پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
سوال من این است كه آیا این روایات صادق هستند؟
اما درباره شخصیت سید خراسانی باید بگوییم كه آنچه از روایات استفاده می شود بيانگر اين است كه، سید خراسانی از ياران حضرت مهدي (ع) بوده و مقارن ظهور آن حضرت از ...

سوال من در مورد نشانه های ظهور امام عصر هستش و روایاتی كه از نشانه های زمان ظهور نقل می شود.

مثلا یكی از روایاتی كه نقل شده است این است كه از نشانه های ظهور ،ظهور سید خراسانی است.سید خراسانی كسی است كه رهبری ایران را بر عهده دارد و پرچم رهبری جهان رو به امام زمان تحویل می دهد.

حال نشانه هایی كه برای سید خراسانی روایت شده شامل اینهاست:

سید خراسانی اهل خراسان است،سید حسنی و حسینی است،شاب است،دارای ارتش قدرتمندی است و...

با این توضیحات كسانی آمده اند سید خراسانی رابه آیت ا... خامنه ای نسبت داده اند و همه این ویژگی های سید خراسانی را كه در بالا عرض كردم گویند كه آیت الله خامنه ای دارد.با این وجود اگر این ویژگی ها صادق باشد میتوان گفت كه ظهور حضرت مهدی در زمان رهبری آیت الله خامنه ای خواهد بود.

سوال من این است كه آیا این روایات صادق هستند؟آیا پیش بینی های انجام شده احتمال وقوع دارند؟

همچنین گویند كه امام خمینی(ره) گفته اند كه امام زمان در زمان رهبری آقای خامنه ای ظهور میكند آیا این واقعیت دارد؟

همچنین بسیاری از آیت ا.. های دیگر نیز همچین نظری را دارند كسانی مثل آیت ا... بهجت و كسانی كه الان حظور ذهن ندارم.

آیا اینها درست هستند؟

ممنون می شم اگه منو راهنمایی كنید

ابتدا درباره آنچه درباره امام خمینی (ره) و آیت الله بهجت (ره) شنیده اید باید بگوییم كه هیچ یك از این بزرگان و سایر علمای معاصر نگفته اند كه ظهور به صورت قطعی در زمان رهبری مقام معظم رهبری محقق می شود زیر اینگونه بیانات مستلزم تعیین وقت برای ظهور امام زمان (عج) است و در روایات اهل بیت (علیهم السلام) از تعیین وقت برای ظهور نهی شده و تعییین كنندگان وقت برای ظهور  دروغگو توصیف شده اند  و آنچه از علمای معاصر نقل می شود اظهار امیدواری برای ظهور امام زمان (عج) است یعنی علما اظهار رجاء و امیدواری می كنند كه فرج حضرت در عصر حاضر صورت بگیرد و انقلاب ما به قیام حضرت مهدی (عج) متصل شود و هیچ یك از علما به صورت قطعی و حتمی چنین بیاناتی را نداشته كه ظهور حضرت قطعا در زمان رهبری مقام معظم رهبری صورت می گیرد و لذا به صرف اینكه مطلبی را درباره یكی علماء از برخی افراد می شنویم نباید این مطالب را به ایشان نسبت دهیم.

از سوی دیگر درباره شخصیت مقام معظم رهبری باید بگوییم كه شكی نیست كه در عصر حاضر كه همه ابرقدرتهای پوشالی جهان بر علیه اسلام ناب محمدی قد علم كرده اند و آشكار و نهان در حال تهاجم به اسلام ناب هستند علمدار مبارزه با آنها مقام معظم رهبری است و شكی در مقام و منزلت والای ایشان نزد ولی عصر (عج) نیست؛ اما لزومی ندارد كه ما علائمی كه برای ظهور حضرت آمده را بر ایشان یا سایر افراد تطبیق كنیم و منتظر حقیقی در هر لحظه و هر عصری منتظر ظهور حضرت است علاوه بر اینكه تطبیق برخی علائم بر برخی افراد ممكن است مستلزم توقیت و تعیین وقت برای ظهور باشد و چنانكه گفتیم از توقیت نهی شده است.

اما درباره شخصیت سید خراسانی باید بگوییم كه آنچه از روایات استفاده می شود بيانگر اين است كه، سید خراسانی از ياران حضرت مهدي (ع) بوده و مقارن ظهور آن حضرت از ايران ظاهر مي شوند و در نهضت ظهورش شركت مي كند.

چنانكه از منابع حديث اهل سنت و برخي از روايات شيعه روشن مي شود در آن زمان ايرانيان درگير جنگي نابرابر با دشمنان خويش اند و در اثر طولاني شدن آن جنگ، سيد خراساني را به عنوان سرپرستي امورشان انتخاب مي نمايند، گر چه وي به اين امر چندان رغبتي نشان نمي دهد اما با اصرار زياد آنان مي پذيرد و زمانيكه رهبري ايرانيان را پذيرفت، با ايجاد وحدت كلمه در صفوف نيروهاي مسلح ايراني، سردار رشيد خود شعيب بن صالح را به فرماندهي كل نيروهاي مسلح، تعيين مي كند

بدين ترتيب خراساني و شعيب جنگ را در مرزهاي ايران ،تركيه و  عراق هدايت و اداره مي نمايند و نيروهاي مستقر در شام خود را به پيش رانده و در همان زمان، از دو جناح عراق و شام، آماده پيشروي بزرگ به سوي فلسطين و قدس عزيز مي شوند.

در اين گير و دار سيد خراساني با تغييرات و دگرگوني هائي در دو جبهه سياسي، نظامي روبرو مي گردد كه عبارتند از:

الف: جبهه عراق كه زير تسلط و نفوذ سفياني قرار گرفته و لشگريانش براي اشغال سرزمين عراق به حركت درمي آيند كه در بين راه و در منطقه اي بنام قرقيسيا با تركان (روس ها) درگير مي شود.

ب: جبهه حجاز، كه حضرت مهدي (ع) از مكه مكرمه ظاهر مي شوند و با آزادسازي شهر مكه در آن مستقر مي گردند.

برخي از روايات بيان مي كند كه تجمع انبوه مردم ايران در جنوب كشور، در منطقه (كوه سفيد) نزديك شهر اهواز و تحت رهبري سيد خراساني است، كه امام زمان (ع) بعد از فراغت از آزادسازي كشور حجاز متوجه اين منطقه مي شود و با ياران خراساني خود و لشكريان خويش ملاقات مي نمايد و در همان جا بين اين نيروها به رهبري آن حضرت و بين نيروهاي سفياني جنگ سختي در مي گيرد. احتمال دارد اين درگيري كه گفته شده  نبرد و روياروئي با نيروي دريائي روميان كه از سفياني حمايت مي كنند باشد ، مؤيد اين مطلب اين است كه نبرد بين سفياني و ياران حضرت مهدي (ع) جنگي است سرنوشت ساز كه راهگشاي موج مردمي، براي ياري آن حضرت است.

از آن زمان، خراساني و شعيب در زمره ياران خاص آن حضرت قرار مي گيرند و شعيب به فرماندهي كل نيروهاي حضرت منصوب مي گردد نيروهاي خراسانيان مركز ثقل و يا هسته مركزي لشكريان حضرت را تشكيل مي دهند كه وي براي تصفيه وضع داخلي كشور عراق و مخالفان و شورشيان و سپس در درگيري با تركان و در نهايت، در پيشروي بزرگ، جهت آزادسازي قدس، بر آن ها تكيه مي كند.

اين خلاصه اي بود از نقش اين شخصيت موعود از ايران، كه اكثر آن از روایات اهل سنت و برخی در منابع شیعه ذكر شده است.

روايات مربوط به خراساني كه از طريق اهل سنت و همچنين در منابع متأخر شيعه وارد شده است به روشني دلالت دارد بر اينكه آن شخصيت از ذريه امام مجتبي عليه السلام و يا امام حسين عليه السلام است و از او به عنوان هاشمي خراساني ياد شده است و صفات جسمي وي را كه داراي صورتي نوراني و خال بر گونه راست و يا دست راست دارد، بيان كرده است..

اما رواياتي كه در منابع حديث درجه اول شيعه، مانند غيبت نعماني و طوسي، در خصوص اين شخص وارد شده است احتمال دارد، ايشان را به ياور خراسانيان و يا رهبر اهالي خراسان و يا فرمانده لشكر خراسان تفسير كرد، زيرا اين روايات تعبير به «خراساني» تنها نموده نه هاشمي خراساني، اما مجموعه قرائن موجود، پيرامون شخصيت او دلالت دارد كه مشخص است وي همزمان با خروج سفياني و يمني ظاهر مي شود و نيروهاي خود را به سوي عراق اعزام مي دارد كه سپاهيان سفياني را شكست مي دهند. (1)

به عنوان جمع بندی مطالب مذكور باید بگوییم كه درباره نفی یا اثبات سید خراسانی بودن رهبر معظم انقلاب نمی توانیم اظهار نظر داشته باشیم و اگر چه ممكن است برخی از صفاتی كه برای سید خراسانی گفته شده بر رهبر معظم قابل تطبیق باشد؛ اما صرف وجود برخی از علائم در یك شخص باعث قطع و یقین نسبت به تطبیق روایات بر وی نمی شود.

بنا بر این بهتر است از ورود به این مباحث جنجالی خودداری نموده و هر روز و هر لحظه آمادگی برای ظهور حضرت داشته باشیم و با انجام اعمال صالحه جزء زمینه سازان ظهور حضرت باشیم.

 

پی نوشت ها:

1. ر.ك: كوراني، علي، عصر ظهور، ترجمه جلالی، عباس، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، چاپ اول، ص 266.