با سلام و احترام

یک: می خواستم بدونم اگر یک قالی نجس شود و برای طاهر کردن آیا می توانیم با آفتابه آب روی محل نجس شده ریخت و بعد از تمیز شدن ان را طاهر کرد؟

دو: اگر با شیلنگ محل نجس شده را طاهر کنیم و با جارو برقی آب آن را بگیریم اگر ابتدا شیر آب را ببندیم و سپس با جارو برقی قالی را به صورت کامل خشک کنیم با توجه به انکه اصل نجاسات مانند ادرار در سطل جارو برقی می باشد بعد از قطع اب محل طاهر شده باز نجس نمی شود؟

با تشکر

با سلام و تشكر به خاطر ارتباطتان با اين مركز
آب آفتابه آب قليل محسوب مي شود. بنابراين اگر با آب قليل آب بکشيد، يعني با آفتابه روي فرش آب بريزيد، اگر نجاست غير از ادرار باشد، اگر بعد از برطرف شد ن عين نجاست، يک مرتبه آب در جائي که نجس شده است، بريزيد و فشار دهيد تا آب آن خارج شود، پاک مي شود .
اگر نجاست ادرار باشد، يک مرتبه آب به جايي که نجس شده است ، بريزيد و فشار دهيد تا آب آن خارج شود، در صورتي که ادرار در فرش نماند، يک مرتبه ديگر هم آب قليل روي آن بريزيد و فشار دهيد تا آب آن خارج شود، پاک مي شود.(يعني يک مرتبه آب بريزيد و قطع کنيد و فشار دهيد تا غساله آن خارج شود. دو مرتبه آب بريزيد و بعد از قطع آب فشار دهيد تا آبي که در فرش جمع شده است ، خارج شود، پاک مي شود.)(1)البته غساله آب قليل ، يعني آبي که موقع شستن و فشار دادن از فرش جدا شده و مي ريزد ، نجس است. بنابراين بهتر است با آب شير شسته شود.
اگر قسمتي از فرش را که ترشح ادرار به آن رسيده ، زير آب شيرلوله کشي که متصل به کر است، قرار دهيد تا آب به تمام جاهايي که نجس شده است برسد، بعد همان قسمت از فرش را بنا بر احتياط واجب فشار دهيد تا آبي که در آن جمع شده است، خارج شود. فرش نيز پاک مي شود.(1)
بعد از پاک شدن فرش، خشک کردن آن با جارو برقي اشکال ندارد و جارو را نجس نمي کند.(2)
پي نوشت ها:
1.امام خميني،توضيح المسائل ، مسئله159-160.
2.آيت الله خامنه اي،استفتاآت،س 289.