با سلام و خسته نباشید
با جستجو در کتاب نامنامه نیکان، نام فانته به عنوان لقب حضرت فاطمه ذکر شده بود که معنی آن برابر با خداترس و پرهیزگارمی باشد.اما با جستجو در انیترنت و سایت ثبت احوال به چنین نامی برنخوردم.میخواستم ببینم از این نام برای نامگذاری فرزندان به عنوان لقب حضرت فاطمه میتوان استفاده کرد؟

پاسخ:
$$$$پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباطتان با این مرکز
فانته به عنوان لقب حضرت فاطمه در منبع معتبر ذکر نشده است . برای اگاهی از برخی اسامی و القاب و کنیه های ان حضرت به گفتار زیر توجه نمائید :
نام های حضرت زهرا بسیار است: از جمله: فاطمه، زهرا، بتول، مبارکه، محدثه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، حانیه، ام ابیها، ام الحسن، ام الحسین و ام الأئمه است. اینک معنای این ها:
فاطمه، به معنای بریده، حضرت زهرا بدین جهت فاطمه نامیده شد، چون که آن حضرت از شر بریده شده است. (1) یا این که آن حضرت و شیعیانش از آتش جهنم بریده شده اند. (2)
زهرا، به معنای درخشنده،‌حضرت زهرا را زهرا نامیده اند، چون که نور معنوی آن حضرت مایة روشنایی کواکب و آسمان ها است. (3)
بتول، به معنای پاکدامن و قطع کننده، آن حضرت را بدین جهت بتول خوانده اند، چون که قاطع علائق دنیا بود، یا این که در فضل و دین داری بی نظیر بود. (4)
مبارکه، به معنای زن با برکت.
محدثه، به معنای زنی که با فرشتگان در ارتباط است.
طاهره، به معنای زن پاکدامن.
زکیه، به معنای زن پاک و پاکیزه.
راضیه، به معنای زنی که از خدا خشنود است.
مرضیه، به معنای زنی که خدا از او خشنود است.
حانیه، به معنای زن شوهر دوست و زن اولاد دوست. (5)
ام ابیها، به معنای مادر پدرش؛ ام الحسن، به معنای مادر حسن؛ ام الحسین، به معنای مادر حسین؛ ام الأئمه، به معنای مادر امامان.
برای اگاهی بیشتر به کتاب: بانوی نمونه ، از ایت الله ابراهیم امینی وفاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر، از احمد رحمانی همدانی ،ترجمه سید حسن افتخار زاده سبزواری ، مراجعه نمائید .
پی نوشت:
1. مجلسی، بحارالانوار، ج 43، ص 10.
2. همان، ص 12.
3. همان.
4. اعیان الشیعه، ج 1، ص 447. سید محسن امین، ،بیروت ،دار التعارف للمطبوعات ،1418 ه ق ،چاپ پنجم ، تحقیق سید حسن امین .
5. بحارالانوار، ج 43، ص 17.