند ما خودمان دختر خوب داریم :
دختر عمویم الان اواخر سال سوم راهنمایی
دختر خاله دیپلم
اما الان علاقه من به دختر عمویم بیششتر شده و از آن طرف عذابوجدان من را اذیت میکن میگوید که باید برای او خواسگار پیدا کنی ؟نمی دانم گیج شده ام کمکم کنید!

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. ازدواج پیوند بین دو انسان و دو خانواده است که اجزای اصلی و اساسی آن، زن و مرد می باشند. هر قدر بین این اجزا و عناصر هماهنگی، تناسب و سنخیت بیش تری باشد. آن پیوند استوارتر، مستحکم تر، پرثمرتر و لذت بخش تر خواهد بود. علت اساسی بیش تر ناهنجاری ها و ناسازگاری های زندگی زناشویی، عدم تناسب و ناهماهنگی بین زن و شوهر است، بنابراین شناخت اموری که موجب هماهنگی و تناسب بین زوجین است ،ضروری و لازم می باشد . به هیچ وجه نباید این مسئله را به بعد از ازدواج موکول کرد، بنابراین توصیه می شود قبل از اینکه فکر و ذهن خود را متوجه ازدواج با دختران مورد نظر نمایید، با مطالعه کتاب های ازدواج و انتخاب همسر، اطلاعات خود را در زمینه ملاک های انتخاب همسر مناسب، افزایش دهید.
باید معیارها و ملاک های صحیح و درست ازدواج را با مطالعه کتاب هایی که در این زمینه نگاشته شده است بشناسید و آن ها را اولویت بندی کنید؛ یکی از حسن های این کار، این است که شناخت بهتر و درستی از خصوصیات همسر آینده و ملاک ها و معیارهای اساسی ازدواج و شیوه های همسر گزینی، پیدا می کنید. این تأثیر شگرفی در انتخاب مناسب همسر آینده شما خواهد داشت. باعث می شود که با شناخت و آگاهی لازم به دنبال ازدواج و انتخاب همسر بروید. آن گاه هر موردی را که برای ازدواج در نظر گرفتید، او را با معیارهای ازدواج مطابقت دهید. تنها در صورت تناسب و همخوانی لازم، قصد ازدواج نمایید.
براي آشنایی با معیارها و ملاک های اساسی ازدواج، مطالعه كتاب هاي زير را توصيه مي كنيم:
- جوانان و انتخاب همسر. پدیدآورنده: علي اكبر مظاهري
- همسر گزینی در بیست گام. پدیدآورنده: محمود یزدانی
- انتخاب همسر. پدیدآورنده: ابراهیم امینی. ناشر: انجمن اولیا و مربیان 1387
2. هر گونه اظهار نظر در مورد ازدواج شما با هر یک از دخترهایی که برای ازدواج در نظر گرفته اید، نیازمند بررسی بیش تر می باشد، ولی به عنوان یک راهکار کلی و شاه کلید این نکته را در نظر داشته باشید که مهم ترین عامل موفقیت و خوشبختی در ازدواج، وجود تطابق و همخوانی دختر و پسر در معیارها و ملاک های اساسی ازدواج
می باشد. از این رو آن چیزی که در ازدواج مهم تلقی می شود، میزان همخوانی، تطابق و تناسب دختر و پسر در معیار ها و ملاک های ازدواج است. يكي از مهم ترين ثمرات و اهداف ازدواج از نظر اسلام، رسيدن به آرامش است. آرامش در صورتي حاصل مي شود كه با توجه به معيارها و ملاك هاي اساسي و مهم، انتخاب مناسبي داشته باشيم، چرا که سعادت و خوشبختی ازدواج، در گرو رعایت دقیق معیارها و پایبندی به آن هاست. تحقیقات بسیاری این نتیجه را به اثبات رسانیده زن و شوهرهایی که بیش ترین تطابق و همخوانی و تفاهم را با هم دارند، ازدواج موفق و پایداری دارند و در زندگی با مشکلات کم تری مواجه هستند.
3. بر خلاف خانواده شما، بر این اعتقاد نیستیم که باید یا با دختر خاله تان ازدواج کنید یا با دختر عموی تان، بلکه بر این اعتقادیم باید با کسی ازدواج کنید که با شما بیش ترین تناسب و همخوانی را در معیارهای اساسی ازدواج دارد، حالا فرق نمی کند که دختر عمو یا دختر خاله یا دختر دیگری باشد. مهم داشتن بیش ترین تناسب و همخوانی شما با دختری است که می خواهید با او ازدواج کنید. نباید در این خصوص اجباری در کار باشد. ضمن احترامی که به نظر خانواده تان دارید، نباید تن به ازدواج تحمیلی و اجباری بدهید، بلکه اگر تشخیص دادید که دختری با شما تناسب و همخوانی لازم را ندارد حتی اگر خانواده موافق بودند، نباید با او ازدواج کنید.
4. برای خارج شدن از تحیر و سرگردانی و نیز رسیدن به جمع بندی مناسب در انتخاب همسر، می توانید از جدول نمره دهی و جمع بندی امتیازات استفاده کنید، به این صورت که هر یک از معیارها و ملاک های ازدواج و نیز مزایا و معایب هر یک از دخترانی را که برای ازدواج در نظر گرفته اید ، به صورت جداگانه از یک تا صد نمره گذاری کنید .سپس هر یک از جدول نمرات را با هم مقایسه کنید؛ هر دختری که بیش ترین نمره را کسب کرده بود، برای ازدواج مناسب خواهد بود. البته زمانی ازدواج مناسب خواهد بود که میانگین نمرات از 70 به بالا باشد، در غیر این صورت، ازدواج ریسک پذیر خواهد بود.
می توانید برای اینکه بدانید به درد هم می خورید یا نه، همراه دختر مورد نظر به کلینیک مشاوره و روانشناسی مراجعه کنید تا با اجرای تست های مختلف از جمله تست شخصیت، از مناسب بودن هم برای ازدواج، آگاه گردید.
5. بهترین فاصله سني مناسب ميان دختر و پسر را مي‌توان 3 تا 4سال در نظر گرفت، آن هم به این صورت که سن پسر بزرگ تر از سن دختر باشد، البته در برخي منابع، فاصله سني مناسب ميان زن و شوهر را بین 2 تا 7 سال يا 4 تا 7 سال و یا 2 تا 8 سال (میانگین 5 سال) ذکر کرده اند؛ البته به آن معنا نيست كه اگر يكي دو سال به اين سنين افزوده يا از آن كاسته شود، نبايد ازدواجي انجام گيرد. اما به طور کلی بهتر است سن دختر در ازدواج کم تر از پسر باشد. چیزی که در عرف جامعه ما بسیار دیده می‌شود ،غالباً سن مرد بالاتر از سن زن است. این مطلب را با بررسی سن ازدواج در میان قشرهای مختلف و جوامع گوناگون در می یابیم که غالبا ًسن مردان در جریان ازدواج بیش از زنان است. علت ذکر این مقدار فاصله سنی به آن خاطر است که بر اساس پژوهش های انجام گرفته، میزان تفاوت سنی می تواند بر میزان درک و تفاهم و روابط عاطفی میان زوجین و نیز زندگی مشترک آنان تأثیر مثبت و خوشایندی بگذارد.
6. اگر تصمیم به ازدواج با دختر عموی تان را بر اساس معیارهای درست گرفته اید، اشکالی ندارد که به خواستگاری او بروید و با وی عقد کنید تا با هم محرم گردید و بعد از اتمام تحصیلات عروسی نمایید.