مشکل با همسرم به خاطر بداخلاقی

با سلام و احترام
اینجانب در سال 85 ازدواج نموده ام و باور کنید در همان دوران نامزدی نیز متوجه شدم که اخلاق همسرم خوب نیست در تحقیقات نیز بصورت تقریبی از صد نفر نفر نود نفر گفتن خوب است اما ده نفر گفتم اخلاق ندارد. چون خانواده شهید بود و دیدم خانمی هست چادری و با حجاب گفتم بهترین کسی است که می توانم با او ازدواج کنم
در زمان خواستگاری نیز همه حرفهایم را زدم و ایشان نیز قبول کرد بنده مداحی می کنم و گفتم که شبهای جمعه همیشه بنده هیئت میرم. مناسبتها هیئت می رم. ایشان نیز قبول کردند.
فقط این موضوع نیست. خیلی از نکات راایشان رعایت نمی کنند و متاسفانه حرف شنوی ندارند و بد اخلاقی می کند. یا در منزل اصلا حرف نمی زند همیشه تلویزیون می بیند یا زمانی که حرف می زند بد لحن بسیار تند حرف می زند. با پدر و مادرشان نیز صحبت کردم اما رفتارشان با بنده بسیار بد بود و طرفدار دختراشان هستند. تقریبا هر دو روز در میون ما حرفمون میشود. رفتارهایی بسیار زشت. تند صحبت کردن و بد حرف زدن. اینجانب دسته بزن هم ندارم. به خدا جرات نمی کنم و این کار را گناه می دونم و از خدای خودم شرم می میکنم. جانه امام حسین که برایشان نوکری می کنم چه کنم به خدا خسته شدم.خیلی دوست دارم از هم جدا بشیم اما چند چیز عذابم می دهد. یکی به خاطر آبروی خودم چون مداح هستم و شناختی که مردم از بنده حقیر دارند. به خاطر خانواده همسرم ترس از جدایی. به خاطر دلتنگی برای همسرم. چه کنم . چه کنم . الان که این نامه را می نویستم اشک از دیدگانم سرازیر شده. زمانی که مجرد بودم به خدا ایمانم خیلی قوی تر بود اما الان التماس همسرم می کنم که نماز اول وقت بخونه. تو عروسیا دقت کنه به گناه نیوفته. والله آدمه خشک مقدس نیستم خیلی هم هم رنگ جماعت میشوم. خیلی از وقتها با همسرم صحیت کردم اما متاسفانه بعد از بر طرف کردن مشکلات دوباره تکرار. عاشق بچه هستم به خاطر همین موضوع ترس از بچه دار شدن دارم. خیلی حرفها دارم بزنم و می ترسم شما رو اذیت کنم و تو رو به خدا مرا راهنمایی بکنید. خیلی از مواردها را می دانیم شاید بگید کاش در انتخاب دقت می کردید. باز صحبت کنید. پیش یک روانشناس برید. و ... چه کنم ؟ ؟ ؟

پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط با این مرکز.
همان طور كه از نامه‌تان بر مي‌آيد نوعي ضعف شخصيتي در شما مشهود است. اقتدار مثبت مردانه در نامه شما به چشم نمي‌خورد و پختگي لازم براي اداره يك زندگي در نامه‌تان مشاهده نمي‌شود.
اين عدم پختگي از همان مراحل ابتدايي خواستگاري براي شما دردسر ساز شده است دقت كنيد كه يك مرد پخته هيچ‌گاه به ظواهر فرد اكتفا نمي‌كند و به همين راحتي از كنار ده درصد گزارش منفي نمي‌گذرد.
با يك نگاه گذرا به فاميل و بستگان خود مي‌توانستيد متوجه شويد كه چادري بودن و با حجاب بودن حداكثر يك شرط لازم است و به هيچ وجه كافي نيست كم نيستند بستگان شما و بنده كه چادري و با حجابند ،ولي به هيچ وجه صلاحيت زندگي زناشويي ندارند.
نكته ديگر اين كه به نظر مي‌رسد شما کارشناسانه در وادي امر به معروف و نهي از منكر گام نگذاشته‌ايد ترديدي نيست كه امر به معروف يكي از ظريف‌ترين، حساس‌ترين و تخصصي‌ترين فروعات دين است.
بدون رعايت اين ظرافت امر به معروف و نهي از منكرهاي ما به ضد خود مبدل خواهد شد و نتيجه‌اي معكوس خواهد داشت.
شما متأسفانه بي‌محابا و پي در پي به ايراد و موعظه و تذكر لساني پرداخته‌ايد و معلوم است كه اثر اين پندها و اندرزها در همان روزها و ماه‌هاي اول خنثي شده است.
هم اينك امر به معروف شما به يك جنگ فرسايشي و تن به تن مبدل شده است كه همسر شما هر از گاهي به جاي تسليم سوداي غلبه بر شما را در ذهن مي‌پروراند.
مبارزه منفي در ايشان مشهود است و نوعي كلافگي از اين همه اندرزدهي در ايشان به چشم مي‌خورد.
توصيه به نماز اول وقت به عنوان يك امر مستحبي تخصصاً و موضوعاً از وظيفه شوهري شما خارج است و بايد هم‌ چون امام امت اين توصيه‌ها را به انجام واجبات و ترك محرمات منحصر مي‌كرديد.
به عنوان يك دانش‌آموخته حوزه منكر اهميت نماز اول وقت نيستم. ولي بايد دانست راه‌هاي بسيار كارآمدتر از تذكر شفاهي و امر به معروف لساني در اين مورد و ساير موارد وجود دارد. همان طور كه حضرت فرمود: با غير لسان خود مردم را به خوبي‌ها فرا بخوانيد.
بايد دل همسر شما لك بزند كه يك امر به معروف و نهي از منكر از شما بشنود.
اين مهم در صورتي به وقوع مي‌پيوندد كه مرد داراي اقتدار مثبت در خانواده گردد. متأسفانه شما برگ‌هاي اقتدار مثبت خود را با تذكرهاي پي در پي يكي پس از ديگري خرج كرده‌ايد و الان برگ برنده‌اي براي تغيير ايشان نداريد.
به همه مردان توصيه مي‌كنيم از منع كلي همسران‌شان بر حذر باشند و در مواردي مانند عروسي (كه معمولا براي زنان مطلوبيت دارد) در اين انديشه باشند كه چه طور به جواز جزئي و شرع پسند آن اقدام نمايند.
چه گونه مي‌شود همسرمان را از عروسي منع نكرد و در ضمن هيچ گناهي از جانب وي صورت نپذيرد.
اين مسائل به كمي مهارت‌هاي ارتباطي، مهارت حل مسأله، مهارت همدلي، مهارت مذاكره و ... نيازمند است. بديهي است شما برادر مؤمن مي‌توانيد از طريق شركت در كلاس‌هاي مهارت‌هاي زندگي يا مطالعه كتاب‌ها و مقالات در اين زمينه به اين مهم دست يابيد.
در مورد ضعف‌ احتمالي شخصيتي نيز بايد گفت اشك و دلتنگي و ... تا حدودي با يك شخصيت قوي و مردانه همسازي ندارد و بهتر است با بازسازي شخصيت مردانه خود در حد امكان از اين امور فاصله بگيريد.
نكته ديگر اين كه (همان طور كه در نامه‌تان اشاره كرده‌ايد) مراجعه به خانواده درمانگر سهم بسزايي در بهبود زندگي زناشويي شما دارد. خانواده درمانگران مي‌توانند در طي چندين جلسه شما و ايشان را با بسياري از تكنيك‌ها و روش‌هاي حل مسائل زناشويي آشنا سازند.