دانشجويي كه براي تحصيل به قم مي آيداگر درهفته حد اقل يكبار به شهر خود بازگردد حكم نماز و روزه اش چگونه است.اين سوال براي نشريه دانشجويي است خواهشمند است نظر همه مراجع رامرقوم بفرماييد

پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
چنين دانشجويي اگر فاصله بين شهر خودش و شهر قم 5/22 کيلو متر يا بيش تر باشد.
به نظر امام خميني و آيت الله خامنه اي نماز و روزه اش در محل تحصيل و بين راه بدون قصد ده روز شکسته است .(1)
به نظرآيت الله تبريزي احتياطا نماز را هم تمام و هم شکسته بخواند .اگر روزه گرفت، صحيح است و قضا ندارد. مگر اين که قصد ده روز کند که با قصد ده روز نماز و روزه در محل تحصيل تمام است.(2)
به نظر آيات عظام: شبيري زنجاني,بهجت,فاضل لنکراني,نوري همداني وصافي گلپايگاني , نماز و روزه اش در محل تحصيل و بين راه در غير از سفر اول تمام است.(3)
به نظر آيت الله مکارم شيرازي اگر در محل تحصيل حد اقل يک سال مي خواهد بماند ،چنانچه حد اقل سه شبانه روز در محل تحصيل مي ماند ، نماز و روزه اش در محل تحصيل تمام و در بين راه شسکته است . چنانچه در محل تحصيل نمي ماند بلکه سه بار يا بيش تر در هفته رفت و آمد دارد، نماز و روزه اش در محل تحصيل و بين راه در غير سفر اول تمام است, در غير اين دو صورت نماز و روزه اش در محل تحصيل و بين راه شکسته است.(4)
به نظر آيت الله سيستاني اگر تحصيلش به مدت دوسال يا بيش تر ادامه دارد و هفته اي چهار روز در محل تحصيل مي ماند ،نماز و روزه اش در محل تحصيل تمام و در بين راه شکسته است. اگر هفته اي سه روز در حال سفر است، نمازش در محل تحصيل و بين راه تمام است . در هر دو صورت در ماه اول هم شکسته و هم تمام بخواند.(5)
به نظر آيت الله وحيد خراساني اگر تحصيل يک سال يا بيش تر ادامه دارد و حد اقل در هفته سه روز و نصف در محل تحصيل مي ماند ،نماز و روزه اش در محل تحصيل تمام است . اگر هفته اي چهار بار يا بيش تر رفت و آمد دارد، نماز و روزه اش در محل تحصيل و بين راه تمام است . در هر دو صورت در دو ماه اول احتياطا هم شکسته و هم تمام بخواند.(6)

پي نوشت:
1. امام خميني، استفتا آت، ج1، س252، ازاحکام نماز؛آيت الله خامنه اي ،استفتائات، س652.
2. آيت الله تبريزي، استفتائات، س471و 474.
3. آيت الله شبيري زنجاني ،توضيح المسائل ،م1316؛آيت الله بهجت، استفتائات ،ج2 ،س3096؛آيت الله فاضل لنکراني، توضيح المسائل ،م1325؛آيت الله نوري همداني ،هزار و يک مسئله فقهي،ج2، س229و234وآيت الله صافي گلپايگاني ،جامع الاحکام، ج1، س412.
4.آيت الله مکارم شيرازي ،استفتائات، ج3، س252 .
5.آيت الله سيستاني ،توضيح المسائل، مسئله 1296.و1317 وسايت آيت الله سيستاني، بخش فارسي , سوال ها و جواب ها واژه نماز مسافر.
6.آيت الله وحيد خراساني ،منهاج الصالحين ،ج 2 ،ص 264 ،م 916.و سوال تلفني(02517740611) از دفتر معظم له.