پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
دلایل محكم در ارتباط با وجود امام زمان عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف
سوره یا آیه ای كه در آن به نام و شخص حضرت مهدی (عج) تصریح شده باشد، در قرآن نیامده است.اما آیات متعددی وجود دارد كه مطابق با تفسیر روایات، شخص حضرت مهدی (عج)...

در مواجهه با افرادی كه وجود آقا امام زمان را انكار میكنند و یا دلایل محكم در ارتباط با وجود آن حضرت درخواست میكنند چیست یا عده ای میپرسند در كجای قرآن نام حضرت آمده و اگر در قرآن نیامده پس وجود ندارد لطفا راهنمایی كنید؟

سوره یا آیه ای كه در آن به نام و شخص حضرت مهدی (عج) تصریح شده باشد، در قرآن نیامده است.اما آیات متعددی وجود دارد كه مطابق با تفسیر روایات، شخص حضرت مهدی (عج) یا قیام ایشان را مصداق حقیقی آن دانسته است.

برای بررسی تفصیلی آیات، می توانید به كتاب «سیمای‏حضرت مهدی‏ علیه السلام در قرآن» ترجمه كتاب «المَحَجَّةُ فِیما نَزَلَ فِی القائِمِ الحُجَّةِ»، اثر ارزنده سید هاشم ‏بن بحرانی (معاصر علامه مجلسی‏)  كه به وسیله سید مهدی حائری قزوینی به فارسی ترجمه شده است، مراجعه نمایید.

اثبات وجود امام زمان:

بسیاری از امور را نمی توان با دلایل عقلی محض اثبات نمود. این نقص و ضعفی در خصوص آن عقیده به حساب نمی آید، زیرا حوزه استدلالات و براهین عقلی حوزه محدود و مشخصی است؛ مثلا آیا می توان به طور عقلی ثابت كرد كه مردم ایران عاطفی و دیندار هستند یا برای اثبات این امر نیاز به مقدمات تجربی و آماری است؟

اساس تفكر مهدویت و حتی امامت به عنوان یكی از مسایل است كه نمی توان از طریق مستقلات عقلیه آن را اثبات نمود ،در عین حال می توان برای اصل امامت به دلایلی عقلی تمسك كرد، آن گاه آن را بر امام زمان منطبق دانست.

اما بيشتر به نظر مي رسد كه خواسته شما در پرسش بررسي داده هاي تاريخي باشد.

آنچه در باره امام زمان در متون تاريخي و حديثي آمده صرف يك ادعا نيست كه امكان جعل در آن راه يابد، بلكه نقل اين روايات از تواتر نيز گذشته  است.

1- اصل مسئله مهدویت از مسلمات دین اسلام است. اختصاص به مذهب شیعه ندارد، بلكه بالاتر از آن اعتقاد به ظهور منجی عقیده ای است كه در كیش های آسمانی یهودیت و زردشتی و مسیحیت پذیرفته شده است. حتی در آیین هندو و بودایی در این زمینه مطالبی نقل شده كه جهت تحقیق كامل در این زمینه می توانید به كتاب خورشید مغرب اثر استاد محمد رضا حكیمی و یا سلسله مباحث امامت و مهدویت آیت الله صافی گلپایگانی مراجعه بفرمایید.

اختلافی كه بین شیعیان و اهل سنت در مسئله مهدویت وجود دارد،تنها در این است كه شیعه اعتقاد دارد مصلح موعود (امام مهدی )متولد شده و او امام غایب است. اما سنی بیان می كند كه مصلح موعود(امام مهدی)متولد نشده و بعداً متولد خواهد شد.

2-اثبات تولد یا عدم تولد حضرت مسالهای تاریخی است و راه اثبات آن هم روایات تاريخي است. بنا بر این جوینده حقیقت باید فرا مذهبی فكر كرده، برای تشخیص حق از داده های تاریخی و نقل های مجامع روائی بهره ببرد تا بتواند فرضیه تولد یا عدم آن را بپذیرد.

 در این باره علمای شیعه اتفاق نظر دارند كه امام زمان متولد شده و به صورت كامل تاریخ تولد و مكان تولد حضرت را ضبط نموده اند؛(1)برخی از علمای اهل تسنن هم تصریح به تولد حضرت نموده اند. در این زمینه كتاب هایی نوشته اند و به مخالفت با آنانی كه تولد حضرت را انكار كرده اند پرداخته اند. آیت الله صافی در كتاب منتخب الاثر، فصل سوم جمع بسیاری از علمای اهل سنت كه قائل به امامت و حیات حضرت بوده اند، ذكر نموده ،در كتاب نوید امن و امان به 106 نفر از علمای اهل تسنن كه در  باره حضرت كتاب نوشته اند ، اشاره كرده و می فرماید:

 گروه بسیاری از مشاهیر علمای اهل سنت نیز ولادت حضرت و شرح تفصیلات آن را در كتابهای خود ذكر نموده، بعضی به امامت و مهدویت آن سرور اقرار و اشعار بلند به زبان عربی و فارسی در مدح او سروده اند. حتی مدعی شرفیابی به حضور اقدس و استماع حدیث از حضرتش شده اند.

بعد از این عبارت ایشان 77 تن از مشاهیر علمای اهل سنت را كه تصریح به این مطلب كرده اند، نام می برد.(2)

 در كتاب هائی كه علمای اهل تسنن اختصاصاً در باره حضرت مهدی(عج) نوشته اند كه استاد حكیمی به نوزده اثر از بهترین این آثار اشاره دارد، آشكارا تصریح به ولادت حضرت تصریح دارد. مانند ابو نعیم اصفهانی در مجموعه الاربعین (چهل حدیث) و سیوطی در كتاب: العرف الوردی فی أخبار المهدی.

عمده اختلاف بين شيعه و اهل سنت در اين است كه شيعه طبق روايات معتبر خود قائل به اين است كه مهدي آخر الزمان كه پيامبر وعده ظهورش را داده، فرزند امام حسن عسكري (ع) و از نوادگان پيامبر اكرم (ص)است كه به دنيا آمده  و  اكنون در قيد حيات است، ولي در غيبت از ديدگان مردم به سر مي برد تا امر ظهورش را خداي متعال مهيا سازد، ولي اكثريت اهل سنت ( به جز عده اي از علماي بزرگ آنان كه گفته آمد ) معتقد هستند كه مهدي آخرالزمان به دنيا نيامده است و در آخرالزمان به دنيا خواهد آمد و قيام خواهد كرد.

در پایان نمونه هائي از روایات اهل سنت را بیان میكنيم كه در كتاب ها ي مشهور و مورد اعتماد اهل سنت آمده است.

1- پیامبر فرمود:

«اگر از عمر دنیا تنها یك روز مانده باشد، حتماً خداوند آن روز را طولانی كند تا آن كه مردی از خاندان مرا در آن برانگیزد كه همنام من است».(3)

2-نيز فرمود:

«مردی از خاندان من قیام میكند كه در نام و سیرت شبیه من است. جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد همان گونه كه از ظلم و ستم لبریز گشته است».(4)

3- حافظ سلیمان حنفی می گوید: «خبر معلوم نزد محققان و موثقان این است كه ولادت قائم (عج ) در شب پانزدهم شعبان (255 ق) در شهر سامرا واقع شده است»(5)

 4-  ذهبی نیز در سه كتاب از كتاب هایش به ولادت امام مهدی (عج ) اشاره كرده و در كتاب العبر و در حوادث سال 256 هـ . ق می نویسد: «در این سال محمدبن حسن بن علی الهادی فرزند محمدجواد فرزند علی الرضا فرزند موسی الكاظم فرزند جعفر الصادق علوی حسینی به دنیا آمد. كنیه اش ابوالقاسم است و رافضیان او را الخلف الحجة مهدی (عج) منتظر و صاحب الزمان می نامند.  او آخرین امام از ائمه دوازده گانه است.»(6)

براي آگاهي بيشتر به كتابهاي زير مراجعه نماييد.

1- دادگستر جهان، ابراهيم اميني.

2- نويد امن و امان، لطف اللّه صافي گلپايگاني.

3- خورشيد مغرب، محمد رضا حكيمي.

4-در انتظار خورشيد، عبد الرحمان انصاري

 

پینوشتها:

1.   آیت الله صافی، نوید امن و امان،قم، انتشارات حضرت معصومه سلام الله عليها،1375 هـ . ش، بخش چهارم.

2. همان، ص 238.

3. أبو داود سليمان بن الأشعث ، سنن ابي داود، بيروت ،المكتبة العصرية، بي تا، ج 2، ص 106، ح 2282.

4. أبو القاسم الطبراني،  معجم كبیر، قاهره، مكتبة ابن تيمية ،  1415 هـ.ق، ج 10، ص 83، ح 10229.

5. شیخ سلیمان قندوزی حنفی، ینابیع المودة،تهران، انتشارات اسوه ،  1416هـ.ق ، ص179.

6. شمس الدين أبو عبد الله الذهبي، العبر فی خبر من غبر، بيروت ،دارالكتب العلميه، بي تا، ج3، ص31.