پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
چرا پيامبر با دختري نه ساله آن هم در سن پيري ازداج کرده اند.
آنچه در متن سوال شما آمده است و متأسفانه امروزه در شبکه هاي مجازي توسط مخالفان ترويج مي شود امري باطل و خلاف است و با اين نيت که بگويند پيامبراکرم(ص) ...

چرا پيامبر با دختري نه ساله آن هم در سن پيري ازداج کرده اند.

به نام خدا و با سلام و تشکر از ارتباط شما با مرکز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني و آرزوي توفيق روزافزون.

آنچه در متن سوال شما آمده است و متأسفانه امروزه در شبکه هاي مجازي توسط مخالفان ترويج مي شود امري باطل و خلاف است و با اين نيت که بگويند پيامبراکرم(ص) نعوذبالله انساني اهل شهوت و ضعيف النفس بودند. قبل از بيان جواب سوال شما مناسب است که در اين مطالب دقت کنيد که حضرت رسول از 25سالگي تا 50سالگي تنها يک همسر داشتند که ايشان هم بنا بر نظر مشهور از پيامبر بزرگتر بودند اين در حالي است که ايشان بعدازاینکه از جانب خدا به پيامبري مبعوث شدند مشرکان براي اينکه وي را از امر رسالت بازدارند به وي پيشنهادهاي مختلفي دادند که يکي از اين پیشنهادات ازدواج با زيباترين و بهترين زن بود. اما آن حضرت هیچ‌وقت اين پيشنهاد را نپذيرفت اين در حالي است که تاريخ ثابت کرده است که انسان‌های شهوت‌پرست و ضعیف‌النفس هیچ‌وقت از اين پيشنهادها صرف‌نظر نمی‌کنند. 

اما جواب سؤال: درباره سن عايشه به هنگام ازدواج با پيامبر(صلی‌الله عليه و آله)، برخي از نقل‌های تاريخي، اصرار بر کم نشان دادن سن عايشه به هنگام ازدواج با پيامبر (صلی‌الله عليه وآله) دارند درحالی‌که با برخي روايات دیگر که در خود اين کتاب‌ها آمده و می‌توان از آن‌ها سن عايشه را حدس زد سازگاري ندارد علاوه بر اين روايات و گزارش‌های فراواني که در کتب مختلف آمده اجماع برخلاف نقليات مذکور دارد.

با مراجعه به اسناد تاريخي و با استفاده از رواياتي که می‌توان از آن‌ها سن عايشه را به هنگام ازدواج با رسول‌الله (صلی‌الله عليه و آله) حدس زد، پرده از حقيقت آن برمی‌داریم.

از چند طريق می‌توان سن عايشه را به دست آورد:

الف) محاسبه سن عايشه با استفاده از سال ايمان او:

طبق منابع تاريخي عايشه در سه سال اول بعثت که هنوز دعوت علني نشده بود اسلام آورد.(1) و وي در آن هنگام صغيره بود.(2)

درنتیجه چون در اسلام آوردن، لازم است فرد حداقل 7-8 سال داشته باشد، يعني سنش به‌اندازه‌ای باشد که بتواند اسلام را درک و قبول کند، اگرچه کمتر از سن بلوغ باشد. چون بلوغ دختران نه سال است، ايشان در هنگام پذيرش اسلام مثلاً بايد هفت‌ساله بوده باشد، حال اگر عایشه در سال سوم از سه‌ساله اول رسالت رسول‌الله صلی‌الله عليه و آله هم ايمان آورده باشد و در آن هنگام هفت‌ساله بوده باشد به هنگام عقد ازدواج با پيامبر صلی‌الله عليه و آله، حداقل17 سال داشته و حداقل در 19 سالگي به خانه ايشان رفته است.

جالب اينکه اگر قول مشهور را در ازدواج عايشه بپذيريم که معتقد است وي در هفت‌سالگی با رسول الله صلی‌الله عليه و آله ازدواج کرده است وي در سه سال اول بعثت هنوز به دنيا نيامده بود تا چه برسد به اينکه به پيامبر(صلی‌الله عليه و آله) ايمان بياورد؟! و اين خود دليلي بر بطلان آن نظريه می‌باشد.

ب) محاسبه سن عايشه از طريق محاسبه سن خواهر او اسماء:

يکي از مسائلي که سن دقيق عايشه را در هنگام ازدواج با رسول خدا به اثبات مي‌رساند، مقايسه سن او با سن خواهرش اسماء بنت ابي بکر است.

روايات تاريخي حکايت از اين دارد که اسماء دختر ابي بکر و همسر زبير بن عوام(3)، 27 سال قبل از هجرت متولد شده(4) و 10 سال از عايشه بزرگتر بوده(5) و در سن 100 سالگي(6) به سال 73 هجري در مکه(7) از دنيا رفته است.

درنتیجه عايشه17 سال قبل از هجرت متولدشده، پس به هنگام عقد ازدواج با رسول‌الله حدود 17 سال و در 19 سالگي به خانه ايشان رفته است.

دلایل ديگري هم وجود دارد که امکان بيان تمام آن‌ها در اين نوشته وجود ندارد؛ لذا در صورت نياز براي مطالعه بيشتر و آگاهي از ديگر دلایل به لينک ذيل مراجعه کنيد:  https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=25&lid=0&catid=22866&mid=253918

پی‌نوشت‌ها:

1. «...من سبق إسلامه... عائشة وهي صغيرة فکان إسلام هؤلاء في ثلاث سنين و رسول الله(صلی‌الله عليه و آله) المقدسي، مطهر بن طاهر -متوفاي507 هـ- البدء والتاريخ، ج4، ص 146، ناشر: مکتبة الثقافة الدينية – پورسعيد.

2. «عائشة أسلمت صغيرة بعد ثمانية عشر إنسانا ممن أسلم»؛ النووي، ابوزکريا يحيي بن شرف بن مري (متوفاي676 هـ)، تهذيب الأسماء واللغات، ج2 ، ص615، تحقيق: مکتب البحوث والدراسات، دار النشر: دار الفکر - بيروت، اول، 1996م.

3. عسقلاني، أحمد بن علي بن حجر ابوالفضل- تقريب التهذيب، ج 1، ص 743 ، تحقيق: م حمد عوامة، ناشر: دار الرشيد، سوريا، بي تا

4. اصفهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله، معرفة الصحابة ج 6، ص 3253، طبراني، المعجم الکبير، ج 24، ص 77، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مکتبة الزهراء - الموصل، الطبعة الثانية، 1404هـ – 1983م.

5. أصبهاني، ابونعيم أحمد بن عبد الله، معرفة الصحابة ج 6، ص 3253 ؛ بيهقي، أحمد بن حسين، السنن الکبرى، ج6، ص204، ناشر: مکتبة دار الباز - مکة المکرمة.

6. طبراني، المعجم الکبير، ج 24، ص 77، تحقيق: حمدي بن عبدالمجيد السلفي، ناشر: مکتبة الزهراء - الموصل، الطبعة: الثانية، 1404هـ – 1983م؛ الهيثمي، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج 9، ص 260، ناشر: دار الريان للتراث،  دار الکتاب العربي - القاهرة، بيروت – 1407هـ..

7. الاستيعاب في معرفة الأصحاب، ابن عبد البر، ج 4، ص 1783 ـ 1782؛ البداية والنهاية ابن کثير، ج 8، ص 345 ـ 346.