سلام شوهر من مردی 46 ساله سخت گیر ومتعصب است من فردی کاملا مذهبی ام ولی کمبود محبتش مرا به گناه میکشاند . چه راه حلی دارید کمتر عذاب بکشم؟

پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط با این مرکز.
در پاسخ به سؤال شما، مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. نمی دانیم که علت ازدواج شما با شوهرتان به چه جهت و به چه علت بوده است؟ ملاک ها و معیارهای شما برای ازدواج چه بوده است؟ و نیز سخت گیری و تعصب وی در چه جهتی است؟ به هر حال، علت هر چه باشد، دیگر مهم نیست و دردی را دوا نمی کند. بهتر است در فکر اصلاح وضعیت به وجود آمده باشید. البته این را هم در نظر بگیرید که گاهی وقت ها، انسان ها چوب ندانم کاری و اشتباهاتشان را می خورند و خواسته یا ناخواسته کاری انجام می دهند و در مخمصه ای قرار می گیرند که خلاصی از آن به این سادگی ها امکان پذیر نیست و آسیب هایی می بینند که قابل درمان و جبران نیست و ممکن است با سختی ها و درد و رنج هایی بسیاری رو به رو گردند.
2. بر اساس تحقیقات انجام گرفته، بیش تر اختلافات خانوادگی و مشكلاتی كه در زندگى مشترك به وجود مى آيد، در انتخاب غلط همسر و عدم رعایت ملاک ها و معیارهای اساسی ازدواج در انتخاب همسر ریشه دارد. به جرأت مى توان گفت بيش ترين مشكلاتى كه در زندگى خانوادگى به وجود مى آيد، به جهت اين است كه زن و مرد به خطا رفته و همسر متناسب خود را انتخاب نكرده اند.
3. آنچه مسلم است این است که امروز ملامت و سرزنش خود و اطرافیان فایده ای ندارد و ما هم با مطرح کردن این مباحث، قصد ملامت و سرزنش و مکدّر کردن خاطر شما را نداریم.
4. شوهرتان هر خلق و خویی که داشته باشد، باعث نمی گردد که شما در وادی خطرناکی قدم بگذارید و تمایل به گناه و برقراری ارتباط خارج از چارچوب خانواده پیدا کنید. این را بدانید که اصرار بر خواسته خود مساوی است با سقوط در پرتگاه بدبختی و ذلت و خواری که نه تنها آتش آن گریبانگیر زندگی فعلی شما خواهد شد، بلکه زندگی افراد دیگری را هم خواهد سوزاند. بنابراین، بترسید از این که از هوا و هوس پیروی کنید؛ چرا که در این صورت، خود را اسیر بند شیطان نموده اید و خود را همچون مرکبی راهوار در خدمتگذاری شیطان آماده ساخته اید.
از این رو، شایسته است دروازه دلتان را به روی نا محرمان نگشایید و با منطق و عقل سلیم دست به انتخاب مسیر درست زندگی بزنید. عاقلانه و منطقی ترین راه، این است که اگر مشکلاتی در زندگی شما وجود دارد، آن ها را با در میان گذاشتن با مشاوران و متخصصان اهل فن حل کنید.
امروزه با پیشرفت علوم، روانشناسان هم در مسائل خانواده جدی تر وارد شده اند و مشکلات زناشویی را با دقت رصد می کنند و راهکارهای جدید و کارآمدی برای درمان و حل مشکلات ارائه می دهند. بهتر است مسائل خود را با آنان در میان گذاشته و برای حل مشکلات خود از آن ها استمداد بطلبید.
5. اگر در نهایت دیدید که اوضاع زندگی شما دارد روز به روز وخیم تر و بدتر می گردد و سلامت جسمی و روحی تان هر لحظه به خطر می افتد و علی رغم تلاش و کوشش در جهت درمان و تغییر اوضاع، در آخر نتیجه ای عاید شما نگشته است، در این صورت جدایی و طلاق به عنوان آخرین راهکار و مبغوض ترین حلال الهی، معرفی می شود؛ ولی این را بدانید که در منظر ما طلاق، مثل قطع عضو می ماند و درست است که برخی مشکلات انسان را برطرف می کند، ولی خود باعث مشکلات دیگری می گردد. این را بدان جهت گفتیم که شما دقت کنید و با سبک و سنگین کردن راه های در پیش رو و با مشورت با صاحبان خرد، این راه را برگزینید و به قول معروف، بی گدار به آب نزنید و خود را با مشکلات جدید و پیچیده تر درگیر نسازید.
6. در انتها، نظر شما را به یک روایت جلب می کنیم:
رسول خدا(ص) می فرمایند: هر كس بر بدخُلقى‏هاى شوهرش صبر كند و آن را به حساب خدا بگذارد، خداوند به او ثواب شاكران را عطا خواهد كرد. حضرت در روايت ديگرى می فرمایند: هر زنی که بر بداخلاقى‏هاى شوهرش صبر كند، خداوند مانند پاداش آسیه همسر فرعون را در تحمل بلايى كه بر او وارد شده، به او خواهد داد.
7. مسلّماً یکی از بزرگ ترین عامل ترک گناهان، داشتن تقیّدات و رفتارهای مذهبی است. حال که شما فردی معتقد و مذهبی هستید، پس بهتر است همچنان این روحیه را در خود حفظ کنید و به تقویت آن بپردازید. به طور یقین، حفظ این روحیه، شما را از گناه باز خواهند داشت و زمینه سعادت و رستگاری و عاقبت به خیری شما را فراهم خواهد آورد.
از این رو، پرورش تقوا و معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي، مي‌تواند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان غرایز شما و نیز بالا رفتن آستانه صبر و تحمل، نقش به سزایی داشته باشند. با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات شما تقويت می گردد. بدون شک، بخشي از مشکلات شما، به ويژه در زمينه کمبود محبت و مسائل اخلاقي، درمان مي‌شود. اگر شما از اعماق دل باور کنید که تمام اعمال و رفتارتان را خدا مي‌بيند و بر اساس عملکردتان به شما پاداش مي‌دهد و اساساً سعادت و خوشبختي شما به دست او مي‌باشد، در اين صورت، احتمال اين که خویشتنداری داشته باشید و مرتکب گناه نشوید، بسيار زياد است. يقين داشته باشيد، تا زماني که نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از گناه وجود ندارد. بنابراين، قبل از هر چيزي سعي کنيد که نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بیش از پیش بارور کنيد. اگر فکر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت بخوانید، خداوند شما را ياري خواهد کرد تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير نفس اماره قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن کريم مي‌فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنکر»؛ «به درستي که نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي‌دارد». نماز واقعي، نه تنها والاترين عامل کنترل شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي‌شود، بلکه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت‌ها نيز به شمار می رود.
موفق و سربلند باشید.