در سوره ابولهب آمده که خداوند ابولهب را نفرین کرده...
۱.مگه خداوند نفرین هم میکنه؟
۲.آیا نفرین نشانه عجز و ناتوانی نیست؟
۳.اگه نفرین هم کرده باشه،باید قطعا اجرا بشه،ولی در تاریخ چیزی نقل نشده!!!!

با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان با این مرکز.
در سوره "لهب"(مسد) آمده:
«تبت یدا ابی لهب».
این آیه معمولا به صورت زیر ترجمه می شود:
بريده باد هر دو دست ابو لهب (و مرگ بر او باد)
همچنین آیه هایی مثل:
وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة (1)به "ویل (نام چاهی در جهنم) بر هر عیب جوی مسخره کننده باد" ترجمه می گردد . خواننده و شنونده با قیاس خدا به خود، گمان می کند که خدا دارد افراد را مثل ما نفرین می کند . می پرسند :مگر خدا هم نفرین می کند؟ مگر نفرین تقاضا نیست و تقاضا نشانه عجز و...؟ در حالی که نفرین و لعن خدا با لعن و نفرین غیر خدا ( ملائکه و مؤمنان از جن و انس که همراه خدا از لعن کنندگاه هستند) تفاوت دارد . به همین جهت در آیه، لعنت تکرار شده :
أُولئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُون‏ (2)
لعن خدا یعنی طرد و دور کردن کافران و ظالمان از رحمت و مغفرت و بهشت و انداختن آن ها در جهنم.
علامه طباطبایی می نویسد:
اين جمله كيفر كسانى را بيان مى‏كند كه آنچه از هدايت و آيات كه خدا نازل كرده بود، كتمان كردند. كيفر عبارت است از لعنت خدا، و لعنتى ديگر از هر لعنت كننده .
اگر كلمه لعنت مى‏كند در آيه تكرار شده، بدان جهت است كه لعنت خدا با لعنت ديگران فرق دارد. لعنت خدا به اين معنا است كه خداوند ايشان را از رحمت و سعادت دور مى‏كند. لعنت لعنت كنندگان نفرين و درخواست لعنت خدا است. (3)
بنا بر این وقتی خدا می فرماید: "تبت یدا ابی لهب" خبر از واقع شدن می دهد . در ادامه هم دارد: "ما أَغْنى‏ عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ" یعنی داشته های دنیایی او و آنچه کسب کرده بود، او را بی نیاز نکرد و قهر خدا را از او دور ننمود.
این آیه صراحت دارد که "تبت یدا..." طلب عذاب و قهر برای ابی لهب نیست، بلکه خبر از وقوع می دهد. در لعن هم این گونه است، یعنی خدا رحمت و بخشش و بهشت خود را از او دور کرده است، نه این که طلب دوری می کند تا بر عجز دلالت داشته باشد.
علامه طباطبایی می نویسد:
اينكه فرمود:" تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ"، معنايش در حقيقت" تب ابو لهب" است، و اين نفرينی به او به هلاكت خود (خبر از نابود شدن قطعی او) و بطلان و بى‏اثر گشتن توطئه‏هايى است كه به منظور خاموش كردن نور نبوت مى‏كرد، و يا قضايى است(واقع شدنی و تخلف ناپذیر) از خدا به اين هلاكت و بطلان توطئه‏ها. (4)
اما این که می گویید در تاریخ چیزی نقل نشده، اگر تاريخ را ورق بزنيد ،مي بينيد و مي دانيد كه همه اقدام های ابولهب و همسرش علیه پیامبر ناکام ماند . او و همسرش در خفت و خواری از دنیا رفتند.
پی نوشت ها:
1. همزه (104) آیه 1.
2. بقره (2) آیه159.
3. ترجمه الميزان، ج‏1، ص587.
4. همان، ج‏20، ص664.