با سلام و تحيت، به استحضار مي‌رساند؛ همسر بنده جهت معالجه نامنظم شدن عادت ماهيانه خود پس از اينكه به چند پزشك زن مراجعه كرده و نتيجه نگرفته و پس از تحقيق به اين نتيجه رسيده كه پزشك مردي( متخصص زنان و زايمان) هست كه از لحاظ تخصص، در سطح بالاتري است و افرادي جهت موارد مشابه به او مراجعه كرده و نتيجه گرفته‌اند. سپس براي معالجه به اين پزشك مراجعه كرده است و در جريان معالجه و جهت معاينه پزشك بدن او را لمس كرده و به بدنش نگاه كرده است و براي ادامه‌ي معالجه نيز بايد مراجعه نمايدو ممكن است باز هم در جريان معالجه لازم باشد كه با پزشك تماس داشته باشد ياپزشك بدن او را ببيند. آيابا اين حال مراجعه به اين پزشك جايز است يا اينكه بايد بيشتر تحقيق كند تا يك پزشك زن پيدا كند؟
آيا رضايت بنده كه همسر او هستم جهت اين امر لازم است يا اينكه تشخيص خود او كافي است و بدون اجازه و رضايت بنده مي‌تواند براي معلجه به اين پزشك مراجعه نمايد؟
لطفاً اين سؤال را از منظر آيت الله خامنه‌اي و آيت الله مكارم شيرازي پاسخ دهيد.

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز.
1. پزشک، محرم نیست؛ ولی در صورت ضرورت و نیاز می تواند برای معالجه به بدن زن نامحرم نگاه کند و یا دست بزند.
2. اگر پزشک متخصص زن که بتواند بیماری را معالجه کند، وجود نداشته باشد و پزشک متخصص مرد بتواند معالجه کند، رفتن نزد پزشک مرد برای معالجه، هم به نظر آیت الله خامنه ای و هم به نظر آیت الله مکارم شیرازی اشکال ندارد و جایز است. همان طور که گفته شد، پزشک مرد به مقدار ضرورت و نیاز برای معالجه می تواند به بدن نامحرم نگاه کند و یا دست بزند.
3. در مورد معالجه و رفتن نزد پزشک متخصص مرد، در صورتی که ناچار برای رفتن جهت معالجه بیماری باشد، اذن شوهر شرط نمی باشد.
4. در مسئله تشخیص، ملاک، تشخیص زن و پزشک است. اگر نزد پزشک زن رفته باشد و معالجه دکتر زن اثر نکرده باشد و یا خود دکتر زن ارجاع به متخصص مرد بدهد، کفایت می کند.

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال 1298؛ سؤال تلفنی از دفتر آیت الله خامنه ای (7112438-0251)؛ آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جديد، ج‏3، سؤال 1381، 1383 و 1386.