چشم برزخی رو چجوری میشه بدست اورد؟

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
هر که را اسرار حق آموختند مُهر کردند و دهانش دوختند
بر اساس برخی آیات و روایات، داشتن چشم برزخی و شهود باطن یا مکاشفه، امری ممکن و شدنی است. انسان هر مقدار از دلبستگی و وابستگی به مادیات و دنیای مذموم دور شود، به عالم برتر که عالم برزخ است، نزدیک تر می گردد.
بنا بر آنچه از روایات به دست می آید، عمل به واجبات و ترک محرمات، باعث سلامتی و هنجارهای گفتاری، رفتاری و اخلاقی در دنیا، و دوری از جهنم و ورود به بهشت می گردد. اگر علاوه بر آن، سحرخیزی و خواندن نماز شب و نماز های نافله و رعایت تقوای الهی را پیشه خود سازیم، به بیش از آنچه دیگران از جهت معنوی دست یافته اند، خواهیم رسید که از آن به چشم برزخی تعبیر می شود و حقایق را فراتر از وقایع ظاهری می توان دید.
مکاشفه، در واقع از مقدمات مشاهده و شهود باطن و ملکوت یا بُعد غیر مادی است.
هنگامی که انسان بر هوای نفس خود مسلط شود و از غفلت بیدار و هشیا رگردد و با شناخت و معرفت نفس خویش، حجاب ها و موانع تقرّب به خدا را کنار زند و با تمسک به حقیقت «إنّی مهاجر إلی ربّی»،(1) از خود به سوی مولا و ربّ مهاجرت کند، می تواند ماورای حجاب عالم را کشف نماید و بُعد باطنی و ملکوتی افراد و اشیا را مشاهده کند.
از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت شده که خداوند فرمود:
بنده من به چیزی محبوب تر از انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات، نسبت به من اظهار دوستی نکرد. با نمازهای نافله به محبت من دست می یابد. در آن صورت من نیز او را دوست می دارم. پس هنگامی که او را دوست خود برگزیدم، قدرت شنوایی او می شوم، آن گاه که می شنود؛ بینایی او می گردم، آن گاه که می بیند؛ زبان او می شوم، آن گاه که سخن می گوید؛ دست او می گردم، آن گاه که ضربه می زند. پای او می شوم، آن گاه که راه می رود. هنگامی که به درگاه من دعا کند، اجابت می کنم. اگر از من درخواست کند، به او می دهم. (2)
بنابراین، چشم برزخي با چند توصيه به دست نمی آید؛ بلكه اين كار نيازمند تلاش پيگير و مجاهده و جهاد مداوم با نفس است. چه بسيار افرادي كه سال‏ها است در پي باز كردن چشم برزخي خود هستند و هنوز موفق به اين كار نشده‏اند.
افزون بر آن، داشتن چشم برزخي، امر مهمّي نيست. آنچه مهم و هدف عرفان اسلامي و خواسته پيشوايان شيعي است، مبارزه با شيطان دروني و بيروني و نيل به قله رفيع تزكيه نفس جهت رسيدن به رضوان الهي است.
يعني اگر ما در عقيده خود راسخ باشيم، اخلاق فردي و اجتماعي را رعايت نماييم، در برابر دستورات ديني تسليم شويم، احكام فقهي را رعايت كنيم، با دعا و نيايش مأنوس شويم و مناجات ائمه را همچون مناجات‏هاي شعبانيه، خمس عشر و... ورد زبان سازيم و با معرفت كامل به زيارت آن بزرگواران مشرف شويم، از گناهان خرد و كلان بپرهيزيم و زندگي افرادي چون شيخ عباس قمي يا علامه طباطبايي و برادرش سيد حسن الهي طباطبايي را سرلوحه زندگي خود قرار دهيم و پيوسته در فكر خدا و خلق و قبر و قيامت و برزخ و دوزخ و بهشت و حساب و كتاب باشيم، به يقين، چشم و گوش ما هم مثل آنان خواهد بود؛ يعني آنچه را كه ديگران نمي‏بينند ما مي‏توانيم ببينيم و صداهاي برزخي را كه ديگران نمي‏شنوند، مي‏توانيم بشنويم؛ زيرا نفس بعد از تزكيه شدن، آمادگي درك حقايقي از عالم هستي را پيدا مي‏كند.
پس در حقيقت دو توصيه به شما مي‏شود:
يكي، شناخت عميق دين، همراه با عمل به دستورات آن.
دوم، پرهيز از انواع گناهان. در اين صورت است كه بصيرت الهي پيدا مي‏كنيد و چشم و گوش برزخي برايتان پديد مي‏آيد. ان شاء الله.

پی نوشت ها:
1. عنکبوت (29) آیه 26.
2. ثقة الاسلام كلينى، الكافي، ج 2، ص 352، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1365 هجرى شمسى. ‌