پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
نمی شه تو قرآن جای اسماعیل كه قرار بود قربانی بشه اسحاق نوشته شود؟
تحریف به معنای كم و زیاد كردن است و در مورد قرآن این كار جا نمی افتد زیرا كسی نمی تواند سوره و سوره هایی مانند آن بیاورد و بدان اضافه كند و خدا هم عنایت دارد

چه دلیلی وجود داره كه قرآن تغییرناپذیر باشه؛ یعنی نمی شه تو قرآن جای اسماعیل كه قرار بود قربانی بشه اسحاق نوشته شود؟

تحریف به معنای كم و زیاد كردن است و در مورد قرآن این كار جا نمی افتد زیرا   كسی نمی تواند سوره و سوره هایی مانند آن بیاورد و بدان اضافه كند  و خدا هم عنایت دارد كه این قرآن محفوظ از دستبرد و كم و زیاد بماند از این رو پیامبر و امامان و  مسلمانان را از همان زمان نزول چنان نسبت به این امر حساس كرده كه نسبت به ثبت و حفظ و كتابت آن كمال عنایت را به خرج داده و اجازه ندهند حتی خلفا به عنوان خدمت ، حرفی از آن كم و زیاد كنند.

قرآن كریم معجزة جاویدان، و سند رسالت نبی خاتم حضرت محمد(ص) است. خداوند فرمود:

"إنّا نحن نزّلنا الذكر و إنّا له لحافظون؛ ما قرآن را نازل كردیم و ما خود نگهدار آن خواهیم بود".(1)

در این آیه خدا خویشتن را ضامن نگهداری قرآن معرفی كرده .  معلوم می شود كه اگر جن و انس و تمام قدرت ها بر ایجاد خلل در قرآن متحد شوند، هیچ كاری از پیش نخواهند برد. از این رو خدا فرمود:

لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ (2)

در قرآن هیچ گونه خللی از هیچ جهت وارد نمی شود، و از جانب خداوند فرزانه و ستوده نازل گشته است.

برخی از دلایل تحریف نشدنی بودن  قرآن:

1. قرآن بر قلب رسول خدا نازل شد و بر آن قلب حك گردید . رسول خدا خود اولین حافظ قرآن بود كه همه آیات را در قلب خود و در امان از تصرف شیطان و فراموشی و سهو و اشتباه داشت .هر سال جبرئیل همه قرآن نازل شده را یك بار بر ایشان عرضه می كرد و  سلامت آن را از دستبرد هر شیطانی اعلام می نمود .

2. رسول خدا به امر خدا قرآن را بر مردم تلاوت می كرد . آنان مستقیم به گوش خود  قرآن و نحوه خواندن آن را از زبان رسول خدا می شنیدند و حفظ می كردند .در زمان رسول خدا همه مسلمانان حافظ همه یا قسمت هایی از قرآن بودند، به خصوص كه در حجاز خواندن و نوشتن مرسوم نبود و بیش تر اتكای مردم به قوه حافظه شان بود.

3. رسول خدا افرادی را كه قرآن را به خوبی حفظ داشتند و تلاوت می كردند، به عنوان قاری معین كرده بود كه وظیفه آموزش قرآن به مردم را داشتند . اینان كه حافظ قرآن در قلب خود و از لحاظ ایمان و خداترسی و راستگویی امتحان شده بودند، زیر نظر پیامبر به مردم خواندن صحیح قرآن را آموزش می دادند.

4. به امر پیامبر تعدادی از افراد كه نوشتن بلد بودند، وظیفه داشتند آیات قرآن را بر نوشت افزار های مرسوم آن روز بنویسند . همه قرآن در لوح های گلی و سنگی و...نوشته شده و در همیانی پشت منبر رسول خدا نگهداری می شد.  افرادی نیز برای خود قرآن را به طور كامل یا قسمت هایی از آن را نوشته و در خانه خود داشتند.

5 .ترتیب آیات و سوره ها به امر رسول خدا بود . معمولا سوره ها یكجا نازل می شد . بعد از تمام شدن، سوره بعد نازل می گردید . نزول بسم الله جدید علامت تمام شدن سوره قبلی و شروع سوره بعدی بود .گاهی نیز آیات نازل شده در اثنای آیاتی كه قبلا نازل شده بود، به امر رسول خدا درج می گردید .خلاصه نظم آیات به اتفاق همه عالمان اسلام و نظم سوره ها به نظر غالب عالمان همان نظمی است كه پیامبر دستور داده است.

6. تا زمانی كه رسول خدا زنده بود ، نزول ادامه داشت . چند روز قبل از وفات رسول خدا آخرین آیات نازل شد .از این رو در زمان ایشان نمی شد قرآن را به صورت كتابی كه بین دو جلد قرار گرفته و تمام شده، جمع آوری كرد و تحویل جامعه داد . بدین جهت امام علی به امر رسول خدا و بعضی از اصحاب به امر خلیفه اول در فاصله كمی بعد از وفات رسول خدا طبق دستور های ایشان، قرآن را به صورت كتابی بین دو جلد تنظیم و به جامعه ارائه كردند. این كار در كم ترین فاصله از وفات رسول خدا انجام شد . هنوز همه مردم دستور ها و بیانات رسول خدا در مورد قرآن را به یاد داشتند . علاوه بر این كه داعیه ای بر تحریف نبود، كسی هم جرات نمی كرد و جامعه هم اجازه نمی داد كسی در قرآن دست ببرد. مسلمانان از همان زمان رسول خدا نسبت به قرآن و سالم ماندن آن از دستبرد و تحریف و كم و زیاد شدن حساسیت فوق العاده داشتند به طوری كه هیچ كس حتی خلیفه با همه مقام و احترامی كه داشت جرأت نمی كرد یك واو بر قران بیفزاید یا از آن كم كند.

7. علاوه بر قرآن جمع آوری شده توسط خلیفه اول كه مورد اتفاق بود، بسیاری از اصحاب هم خودشان برای تلاوت شخصی، نسخه هایی كامل یا ناقص از قرآن داشتند. گاهی در لابلای آیات كلمات توضیحی كه از رسول خدا شنیده بودند ، نوشته بودند كه فهم مراد آیه برایشان آسان تر و روشن تر باشد. با توجه به این نسخه ها و تفاوت لهجه افرادی كه به اسلام وارد می شدند و قرآن را تلاوت می كردند و تفاوت لغات قبایل مختلف قریش ، تغییرات جزیی در نسخه های قرآن پدیدار شد . گر چه به معنای كلی آیات ضرر نمی زد، ولی در صورت ادامه یافتن خطرناك می نمود . از این رو خلیفه سوم دستور داده شد همه نسخه های دیگر جمع آوری و معدوم شود .فقط از روی نسخه جمع آوری شده توسط خلیفه اول، نسخه هایی تكثیر شده و به عنوان نسخه های مرجع به سراسر جهان اسلام فرستاده شود . بدین وسیله سلامت قرآن در گذر زمان تضمین شد.

8. قرآن ابتدا با رسم الخط ساده عربی كه بسیاری حروف به هم شباهت داشتند و از نقطه و حركت ها اثری نبود نوشته شد. البته چون اصل بر قرائت بود و مردم بیش تر قرآن را سینه به سینه و شفاهی یاد گرفته بودند، این خط توسط قاریان به آسانی و صحیح خوانده و آموزش داده می شد . مشكل مهمی نمود پیدا نكرد. بعد برای تلاوت راحت تر  به نقطه و اعراب گذاری اقدام كردند . این ها، همه برای در امان نگه داشتن قرآن از تحریف و تغییر در گذر زمان بود.

از زمانی هم كه چاپ اختراع شد ،با چاپ قران، آن را در سراسر جهان پخش كردند . یگانگی آن در جهان با وجود مذاهب مختلف و اختلاف های بسیار اعتقادی و كلامی و فقهی، خود نشانه ای آشكار بر اراده خدا بر محفوظ ماندن آن است.

9. البته در گذر زمان و به دلایلی كه در جای خود توضیح داده شده، اختلاف های جزیی و محدود قرائتی در قرآن حاصل شده، ولی خوشبختانه  اختلاف ها بسیار محدود و جزیی هستند . در هیچ موردی به معناهای مخالف نمی انجامد .اضافه یا كم شدن محسوس و چشمگیری وجود ندارد.   اختلاف قرائت ها هم كاملا ضبط و ثبت شده ، حول و حوش اعراب یا اضافه و كم شدن حروف و كلمه است .به معنای قرآن اصلا ضربه نمی زند . سبب پیدایش معناهای مختلف و مخالف نمی شود. 

10. عقل انسان حكم می كند كه احتمال هر گونه تغییر و تبدیل از قرآن كریم به دور است، زیرا قرآن كتابی است كه از روز اوّل مورد عنایت و اهتمام مسلمانان بوده . قرآن برای مسلمانان همه چیز بوده است: قانون اساسی، دستور عمل زندگی، برنامه حكومت، كتاب مقدس آسمانی و رمز عبادت و بندگی.

با دقت در این موضوع روشن می شود كه اصولاً كم و زیاد در آن امكان نداشته است.

قرآن كتابی بود كه مسلمانانِ نخستین همواره در نمازها، در مسجد، در خانه، در میدان جنگ، به هنگام رو به رو شدن با دشمنان و به عنوان استدلال بر حقانیت مكتب از آن استفاده می كردند.

از تواریخ اسلامی استفاده می شود كه تعلیم قرآن را مِهر زنان قرار می دادند. اصولاً تنها كتابی كه در همه محافل مطرح بوده و هر كودكی را از آغاز عمر با آن آشنا می كردند و هر كس می خواست درسی از اسلام بخواند، آن را به او تعلیم می دادند، قرآن مجید بود.

 مسلمانان سخت به یادگرفتن و حفظ آن اهمیت می دادند. اصولاً شخصیت افراد در آن عصر تا حد زیادی به این شناخته می شد كه چه اندازه از آیات را حفظ كرده باشد. شمار حافظان قرآن به اندازه ای زیاد بود كه در تواریخ می خوانیم در یكی از جنگ ها كه زمان ابوبكر واقع شد، چهارصد نفر از قاریان قرآن به قتل رسیدند. در داستان "بئر معونه" (یكی از آبادی های نزدیك مدینه) و جنگی كه در آن منطقه در زمان حیات پیامبر(ص) اتفاق افتاد می خوانیم كه جمع كثیری از قاریان در حدود هفتاد نفر شربت شهادت نوشیدند.

11.  اصولاً پس از قبول خاتمیت پیامبر(ص) و این كه اسلام آخرین آیین الهی است و رسالت قرآن تا پایان جهان برقرار خواهد بود، چگونه  خدا این یگانه سند اسلام و پیامبر خاتم را پاسداری نكند؟ آیا با تحریف قرآن ، جاودانگی اسلام طیّ هزاران سال و تا پایان جهان مفهومی می تواند داشته باشد؟!

چون یكی از دلایل تجدید نبوت ها، تحریف كتاب آسمانی بوده  ، اگر این تحریف در قرآن صورت گرفته بود، باید پیامبری از طرف خداوند برای اصلاح می آمد، در حالی كه پیامبر اسلام، خاتم پیامبران شناخته شده و خود نیز آن را بیان كرده است.

با توجه به این دلایل و دلایل فراوان دیگر كه در كتاب هایی كه در زمینه عدم تحریف قرآن نوشته شده ،  علما و دانشمندان و مفسران اسلامی، با قاطعیت تمام، تحریف قرآن را ردّ كرده و معتقد شده اند كه قرآن مجید به هیچ وجه تحریف نشده و تحریف نخواهد شد، زیرا با وجود اراده خدا و حساسیت پیامبر و امامان و مسلمانان و اقدامات آنان در این زمینه ، امكان تحریف دراین كتاب آسمانی راه ندارد و هر اقدامی در این زمینه محكوم به شكست است و خواری و رسوایی اقدام كننده را در پی دارد .

امروز قرآن هایی كه در جهان چاپ می شود، قبل از چاپ توسط سازمان هایی كه در این زمینه مسئولیت دارند، به دقت كنترل می شوند و اگر توسط دشمنان در گوشه ای از جهان قرآنی تحریف شده چاپ شود، به سرعت توسط مسلمانان و دولت های اسلامی شناخته شده و مورد برخورد شدید قرار می گیرد و از این رو است كه هیچ كس حتی غیر مسلمان ها جرأت دستكاری قرآن را ندارند.

بنا بر این تحریف نشدن قرآن از آن جهت است كه خدا خواسته و تقدیر خدا بر این قرار گرفته است. البته تقدیر خدا بر این قرار گرفته كه خود قرآن چنان باشد از حیث محتوا و حقانیت و نظم و ترتیب و گیرایی و جذابیت و... ، كه كسی نتواند و نمی تواند سوره ای مانند آن بیاورد و  تقدیر خدا بر این قرار گرفته كه با اقدامات پیامبر و امامان و مؤمنان به قرآن، این كتاب محفوظ بماند و اقداماتی كه در جهت وتحریف و كم و زیاد شدنش صورت می گیرد، به نتیجه نرسد.

بنا بر این این گونه نیست كه خدا در روح و روان افراد معارض تصرف كند و آنان را از تحریف قرآن منصرف نماید یا فكر و زبان و قلم آنها را از كار بیندازد تا نتوانند در قرآن دست ببرند بلكه آنان اقدام می كنند و دست می برند ولی با واكنش شدید مواجه می شوند و شكست می خورند و قرآن در امان از اقدامات آنان ، سالم می ماند.

خلاصه : ما تصور می كنیم برخورد و معامله مسلمانان  با قرآن در طول تاریخ مانند برخوردشان با  یك كتاب عادی است كه در گوشه ای از ایران به چاپ می رسد كه اگر كلمه ای از آن كم یا زیاد شود كسی متوجه نمی شود و یا بر فرض توجه اعتنایی نمی كند . در حالی كه اگر كمی با تاریخ آشنا باشیم می بینیم كه مسلمانان تا پای جان برای حفظ قرآن پیش می رفتند و اگر كسی اقدام به كم كردن یك فتحه یا كسره می كرد دست به شمشیر می بردندو... 

پینوشتها :

1.  حجر (7) آیة 9.

2.  فصلت (41) آیة 42.