در سوره ابولهب آمده که خداوند ابولهب را نفرین کرده...
۱.مگه خداوند نفرین هم میکنه؟
۲.آیا نفرین نشانه عجز و ناتوانی نیست؟
۳.اگه نفرین هم کرده باشه،باید قطعا اجرا بشه،ولی در تاریخ چیزی نقل نشده!!!!
با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
در سوره "لهب"(مسد) آمده:
«تبت یدا ابی لهب».
این آیه معمولا به صورت زیر ترجمه می شود:
بريده باد هر دو دست ابو لهب (و مرگ بر او باد)
همچنین آیه هایی مثل:
وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة (1)به "ویل (نام چاهی در جهنم) بر هر عیب جوی مسخره کننده باد" ترجمه می گردد . خواننده و شنونده با قیاس خدا به خود، گمان می کند که خدا دارد افراد را مثل ما نفرین می کند . می پرسند :مگر خدا هم نفرین می کند؟ مگر نفرین تقاضا نیست و تقاضا نشانه عجز و...؟ در حالی که نفرین و لعن خدا با لعن و نفرین غیر خدا ( ملائکه و مؤمنان از جن و انس که همراه خدا از لعن کنندگاه هستند) تفاوت دارد . به همین جهت در آیه، لعنت تکرار شده :
أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُون (2)
لعن خدا یعنی طرد و دور کردن کافران و ظالمان از رحمت و مغفرت و بهشت و انداختن آن ها در جهنم.
علامه طباطبایی می نویسد:
اين جمله كيفر كسانى را بيان مىكند كه آنچه از هدايت و آيات كه خدا نازل كرده بود، كتمان كردند. كيفر عبارت است از لعنت خدا، و لعنتى ديگر از هر لعنت كننده .
اگر كلمه لعنت مىكند در آيه تكرار شده، بدان جهت است كه لعنت خدا با لعنت ديگران فرق دارد. لعنت خدا به اين معنا است كه خداوند ايشان را از رحمت و سعادت دور مىكند. لعنت لعنت كنندگان نفرين و درخواست لعنت خدا است. (3)
بنا بر این وقتی خدا می فرماید: "تبت یدا ابی لهب" خبر از واقع شدن می دهد . در ادامه هم دارد: "ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ" یعنی داشته های دنیایی او و آنچه کسب کرده بود، او را بی نیاز نکرد و قهر خدا را از او دور ننمود.
این آیه صراحت دارد که "تبت یدا..." طلب عذاب و قهر برای ابی لهب نیست، بلکه خبر از وقوع می دهد. در لعن هم این گونه است، یعنی خدا رحمت و بخشش و بهشت خود را از او دور کرده است، نه این که طلب دوری می کند تا بر عجز دلالت داشته باشد.
علامه طباطبایی می نویسد:
اينكه فرمود:" تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ"، معنايش در حقيقت" تب ابو لهب" است، و اين نفرينی به او به هلاكت خود (خبر از نابود شدن قطعی او) و بطلان و بىاثر گشتن توطئههايى است كه به منظور خاموش كردن نور نبوت مىكرد، و يا قضايى است(واقع شدنی و تخلف ناپذیر) از خدا به اين هلاكت و بطلان توطئهها. (4)
اما این که می گویید در تاریخ چیزی نقل نشده، اگر تاريخ را ورق بزنيد ،مي بينيد و مي دانيد كه همه اقدام های ابولهب و همسرش علیه پیامبر ناکام ماند . او و همسرش در خفت و خواری از دنیا رفتند.
پی نوشت ها:
1. همزه (104) آیه 1.
2. بقره (2) آیه159.
3. ترجمه الميزان، ج1، ص587.
4. همان، ج20، ص664.