پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
اين در حالي است که بعضی افراد معلول جسمی یا ذهنی هستند؟
خداوند متعال در آيه 3سوره تغابن می‌فرماید:« وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ »يعني خداوند متعال صورت انسان را مجهز به جهازى بسيار دقيق كرد كه با آن جهاز ...

با عرض سلام و خدا قوت

خواهشمند است پاسخ سؤال زير را مرقوم فرماييد با تشکر

قرآن کريم در آيه 3 سوره تغابن می‌فرماید « صورکم فاحسن صورکم؛ و شما آدميان را به زيباترين صورت برنگاشت» اين در حالي است که ما در جامعه با افرادي روبرو مي شويم که به طور خدادادي و مادرزادي کندذهن يا کريه المنظر هستند يا داراي معلوليت جسماني می‌باشند. چگونه اين موارد با آيه قابل جمع هستند؟

با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني و آرزوي توفيق روزافزون.

خداوند متعال در آيه 3سوره تغابن می‌فرماید:« وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ »يعني خداوند متعال صورت انسان را مجهز به جهازى بسيار دقيق كرد كه با آن جهاز و وسايل مى‏تواند انواع كارهاى عجيب را انجام دهد، كارهايى كه ساير موجودات جاندار از انجام آن عاجز است. و نيز از مزايايى از زندگى بهره‏مند است كه آن مزايا براى غير انسان ابداً فراهم نيست. (1) قامتى موزون و راست، با صورتى زيبا و دلپذير، درنهایت نظم و استحكام كه امتياز آن بر صورت موجودات زنده ديگر و انواع حيوانات در نخستين برخورد روشن و آشكار است، و همين ساختمان ويژه به او امكان مى‏دهد كه به انواع كارها و صنايع ظريف يا سنگین‌دست زند، و با داشتن اعضاى مختلف به‌راحتی زندگى كند و از مواهب حيات بهره گيرد.(2) انسان برخلاف غالب حيوانات كه با دهان آب و غذا مى‏خورند با دست خود و با دقت و ظرافت غذا و نوشيدنى را برمی‌دارد و به دهان مى‏گذارد و اين امر كمك فراوانى به انتخاب غذاهاى پاك از غذاهاى آلوده به اجزاء خارجى و اضافى مى‏كند ميوه‏ها را به‌راحتی پوست مى‏كند و اجزاء غیرقابل استفاده را دور مى‏ريزد.(3)

پس در اين آيه ویژگی‌های انسان نسبت به حيوانات ديگر مدنظر است نه انساني نسبت به انساني ديگر. با اين نگاه حتي افراد زشت هم در مقایسه با حيوانات ديگر زيباترند.

علامه طباطبايي در فرمايش دقیق‌تری فرمودند:« در جمله" وَ صَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ‏" منظور از" تصوير" قلم‌به‌دست گرفتن و نقشه كشيدن نيست، بلكه منظور، اعطاى صورت است، و صورت هر چيز قوام و نحوه وجود آن‏

است، هم چنان‌که در جاى ديگر فرمود:" لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ".( انسان را در نيكوترين تقويم آفريديم. سوره تين، آيه 4.)و" حسن صورت" عبارت است از تناسب تجهيزات آن نسبت به يكديگر، و تناسب مجموع آن‌ها با آن غرضى كه به خاطر آن غرض ایجادشده، اين است معناى حسن، نه خوشگلى و زيبايى منظر و يا نمكين بودن، چون حسن يك معناى عامى است كه در تمامى موجودات جارى است هم چنان‌که فرمود:" الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَهُ"( خدايى كه خلقت هر چيزى را نيكو كرد. سوره سجده، آيه 7.)(4)

 

پی‌نوشت‌ها:

1.ترجمه تفسير الميزان،ج17،ص 527.

2.همان.

3.تفسير نمونه، ج20، ص 160.

4. ترجمه تفسير الميزان، ج‏19، ص 496.