پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آیا جنبه های دیگر قرآن را نیز شامل می شود؟
«و ان كنتم في ريب مما نزلنا علي عبدنا فاتوا بسوره من مثله و ادعوا شهدائكم ان كنتم صادقين؛ اگر در آنچه بر بنده مان نازل كرده ايم شك داريد، پس سوره اي مانند ...

تحدّی قرآن، فقط در زمینۀ زیبایی ادبی و فصاحت و بلاغت است، آیا جنبه های دیگر قرآن را نیز شامل می شود؟

قرآن می فرماید:

«و ان كنتم في ريب مما نزلنا علي عبدنا فاتوا بسوره من مثله و ادعوا شهدائكم ان كنتم صادقين؛ (3) اگر در آنچه بر بنده مان نازل كرده ايم شك داريد، پس سوره اي مانند آن بياوريد و شاهدان خودتان را به قضاوت و تاييد همانندي آن با قرآن، فرا بخوانيد اگر راست مي گوييد!».

با توجه به اين آيه معلوم مي شود قرآن داوری مشخص براي ارزيابي معرفي كرده و آن "جمع سخندانان و سخن شناساني است كه صلاحيت اين قضاوت را دارند، حتي اگر مومن به قرآن هم نباشند".

وقتي كه منكران وحيانيت قرآن متني به خيال خود مثل قرآن آوردند، بايد آن را به عالمان و سخن شناسان منصف كه مورد قبول خودشان و ديگران باشند و حرفشان از روي انصاف باشد، ارائه كنند. هميشه در جامعه افرادي هستند كه با اين كه مشرك يا كافر هستند، ولي هم سخن شناس هستند و هم منصف و حرفشان براي ديگران حجت است.

اگر تا امروز و در آینده فرد يا گروهي سوره اي در مقابله با قرآن بياورد و گروه هاي زبانشاس و منصف دنيا اين همانندي را تأييد كنند، طبيعي است كه اثر خود را خواهد گذاشت و هم كافران به آسماني نبودن قرآن يقين خواهند كرد و هم مؤمنان به آسماني بودن آن شك خواهند نمود هر چند كه عالمان اسلام همانندي را انكار كنند.

اما تحدی قرآن به چندین جهت است هم فصاحت و بلاغت كه اولین جهت اعجاز قرآن بود كه عرب حجاز با آن مواجه شد. هم به این كه حق محض است و باطل را بدان هیچ راهی نیست:

«لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزيلٌ مِنْ حَكيمٍ حَميدٍ ؛ (1) هيچ گونه باطلي، نه از پيش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمي‏آيد؛ چرا كه از سوي خداوند حكيم و شايسته ستايش نازل شده است! ».

هم هیچ اختلافی در صدر و ذیل آن نیست:

«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً ؛ (2) آيا درباره قرآن نمي‏انديشند؟! اگر از سوي غير خدا بود، اختلاف فراواني در آن مي‏يافتند».

هم آورنده آن یك فرد امی و درس ناخوانده و مكتب و تعلیم ندیده بوده است:

«وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمينِكَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ ؛ (3) تو هرگز پيش از اين كتابي نمي‏خواندي، و با دست خود چيزي نمي‏نوشتي، مبادا كساني كه در صدد (تكذيب و) ابطال سخنان تو هستند، شك و ترديد كنند».

خلاصه قرآن كتاب هدایت و معرفت است و كسی كه می خواهد با قرآن معارضه كند، باید سخنی بیاورد كه هم سخنی معرفتی و هدایتی و پر محتوا باشد، هم حق محض باشد و هم از گیرایی و جذابیت كلامی فوق العاده برخوردار باشد و هم از اختلاف و تناقض دور بوده و صدر و ذیل آن تصدیق كننده هم باشد. 

از ابتداي ظهور اسلام تا امروز سخن دانان و عالمان  زيادي آمده اند كه در صدد معارضه با قرآن هم بوده اند؛ اما نتوانسته اند و به خود جرات نداده اند سروده و نوشته خود را به جامعه عرضه كنند! چون هم خود به همسان نبودن آن شهادت مي داده اند و هم در صورت ارائه آن، مورد استهزاء قرار مي گرفتند؛ زيرا همه سخندانان به ناهمساني آشكار آن با قرآن شهادت مي دادند. معدود افرادي هم كه اقدام به معارضه كرده اند، چنان شكست فاحشي خورده اند كه خود دليلي قاطع بر ادعاي قرآن است.

پي نوشت ها:

1. بقره (2) آيه 23.

2. نساء (4) آیه 82.

3. عنكبوت (29) آیه 48.