به فتوای اقای بهجت هرگونه عمل شهوت امیز با خود مثل نگاه و یا دست زدن به بدن که محرک شهوت باشد حرام است سوال من این است که فتوای دیگران مثل امام خمینی اقای خویی و مراجع فعلی مثل اقای سیستانی خامنه ای وحید خراسانی مکارم شیرازی و نوری همدانی در این زمینه چیست
لطفا مدرک فتوای کدام از مراحع را نیز در کنار پاسخ دکر کنید که از کجااین فتوا را نقل می کنید
با تشکر
علی کریمی

پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مرکز
در مورد خيال پردازي در مورد نامحرم نظر مراجع مختلف است ، مثلا:
1- به نظر آيت الله خامنه اي فکر شهواني اگر نسبت به همسر باشد، در صورتي که با قصد خروج مني نباشد و مني هم خارج نشود، اشکال ندارد ،ولي فکر شهواني نسبت به نامحرم بنابراحتياط جايز نيست . هم چنين دست ورزي با خود و تحريک شهواني جايز نيست.(1)
2- آيت الله سيستاني: اشکال ندارد، ولي بهتر است اين کار نشود.(2)
3- آيت الله تبريزي: مجرد فکر کردن حرمتي ندارد.(3)
4- آيت الله گلپايگاني: بايد سعي کند که اين افکار را از خود دور کند به واسطه مشغول کردن خود به کاري يا فکري ديگر. بنابراين از دست زدن به بدن و تحريک جنسي نيز بايد خودداري شود. (4)
5- آيت الله وحيد خراساني: فکر شهواني و يا تحريک شهواني از طريق دست زدن به بدن جايز نيست. (5)
6- آيت الله مکارم: فکر شهواني و تحريک شهوت از طريق دست زدن به بدن درصورتي که با قصد خروج مني نباشد و مني هم خارج نشود، اشکال ندارد. لکن بهتر است از اين کار خود داري شود.(6)
7-آيت الله نوري همداني: فکر شهواني و يا دست ورزي با بدن در صورتي که با قصد خارج شدن مني نباشد و مني هم خارج نشود ،گناه نيست، ولي زمينه گناه را فراهم مي کند . اثر منفي ايجاد مي کند . بهتر است از اين نوع افکار و يا دست زدن به بدن خود داري شود.(7)
8- آيت الله بهجت: تحريک غريزه جنسي با فکر شهواني حرام نيست، ولي دل را سياه مي کند، ولي از طريق دست زدن به بدن جايز نيست.
هرچند طبق برخي روايات فكر گناه تا زماني كه به عمل در نيايد، گناه محسوب نمي شود، اما در هر صورت فكر و انديشه گناه، پاكى و صفاى قلب را از بين مى برد . انسان را به ارتكاب آن وا مى دارد. حضرت على(ع) فرمود: «من كثرفكره فى المعاصى دعته إليها؛(8) كسى كه در مورد گناهان زياد فكر كند، گناهان او را به سوى خود مى كشند».
از اين رو حضرت مسيح به پيروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نكنيد، اما من به شما سفارش مى كنم فكر زنا را هم نكنيد، زيرا كسى كه به زنا بيانديشد، مانند كسى است كه در اتاق زيبا و رنگ آميرى شده‏اى، آتش روشن كند. در اين صورت هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد، لكن دست كم دود آن را سياه و خراب مى كند».(9)
بنابراين بهتر آن است که انسان از تخيلات شهواني و فکر گناه خود داري کند تا روح و فکر انسان آلوده نگردد و زمينه گناه فراهم نشود.
پي نوشت ها:
1.آيت الله خامنه اي، استفتائات، سؤال791.
2- سؤال از دفتر آيت الله سيستاني.
3. صراط النجات، سوال 881.
4. ارشاد السائل ،سوال 459
5. سؤ ال تلفني(7740611-0251) از دفتر آيت الله وحيد خراساني.
6. استفتاي کتبي از آيت الله مکارم شيرازي.
7. سؤال تلفني (7741850-0251) از دفتر آيت الله نوري همداني.
8 . غررالحكم،ج5،ص321.
9. بحارالانوار، ج 14، ص331 .
لطفا هرگاه سوال شرعي مي پرسيد ،نام مرجع تقليد خود را ذکر کنيد تا بر اساس نظر مرجع شما پاسخ بدهيم .