با سلام و عرض تبريک فرا رسيدن سال نو و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
ابراهیم به نص قرآن دارای دین حنیف بود .
«ما كانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكين‏؛ ابراهيم نه يهودى بود و نه نصرانى، بلكه موحّدى خالص و مسلمان بود و هرگز از مشركان نبود».(1)
«حنیف» از ماده «حنف» (بر وزن کنف)، به معنى تمایل از باطل به سوى حق و از کجى به راستى است، به عکس «جنف» (بر همین وزن) که به معنى تمایل از راستى به گمراهى است.
بنابراین، «دین حنیف» یعنى دینى که از تمام کجى‏ها و از انحرافات و خرافات و گمراهى‏ها، به سوى راستى و درستى متمایل شده که همان آئین اسلام و همان آئین پاک و خالص خدا است. (2)
اما خدای متعال ابراهیم علیه السلام را به عنوان «حنیف» توصیف نموده؛ زیرا او بود که پرده‏هاى تقلید و تعصب را درید. در زمان و محیطى که غرق بت‏پرستى بود ،هرگز در برابر بت سجده نکرد.
از آن جا که بت‏پرستان زمان جاهلیتِ عرب، نیز خود را بر دین حنیف ابراهیم علیه السلام معرفى مى‏کردند، و این سخن به قدرى شایع شده بود که یهود و نصارى آن ها را «حُنَفاء» مى‏گفتند (به این ترتیب حنیف درست معنایى بر ضد معناى اصلیش پیدا کرده ،با بت‏پرستى مرادف شده بود) خداوند پس از توصیف ابراهیم علیه السلام به عنوان «حنیف و مسلم»، مى‏فرماید: «او هرگز از مشرکان نبود» تا هر گونه ارتباطى میان ابراهیم علیه السلام و بت‏پرستان عرب را نفى کند.(3)
پی نوشت ها:
1 . آل عمران (3) آیه 67.
2. تفسیر نمونه، ج‏16، ص441.
3. همان، ج‏2، ص 703.