پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
این خود نقص است.
مهم ترین اصل در آیات تحدی ، اثبات خدایی بودن و غیر بشری بودن قرآن است ،زیرا قرآن خود را كلام خدا شمرده ، برای اثبات این ادعا و باطل كردن ادعای مخالفان كه ...

قرآن برای تحدی یك بار كل قرآن و جایی دیگر ده سوره و جایی یك سوره را می آورد كه اگر می توانید مثل آوری كنید كه این خود نقص است. چون اگر كسی بتواند یك سوره شبیه آن بسازد ده سوره و بیشتر را نیز می تواند بیاورد كه این حرف از یك عالم به اصطلاح خدا بعید است.!؟

مهم ترین اصل در آیات تحدی ، اثبات خدایی بودن و غیر بشری بودن قرآن است ،زیرا قرآن خود را كلام خدا شمرده ، برای اثبات این ادعا و باطل كردن ادعای مخالفان كه قرآن را وحی و كتاب خدا نمی دانستند و آن را سخن خود پیامبر(ص)یا تعلیم دیگران می شمردند، اعلام می كند: اگر باور ندارید كه قرآن كلام خداست ، سخنی مانند قرآن بیاورید، بعد محدوده را از آوردن مانند قرآن كم تر كرده و می گوید :ده سوره مانند سوره های قرآن بیاورید . بعد می فرماید یك سوره مانند آن بیاورید.  ظاهرا این ترتیب در تحدی در قرآن مجید نشان از عدم توان بشر از آوردن مثل آن است تا آن جا كه خداوند منان به یك سوره هم اكتفا می كند، ولی باز دشمنان و مخالفان دین و قرآن این توان را هم ندارند. این ها نقص در قرآن نیست، بلكه نشانه عدم توان انسان از هماوردی و معجزه بودن قرآن است .

 اما مراحلی كه تحدی و هماوردی صورت گرفت:

1. آیات تحدی ابتدا در مكه  بوده كه  در آن ها مخاطبان به آوردن كتابی مثل قرآن دعوت شده بودند.

در اولین آیه آمده بود كه این آیه در مكه نازل شده است، زمانی كه سوره هایی از قرآن نازل شده بود:

قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَي أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیرًا ؛(1)

بگو: اگر انس و جن گرد آیند تا نظیر این قرآن را بیاورند، مانند آن را نخواهند آورد; هر چند برخی از آن ها پشتیبان برخی دیگر باشند.

2- در مرحله بعدی  تحدی به بیان دیگر مطرح شد كه از قرآن به"حدیث=سخن نو و تازه" تعبیر شد .

مشركان مكه در سوره طور  به آوردن سخنی مانند آن دعوت شدند:

أَمْ یَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا یُؤْمِنُونَ  فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُوا صَادِقِینَ؛ (2)

یا می گویند: آن را بربافته؟ نه بلكه باور ندارند. پس اگر راست می گویند ، سخنی مثل آن بیاورند.

تا این جا دعوت به آوردن كتابی مانند قرآن و سخنی مانند آن بود .

3- در آیات بعد خداوند دایره هماورد طلبی را محدودتر كرد . ابتدا آن را به ده سوره مثل سوره های قرآن محدود نمود :

أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛(3)

یا می گویند: این قرآن را به دروغ ساخته است. بگو: اگر راست می گویید ، ده سوره برساخته شده مانند آن بیاورید . غیر از خدا هر كه را می توانید ، فرا خوانید.

4-سپس در اواخر دوران مكه آن را محدودتر ساخت و یك سوره را ملاك تحدی قرار داد :

أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِینَ؛(4)

یا می گویند: آن را به دروغ ساخته است؟ بگو: اگر راست می گویید، سوره ای مانند آن را بیاورید و هر كه را جز خدا می توانید، فرا خوانید.

 در پایان، در سوره بقره كه از سوره های مدنی است، این دعوت را تكرار كرد :

وَإِن كُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَي عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُواْ شُهَدَاءكُم مِّن دُونِ اللّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِینَ* فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِینَ؛(5)

 اگر در آن چه بر بنده خود نازل كرده ایم ،شك دارید، پس اگر راست می گویید، سوره ای مانند آن بیاورید . گواهان خود را از غیر خدا فراخوانید. پس اگر نكردید و هرگز نمی توانید كرد، از آتشی كه سوختش مردمان و سنگ ها هستند و برای كافران آماده شده بپرهیزید.

پی نوشت :

1. اسراء(17) آیه 88.

2. طور(52) آیه 33و 34.

3. هود(11) آیه 13.

4. یونس(10) آیه 38.

5. بقره(2) آیه 23 و 24.