ایام فاطمیه ازکی تاکی است.دو دهه دقیقا از کی شروع می شود

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س) حتی تاکنون،همانند مکان دفن او از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت زهرا است.
کم ترین مدّت زندگی حضرت زهرا پس از رحلت پدر را چهل روز(1) و بیش ترین مدّت را هشت ماه ثبت کرده اند.(2)در این میان روایات دیگری همانند دو ماه،(3) هفتاد و پنج روز،(4) سه ماه، یکصد روز(5) و شش ماه نیز نقل شده است.(6)
قول مشهور بین شیعیان،‌ روایاتی است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) را سوم جمادی الثانیه یعنی نود و پنج روز می داند؛ از جمله: امام صادق(ع) فرمود: «شهادت حضرت فاطمه(ع) در روز سه شنبه سوم جمادی الاخر سال یازدهم هجرت واقع شد.»(7)
عواملی که ممکن است منشأ اختلافات بوده تا بطور دقیق سالروز شهادت ایشان مشخص نباشد، از جمله:
1ـ نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبود که به صورت نوشته و کتاب در آید و به نسل های بعدی منتقل شود، بلکه انتقال رویدادهای تاریخی به طور عمده شفاهی بود . از خاطر و ذهن افرادی چند به اذهان دیگران منتقل می شد. کسی نمی تواند ادّعا کند که همة ‌این ناقلان از اشتباه مصون بودند.
2ـ از سوی دیگر در آن روزها مسلمانان سرگرم جنگ بودند.در چنین شرایطی کم تر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به طور دقیق ثبت نمایند.
3ـ اختلاف و دسته بندی های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا(ص) پدید آمد و کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آن جا که توان داشته اند، تاریخ حادثه ها را دستکاری کرده اند .(8)

از نظر شیعه باید به روایات نود وپنج روز
(سوم جمادی الثانیه) و
تاریخ هفتاد و پنج روز( سیزدهم جمادی الاولی) توجه کرد.تاریخ هفتاد و پنج روز به دو طریق (ابوعبیدة حذّا(9) و هشام بن سالم(10)) از امام صادق(ع) نقل شده است.
تاریخ نود و پنج روز(سوم جمادی الثانیه) در روایت ابوبصیر، نیز از امام صادق(ع) تصریح شده است.(11)

که بعد از بررسی وتحقیق ، قول نود تا صد روز که همان 95 روز است تقویت می گردد.که شهادت حصرت مصادف با سوم جمادی الثانیه می شود.
ولی با توجه به مظلومیت حضرت زهرا و این که هیچ یک از این دو نقل به طور حتمی و دقیق نیست ، برای پاسداشت آن بانو دو دهه عزاداری برپا می کنند ، اگر چه در کشور ما عزای عمومی و تعطیلی تنها در یک روز و آن هم سوم جمادی الثانی اعلام شده است.
در هر سال چند روز قبل و چند روز بعد از سیزدهم جمادی الاولی به عنوان ایام فاطمیة اوّل عزاداری می کنند .
چند روز قبل و بعد از روز سوم جمادی الثانی به عنوان ایام فاطمیه دوم عزاداری می کنند .
پی نوشت:
1. علامة المجلسي ،بحار الأنوار، ج 43، ص 212،‌ح 41، به نقل از عیون المعجزات، 1403 - 1983 م ، دار إحياء التراث العربي - بيروت .
2. همان،‌ص 213، ح 44.
3. همان.
4.شيخ الكليني ،الكافي،تحقيق علي أكبر غفاري،چاپ چهارم، 1365ش،دار الكتب الإسلامية -تهران ج 1، ص 458، ح 1 و ج 3،‌ص 228، ح 3 و ج 4، ص 561، ح 3،
5. بحارالانوار،ج43،ص 213، ح 44.
6. همان، ص 200،‌به نقل از مصباح الانوار، ص 214.
7.محمد بن جرير الطبري،دلائل الامامة، تحقيق قسم الدراسات الإسلامية -مؤسسة البعثة -قم،چاپ اول، 1413، مركز الطباعة و النشر في مؤسسة البعثة، ص 134.
8. شهیدی، زندگانی فاطمة زهرا(ع)، نشر فرهنگ،چاپ مکرر ، ص 154 - 155.
9. ،بحارالانوار، ج 42، ص 212، ح 41.
10.الفتال النيسابوري،روضة الواعظين،تحقيق تقديم السيد محمد مهدي السيد حسن الخرسان، منشورات الشريف الرضي - قم ،ص115.
11. بحارالانوار،ج43، ص 213،‌ح 44.