سلام علیکم
آیا میزان و نحوه مصرف کفاره عمد و غیر عمد متفاوت می باشد؟ قبلا پرسش و پاسخی در رابطه با موضوع به شرح ذیل حضورتان صورت گرفته و در عمل به پاسخ فوق به هنگام مراجعه به کمیته امداد جهت پرداخت کفاره متصدی امر از کفاره عمد یا غیر عمد بودن وجه سوال نمودند و اینکه میزان کفاره عمد نیز از هر نفر 400 تومان بیشتر می باشد و نیز اینکه در صورت اینکه وجه فوق بابت کفاره عمد می باشد به دلیل مشکل بودن مصرف آن از پذیرش ان معضور می باشند؟ خواهشمند است راهنمایی نمایید که در موضوع سوال قبل که در ذیل می باشد ایا کفاره از نوع عمد محسوب یا غیر عمد می باشد؟ پرسش و پاسخ قبلی به شرح ذیل می باشد.
در سالهای ابتدای تکلیف خود در ماه رمضان در حالی که روزه بوده ام اقدام به عمل اسمنائ با وجود آگاهی بر باطل شدن روزه نموده ام. البته با این احتمال که می توانم جلوی خود را گرفته و از خروج منی جلوگیری نمایم. که این امر انجام نشده و جنب گردیده ام. در خصوص روزه باطل شده تکلیفم چیست ؟ ایا کفاره جمه دارد ؟ آیا در کفاره جمع شصت روزه را باید پشت سر هم شد یا خیر ؟ مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال فوق مرقوم فرموده اند اگر عمل مزبور بر حسب عادت موجب خروج منی نبوده و برحسب اتفاق بدون قصد خارج شده، ‏روزه باطل نمی‌شود و چيزى بر اثر آن بر شما واجب نيست ولى اگر ملاعبه را ادامه دهد تا آنجا كه نزديك است منى خارج شود و خوددارى نكند تا خارج گردد، روزه‌اش باطل است و علاوه بر قضاى آن روز، كفاره هم واجب است. خواهشمند است جواب انتهایی پاسخ «روزه اش باطل است و علاوه بر قضای آن روز ، کفاره هم واجب است» راتشریح نمایید که آیا تنها یک روز روزه بر من واجب است؟ چگونگی و میزان کفاره ان را بیان فرمائید؟ آیا بنا بر نظر ایشان در مورد فوق کفاره جمع شامل نمی شود؟ خواهشمند است پاسخ را با در نظر گرفتن اینکه چندین سال از موضوع گذشته و نیز اینکه نمی دانم در ان سال از چه کسی تقلید می نمودم(احتمالا ایت ا... اراکی ولی در حال حاضر مقام معظم رهبری) بیان فرمائید؟
پاسخ سوال پرسشگر گرامی با سلام و تشکر و تسلیت ایام عزای امام حسین (ع)! پاسخ 1: باید قضای روزه هایی که باطل شده، بگیرید و برای هر کدام کفاره بدهید. (1) پاسخ 2: کفاره جمع واجب نیست؛ بلکه یک کفاره بدهید کافیست؛ مثلا به 60 مسکین طعام بدهید و اگر بخواهید 60 روزه به عنوان کفاره انجام دهید، باید 31 روز آن دنبال هم و پیوسته باشد و بقیه به صورت متفرقه باشد، اشکالی ندارد. (2) پاسخ 3: تنها یک روزه به عنوان قضا واجب است. پاسخ 4: میزان کفاره، یا 60 روزه است که باید حد اقل 31 روزه دنبال هم باشد و یا اطعام به 60 مسکین است که به هر نفر حد اقل 750 گرم نان بدهد (که مقدارش از حیث پولی در زمان فعلی، 400 تومان می باشد) و به نظر آیت الله خامنه ای کفاره جمع واجب نیست؛ بلکه مستحب است. (3) پاسخ 5: اگر چند سال گذشته باشد، باید به قیمت فعلی بدهید و ملاک مرجع فعلی است. (4) پی نوشت ها : 1. آیت الله خامنه ای ، استفتائات ، س527 . 2. آیت الله خامنه ای، استفتائات، س 785. 3 . همان. و سئوال از دفتر رهبری. 4. سئوال تلفنی از دفتر (7746666-0251) آیت الله خامنه ای.

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
سوالی مطرح نشده تا جواب داده شود. و در جواب قبلی گفته شده که فقط یک روز روزه قضا لازم است و کفاره جمع هم لازم نیست ؛ بلکه یک کفاره کافی است و اگر تا رمضان بعدی (بعد از باطل کردن روزه) قضای روزه را بدون عذر شرعی نگرفته باشی ، کفاره تاخیر هم باید بدهی که عبارت است از: 750 گرم طعام دادن به فقیر. (1) و می توانی با تلفن 02517742227 دفتر آیت الله خامنه ای در قم تمام بگیری و مبلغ کفاره و شماره حساب واریزی را سوال کنی و بفرستی.
پی نوشت:
1. آیة الله خامنه ای ، استفتائات ، س 803 .