سلام دختری که خواستگار نداره وواقعا به ازدواج احتیاج داره بخاطر اینکه به گناه نیفته باید چکار کند وسیله ی ازدواجش فراهم بشه اینم با یک فرد متدین که دین واسلام وحجابش وازش نگیره چون من جونم به دینم بسته حاضر نیستم یه تار مویم را نامحرم ببینه چکار کنم فرد متدینی گیرم بیاد وهم وسیله ازدواجم فراهم بشه با تشکر

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
از اینکه به باورهای دینی، ایمان و اعتقاد راسخ دارید و حوادث روزگار در هر حال باعث نگشته که خطوط قرمز الهی و دینی را زیر پا نهاده و از مسیر حق فاصله بگیرید، خوشحالیم . از این بابت درایت و بصیرت شما را می ستاییم . امیدواریم که در سایه الطاف خداوندی، با فرد متدین و مناسبی به زودی زود ازدواج کنید.
در پاسخ به سؤال شما مطالبی را در قالب نکات زیر تقدیم می داریم:
1. نیامدن خواستگار، به خودی خود دلیل بر وجود اشکال نیست؛ البته ویژگی‌های ظاهری و جسمانی یا صفات اخلاقی در این جهت تأثیر گذار است. در این میان تنها صفات اخلاقی بر عده شما است. خیلی از کارها،‌خارج از خواست انسان است . در این موارد نباید نگران بود؛ زیرا آدمی نمی‌تواند امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید. می‌تواند خود را با اوضاع موجود همخوان کند و هماهنگ سازد؛ در صورت اول هميشه نگران و ناراحت و غمگين و افسرده خواهد بود . در صورت دوم با ابتكار و خلاقيت و بهره‏مند شدن از ديگر توانمندي هاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد كرد . فعّال و سر زنده با همان امكانات و شرائط موجود، زندگى را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت. بنابراين هيچ گاه نبايد اين موضوع مانع عمده‏اى بر راه ادامه زندگى و تحصيل و... شود؛ به هر حال خداوند خیر و صلاح بندگانش را بهتر از ما می‌داند، پس باید به او توکل کنید. تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد . خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد . او خير و صلاح بندگانش را بهتر از من و تو مى‏داند. قرآن مجید می‌فرماید: «چه بسا چیزی را خوش ندارید، ولی خیرتان در آن است یا چیزی را دوست دارید، در حالی که شر شما در آن است».(1)
2. اگرچه ازدواج و همسر گزینی، بهترین راه برای کنترل غریزه جنسی و شهوت است، ولی تنها و آخرین راه نیست، بلکه در جایی که زمینه ازدواج برای فردی فراهم نیست، باید عفت پیشه کرد . با اتخاذ راهکارهایی، خود را از دام شیطان و گناه برهاند. در قدم نخست باید فکرتان را به طریقی از گناه منصرف کنید . با انجام کارهایی مختلف و متنوع، به ذهن تان اجازه و فرصت اندیشیدن به امور شهوانی و ازدواج را ندهید . هیچ گاه به خاطر خلاصی از رنج و فشار غریزه جنسی به ازدواج نامناسب تن ندهید. چه بسیار افرادی بودند که ندانسته چشم و گوش خود را بستند . تنها برای ارضای تمایلات جنسی، به ازدواج نامناسب روی آوردند . بعد از چند صباحی که آتش شهوت فروکش کرد، به اشتباه خود در تعجیل در ازدواج پی بردند. اما دریغ از راه برگشت که به سادگی ها میسّر نمی گردد.
3. در ادامه نظر شما را به بعضی نظرات رایج افراد در مورد خواستگار نداشتن جلب می کنیم:
- من آدم بی ارزشی هستم که کسی مایل به ازدواج با من نیست.
- من آدم زشتی هستم که کسی مرا دوست ندارد.
- توانایی ها و صفات مرا کسی نمی شناسد، تا مرا انتخاب کند.
- اگرچه ازدواج برای من مهم است، اما اگر خواستگاری متناسب و دلخواه خود پیدا نکنم، به هیچ وجه تن به یک ازدواج ناموفق نمی دهم.
- من قصد دارم با ازدواج به نیازهای خود پاسخ صحیح بدهم، اما بدون ازدواج نیز می توانم با مدیریت صحیح بر اساس اعتقاداتم و با برنامه ریزی دقیق، برنامه خود را تکمیل کنم.
- در صورت ضرورت اگر فرد مناسبی را یافتم ،خودم می توانم برای انتخابش اقدام کنم.
- من اگر چه قصد ازدواج دارم. اما به این معنی نیست که اکنون ناقص هستم و حتماً باید مردی بیاید و مرا کامل کند. همین الان هم کامل و دوست داشتنی هستم، حتی اگر با هیچ مردی ازدواج نکنم.
- به خاطر بعضی ضرورت ها که در ازدواج خود حس می کنم، حاضرم بدون در نظر گرفتن دیگران، خودم را با بعضی شرایط سخت و منحصر به فرد وفق بدهم.
- می توانم با هوشمندی که در خود سراغ دارم، از بی نهایت متغیری که در جهان هستی هست، سود ببرم . مشكل بی شوهری را با آن ها پر کنم. به نحوی که رشد من نسبت به همسالانم بیش تر باشد.
- اگر مردی مرا انتخاب نکند، برای درد دل ها و نجواهایم تنها می مانم و کارم به جنون کشیده می شود.
- اصلاً برای من عدم وجود خواستگار مهم نیست. این مسئله برایم یک مسئله جنبی است.
- خوشحال هستم که مستقل خواهم ماند . می توانم برای زندگیم هر طور که دوست دارم برنامه ریزی کنم.
- این همه درد و رنج های متاهلانی که در انتخاب همسر اشتباه کرده اند دیده ام. پس صبورم و فقط در صورتی تن به ازدواج می دهم که فرد مناسب را بیابم.
- من برای ازدواج و خواستگار وقتی ندارم. مسائل مهم تری در زندگی من وجود دارد.
- من برای آینده خود نگران هستم، بدون همسر، آینده من نامعلوم است.
- من برای اینکه احساس کوچکی نکنم، به هر قیمتی باید با فردی رابطه داشته باشم.
- بی نهایت مجرا و کانال برای خوشبختی می شناسم ، به نحوی که بدون در نظر گرفتن خواستگار و ازدواج، می توانم به آن ها برسم.
- امیدم برای یک ازدواج مناسب باقی خواهد ماند. اما آن قدر وظایف مهم در دست اقدام دارم که چشم به راه نمانم.
با توجه به بعضی نقطه نظرات بالا، ابتدا باید خودآگاهی خود را نسبت به خودتان و ازدواج افزایش دهید. وضعیت خانواده، وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی، مشکلات دیگر، نیازهای روانی، نیازهای جنسی، میزان مسئولیت ها و وظایفی که به عهده دارید، برنامه های رشدی، برنامه های تحصیلی، اوقات فراغت، دوستان و مسائل خاص شما همه و همه روی نحوه برخورد شما با مشکل تان تاثیر دارد و باید روی آن ها تمرکز شويد. برای همسریابی به جای اینکه منفعل باشید تا کسی بیاید و شما را بیابد، سعی کنید بر تلاش های فعالانه خود در جهت انتخاب بیفزائید. براي اين منظور راهكارهاي زير مفيدند:
1- تا زمانى كه كسى به خواستگارى شما نيامده، بهتر است فكر و ذهن خود را از مسائل مربوط به ازدواج، خواستگارى، ارتباط با جنس مخالف و نظاير آن خالى كند. با كم‏تر فكر كردن به اين مسأله و توجه به تحصيل و مطالعه و پيشرفت‏هاى علمى، اعتماد به نفس تان بيش‏تر خواهد شد.
2 - مطمئن باشيد با حفظ شؤون اخلاقى و دينى و رعايت وقار، متانت و حجاب كامل بهتر خواهيد توانست خود را از دام خطا و لغزش حفظ كنيد. بى‏ترديد جوانان غيرتمند، اهل زندگى و وفا و عشق و متدين و هم شأن سراغ افرادى چون شما خواهند آمد و براى ازدواجى موفق از شانس بيش‏ترى برخوردار خواهيد بود. غریزه جنسی خود را کنترل نمایید . با پرسه زدن در اینترنت و با غور در افکار شهوانی، غریزه خود را تقویت ننمایید ، بلکه تا قبل از ازدواج تا می توانید با اتخاذ راهکارهایی آن را کنترل کنید.
3- اعتقادات خود را نه تنها زير سوال نبريد ،بلكه آن ها را تقويت كنيد . هيچ تزلزلي به خود راه ندهيد. متانت، عفت و پاكدامني خود را همچنان به خوبي حفظ كنيد . با ارزش ترين متاع در پيشگاه الهي همين ارزش ها است:
" ان اكرمكم عندالله اتقكم ". همواره در زندگي به خداوند مهربان - كه از مادر به انسان مهربان تر است - اميدوار باشيد. شخصيت خود را تخريب نكنيد . نسبت به خود منفي بافي نكنيد، بلكه بيش تر به جنبه هاي مثبت زندگي و شخصيت خود فكر كنيد. هميشه اين فكر را به خود تلقين كنيد كه " من خوشبخت هستم .خوشبخت تر نيز خواهم شد" . خود را در تنهايي و انزوا قرار ندهيد . سعي كنيد در كارهاي خانه و تمام كارهاي اجتماعي كه در خور شان يك زن مسلمان است با حفظ حيا و پاكي، مشاركت كنيد.
به جاى اين كه ذهن تان را به كمبودها، نقص‏هاى خود معطوف داريد و از آن رنج ببريد، توانايى‏ها و استعدادها و موفقيت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپاريد . با تكيه بر آن ها يأس و نااميدى را از خود دور كنيد . با نگرشى مثبت به زندگى و آينده اجازه ندهيد اين گونه مسائل جزئى كه در نهايت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ كند. اگر خواستگار نداريد، هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف تان قرار داده است و از آن بهره‏مند هستيد .چه بهتر است به آن ها بيانديشيد . به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فكر كنيد و لذت ببريد. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نياز با او را فراموش نكنيد كه ياد خدا آرامش‏بخش است.
4- هيچ وقت تنها و بيكار نباشيد. اگر در حال تحصيل هستيد، تمام هم و غم خود را به تحصيل معطوف كنيد . به تحصیل تان در مقاطع بالاتر ادامه دهید . اگر در حال تحصيل نيستيد، با كارهاي هنري كه علاقه داريد ،خود را مشغول كنيد.
5- در مجالس عمومي مانند نماز جماعت مسجد محل خود و يا مجالس مخصوص زنان و هيئت هاي مذهبي زنان شرکت کنيد . توانمندي هاي خود را بروز دهيد. زيرا خيلي از زنان از همين مجالس مورد براي ازدواج پيدا مي کنند. در هر حال بايد با حفظ حريم عفت و حيا ، خود را بيش تر به جامعه و مردم معرفي كنيد تا بيش تر شما را بشناسند و خواستگار شوند.
6- البته نباید از مسائلی که زمینه ساز خواستگاری است غفلت کرد، مثلاً پاکیزگی و نظافت ، شادابی ، خوش اخلاقی ، خوش سخن بودن، شوخی های به جا میان همجنس ، رعایت کردن فرهنگ صحیح جامعه ، پرهیز از گرفتگی چهره و عبوس بودن ، ابتذال اخلاقی ، ژولیدگی و اظهارات دلسرد کننده، حالات افسردگی و...
البته در کنار این کارها می توانید به افراد موثق و مورد اطمینان بسپارید که اگر پسر خوب و مجردی را سراغ دارند که با شما همخوانی و تناسب دارد ،به خانواده تان معرفی کنند تا زمینه خواستگاری از شما به وجود آید.
7- هیچ وقت از دعا غافل نباشید . دعاهایی که در این جهت توصیه شده است بخوانید . از اثرات آن غافل نگردید. در زیر به برخی از دعاهای مجرب و مورد تأیید بزرگان اشاره می کنیم:
1. همواره استعاذه به خداوند داشته باشید.
2. خواندن و نوشتن آيات 75 تا82 سوره يونس و همراه داشتن آن.
3. دعا و تضرع به درگاه خداوند.
4. درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند.
5. صدقه دادن.
6. در هر شبانه روز، يك بار زيارت عاشورا و دعاى توسل به نيت برآورده شدن اين حاجت قرائت کنید.
7. در شب جمعه غسل كنيد (غسل مستحبى) و بعد از نيمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانيد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است)
8. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگيريد . روز جمعه نماز جعفر طيار به جاى آوريد (كيفيت آن در مفاتيح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). اين عمل كه مورد توجه بزرگان دين بوده، در استجابت دعا بسيار مؤثر است. آیت الله بهجت برای ازدواج توصیه می کنند: نماز جعفر طیار بخوانید . پس از آن، دعائی که در کتاب «زاد المعاد» مجلسی آمده که در این هنگام خوانده می شود، بخوانید . در پی آن، به سجده روید . تلاش کنید که حتماً گریه کنید. گر چه به مقدار کم و همین که چشم تان را اشک فرا گرفت ،حاجت تان را از خدا بخواهید . این عمل را تا زمانی که حاجت روا شوید، انجام دهید . اگر نشد، بدانید که یا کم خوانده یا با اعتقاد کامل نخوانده اید!
آیه« رَبَّنَا هَب لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْینٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَإِمَاماً» و آیه « رب لاتزرنی فرداً و انت خیرُ الوارثین-آل عمران» را (فراوان) بخوانید.
9. سوره های ناس و فلق را زياد بخوانيد.
10. به هنگام ورود به منزل سه بار سوره توحيد بخوانيد.
در پايان شاخه گلی از گلستان نبوی به شما هديه می کنيم: پيامبر فرمود: «آنچه از دنيا نصيب تو باشد، اگر ناتوان هم باشى، به تو مى رسد . آنچه به زيان تو باشد، به زور نمى توانى آن را از خود دور كنى. هركس به آنچه از دستش رفته اميد نداشته باشد، آسوده است . هر كس به آنچه خداوند روزى اش كرده، خرسند باشد، شادمان مى گردد.» (2)
در پناه ایزد منان و در سایه الطاف حضرت بقیه الله الاعظم همواره موفق و کامروا باشيد.
پی‌نوشت‌ها:
1. بقره (2) آیه 216.
2. شيخ صدوق، الامالى، ص 225 و 393.