با عرض سلام؛ این دومین باره که من میخوام این سوال و از سما بپرسم،چند روز پیش پرسیدم ولی امروز جوابی ندیدم، خواهش میکنم زود تر جواب این و بدین، به خدا خیلی برام مهمه.
از حروف نورانی قرآن چند جمله ساخته اند و ایرادهای احتمالی بر آن چیست؟؟؟(جواب این خیلی برام مهمه خواهش میکنم زودتر جوابشو بدین)

عبارت یا ایها الذین آمنوا... چند بار در قرآن آمده؟ چندمورد امر و چند مورد نهی با این عبارت آمده است؟ چرا در سوره های مکی نیامده است؟ (جواب اینم بدید ممنون میشم)

در ضمن جواب این سوالات رو کدوم بخش سایت می زارین؟یعنی از کجا میتونم جوابش رو ببینم؟

یا علی...

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز
علامه طباطبایی در باره تفسیر های ناروایی که از قرآن توسط گروه های مختلف فکری شده، شرح مفصلی دارد . در فرازی از آن به تصرفات باطل فلاسفه متصوفه پرداخته و می فرماید:
آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آن هايند، به خاطر اشتغال شان به تفكر و سير در باطن خلقت، اعتناي شان به آيات انفسى، بى توجهي شان به عالم ظاهر و آيات آفاقى، به طور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تاويل آن پرداختند . اين باعث شد كه مردم در تاويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند . هر كس هر چه دلش خواست، بگويد . مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته؛ آيات قرآنى را با آن معنا كنند . خلاصه به هر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند و اين جنايت خود را به آن جا بكشانند، كه آيات قرآنى را با حساب جمل و به اصطلاح بازتر و بيش تر و "حروف نورانى و ظلمانى" تفسير كنند. حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيده‏اند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند.
پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند، و مخاطبان در آيات آن، تنها علماى علم اعداد، و ايقوف و حروف نيستند. معارف آن هم بر پايه حساب جمل كه ساخته و پرداخته منجمان است، پى ريزى نشده و حال آن كه نجوم از سوغاتي هاى يونان است، كه به زبان عربى ترجمه شد. (1)
در حجه التفاسیر آمده است:
علمای اعداد ، بيست و هشت حرف را به نورانى و ظلمانى قسمت كرده‏اند و آن چهارده حرف كه نورانى است، حروف فواتح سور قرآن است (ا، ل، ر، ك، ه، ى، ع، ص، ط، س، ح، م، ق، ن) . بعد از حذف مكررات، از تركيب آن حروف، اين كلام معجز نظام (حاصل) مي شود: «صراط علىّ حق نمسكه» و آن چهارده حرف ديگر كه ظلمانى است ، هفت از آن علوى است و هفت سفلى:
أما حروف علويه (ب، د، و، ت، ذ، ض، غ) است.
أما حروف سفليه (ج، ز، ف، ش، ث، خ، ظ) است. در سوره مباركه فاتحة الكتاب اين هفت حرف ظلمانى سفلى، نيست.(2)
فاضل نيشابورى مجموع حروف مقطعه را بعد از حذف مكررات در اين كلام جمع كرده كه : "صراط على حق نمسكه" و اين حروف را حروف نورانى نام گذاشته‏ و گفته‏اند كه: اين حروف را آثار و خواص بسيار است.(3)
همان گونه که علامه فرمودند ، این ها از بافته های فلاسفه صوفیه است و اعتبار ندارد.
عبارت "یا ایها الذین آمنوا" 89 بار در قرآن آمده است که برای بررسی محتوای موارد، باید به کتاب "المعجم المفهرس " یا نرم افزار های مربوطه مراجعه کنید . طبیعی است که این آیات در مدینه نازل شده باشد ، زیرا در مکه مسلمانان محدود و تحت ستم و مقهور بودند. تشکل نداشتند تا مورد امر و نهی قرار بگیرند . با هجرت به مدینه ، مسلمانان تشکل یافتند و امر و نهی ها برای ساختن جامعه اسلامی شروع شد.
پی نوشت ها:
1. طباطبایی ، ترجمه المیزان ، موسدی همدانی ، قم ، دفتر نشر اسلامی، 1374 ه. ق، ج1 ، ص11-12.
2. بلاغی ، حجه التفاسیر ، قم ، حکمت ، 1386 ق، ج1 ، ص29 به نقل از زنبيل حاج فرهاد ميرزا ،ص 169 .
3. شریف لاهیجی ، تفسیر ، تهران ، دفتر نشر راد، 1373 ه. ق، ج1 ، ص7.