با سلام و عرض خسته نباشید فراوان خدمت شما دوستان عزیز
بنده(پسر.17ساله.دانش آموز سال چهارم تجربی) قصد دارم بدانم
که آیا میتوانم به موسیقی های انگلیسی گوش دهم؟
من مطلع هستم که گوش کردن صدای زنان که آواز می خوانند حرام است
اما نمی دانم که این این حکم مربوط به زنان هم زبان است یا خیر
از طرفی من قصد دارم با گوش کردن موسیقی های زبان انگلیسی در
لحظاتی قبل از خواب (حدود 20دقیقه) خود را برای آزمون بین المللی
تافل آماده کنم وهم چنین آرامشی را که قبلا توسط گوش کردن به آهنگ های
احسان خواجه امیری بدست می آوردم از این پس توسط همین آهنگ ها بدست آورم
ولی مشکل من اینجاست که در زبان انگلیسی سبک خواننده های مرد" رپ" می باشد
که بنده از این سبک متنفرم . سبک "رپ" سبکی است همراه با رقص تکنو
اما در همین کشور سبک خواننده های زن بسیار آرام و ساده می باشد
حالا من که در این مخمصه گیر افتاده ام خواستار یاری شما هستم
با تشکر :کد 77

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
به فتوای تمام مراجع گوش دادن به موسیقی حرام جایز نیست ، چه خواننده زن باشد و چه مرد . همزبان باشد و یا نباشد.
مقام معظم رهبری فرموده اند :
اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد . اگر مفسده داشته باشد و یا تحریک شهوت بکند ،جایز نیست.(1)
در موسیقی و آواز ، صدای زن در حالت عادی مانند سخن گفتن نیست ، بلکه حالت ریتم غنایی دارد که نمی تواند برای عموم مردم (نه فرد خاص) مهیج نباشد. بنابراین گوش کردن به موسیقی با خواننده زن جایز نیست ،چه همزبان باشد و چه به زبان خارجی، هر چند سبک خواننده های زن بسیار آرام و ساده باشد.
اگر چه شخص به دلیل زیاد گوش دادن‌ یا ارتباط زیاد با زنان یا هر دلیل دیگر ، تحریک پذیری از غنای زنان نداشته باشد‌، اما در احکام عرف مردم مد نظر قرار می گیرند ، نه شخص خاص.
نوشته اید : " آرامشی را که قبلا توسط گوش کردن به آهنگ های احسان خواجه امیری به دست می آوردم، از این پس توسط همین آهنگ ها (خواننده های زن ) به دست آورم "
خلاف‌ تصور عمومی‌ که ‌موسیقی‌را آرام‌ بخش‌می‌دانند، به‌تأیید
‌همه روان‌شناسان‌ موسیقی‌ حامل‌ هیجانات ‌است‌. بنابر تحقیقات‌ دانشمندان ‌بزرگ‌، مسلّم‌ است‌ که‌بیمارهای‌ بسیاری ‌مانند حمله‌های ‌عصبی‌، ضعف ‌اعصاب‌، بیماری‌های‌ روانی‌، بیماری‌های‌ قلبی‌، زخم‌ معده‌، فشار خون‌ و غیره‌از هیجان‌ اعصاب ‌سرچشمه‌ می‌گیرد. (2) اثری‌ که‌ می‌توان ‌برای ‌موسیقی‌ متصور کرد، اثر تخدیری ‌آن‌ است‌، یعنی ‌با رخوتی‌ که ‌در اعصاب‌ ایجاد می‌کند ،موجب‌می‌شود شخص ‌لحظاتی ‌از واقعیت‌های ‌زندگی‌فاصله ‌بگیرد، همان‌ طوری ‌که ‌الکل‌و افیون ‌چنین‌ خاصیتی ‌دارد. آن چه از آن به آرامش تعبیر می کنید ،همین حالت تخدیری است .
اگر موسیقی ‌از شکل‌ موسیقی ‌مطرب ‌و غنا باشد، از نظر شرعی‌ حرام‌ است‌. قطعاً بر روحیه‌انسان‌ و معنویات‌او اثر مخربی‌دارد. تفاوتی‌در زبان ‌آن ‌نیست‌. در بعضی ‌روایات ‌لهو بر غنا تطبیق ‌داده‌ شده ‌است‌. این‌امر اشاره ‌به ‌این ‌حقیقت ‌است‌ که‌ غنا انسان ‌را ‌چنان ‌مست ‌شهوات‌ می‌کند که‌از یاد خدا غافل ‌می‌سازد.(3)
چه‌ زیانی ‌بالاتر از این‌ که‌ انسان‌ زندگی‌ واقعی ‌و حقیقی‌ خود را که ‌باید در پرتو خدا پرستی‌ و توجه‌ به‌ معنویات‌به‌ دست‌آید، در سایه ‌شوم ‌چنین‌ سرگرمی‌های ‌زیان‌باری‌ از دست‌ دهد؟ امام‌ صادق‌(ع‌) به‌ کسی‌ که ‌شب‌ را به ‌استماع ‌آواز و موسیقی‌ گذرانده‌ بود فرمود: " وای‌ بر تو، آیا نمی‌ترسی ‌در این ‌حال مرگ ‌به ‌سراغت ‌آید؟! این‌مجلسی ‌است ‌که‌ خداوند به‌ اهلش ‌نظر نمی‌افکند ".(4)
اما اگر موسیقی ‌غیر مطرب‌باشد که ‌تحریک‌کننده ‌نیست‌، گوش‌دادن‌ به ‌آن‌ اشکالی‌ ندارد و با معنویت‌ منافاتی‌ ندارد.
بنابراین سعی کنید گوش دادن به موسیقی های حرام را ترک کنید.راهکارهای زیر برای ترک این عادت مناسب است :
1. اگر الان نمی توانید به طور کلی از گوش دادن به موسیقی های غیر مجاز اجتناب کنید، حداقل سعی کنید به تدریج این کار را کاهش دهید .خصوصا در مواقع خاص مثل ایام عزاداری و مانند آن پرهیز کنید.
2. سعی کنید جایگزین مجازی برای این کار برای خود تهیه کنید، مانند نوارهای مجاز و سرودهایی که از خوانندگان معروف در صدا و سیما پخش می شود، یا سرگرمی های دیگری که جنبه حرام ندارد تا تدریجا کمبود روانی حاصل از گوش نکردن به نوارها و موسیقی های غیر مجاز را برطرف کنید.
3. حتی الامکان سعی کنید در حضور اعضای خانواده و کسانی که از شنیدن صدای این موسیقی ها اذیت می شوند ،اقدام به این کار نکنید.
4. راه حل اصلی برای مشکل آن است که سعی کنید طوری شوید که کارهای غیر مجاز و حرام مانند گوش دادن به این نوع موسیقی ها برای تان ناراحت کننده باشد ،نه لذت بخش.
انسان نیازمند لذت و خوشی و تفریح است . حق اوست که از زندگی خود لذت ببرد. به همین جهت همه ما انسان ها به طور طبیعی به دنبال لذت و راحتی و خوشی هستیم. دین و مذهب کاملا به این نکته توجه دارد و برای بهتر شدن آن دو چیز به ما می آموزد:
- لذت های انسان فقط همین لذت های ناقص، کم و کوتاه مدت مادی در دنیا نیست بلکه لذت های اصلی انسان در جهان آخرت است، مشروط بر این که لذت های مادی، او را از خدا غافل نکند و به حرام مبتلا نسازد.
- لذت های معنوی در دنیا مانند لذت بردن از عبادت مثل نماز، دعا، زیارت، حج، قرائت قرآن و مانند آن بسیار قوی تر و بیش تر از لذت های مادی است.

پى‏نوشت‏ ها :
1 . آیت ا... خامنه ای ، استفتاءات ،سوال 1145.
2. تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب.
3. تفسیر نمونه‌، ج‌17، ص‌25.
4. مستدرک‌الوسائل‌، چاپ‌قدیم‌، ج‌2، ص‌457.