پاسخ ارائه شده در پاسخ به سوال یک پرسشگر با مشخصات خاص می باشد لذا در صورتی که سوالی دارید از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
آیا قرآن می تواند اشتباه كرده باشد؟
تاريخ قرآن، تحيّر را برطرف مي‏سازد ،زيبايي آهنگ و فصاحتش روح فراري را جذب مي‏كند، قوانين و احكامش عادات خرافي را ريشه كن مي‏سازد، تلاوت و تدبر در آن، بيماري ...

آیا قرآن می تواند اشتباه كرده باشد؟

تاريخ قرآن، تحيّر را برطرف مي‏سازد ،زيبايي آهنگ و فصاحتش روح فراري را جذب مي‏كند، قوانين و احكامش عادات خرافي را ريشه كن مي‏سازد، تلاوت و تدبر در آن، بيماري غفلت را شفا مي‏بخشد، تبرّك به آن، امراض جسمي را شفا مي‏دهد و رهنمودهاي آن، تاريكي‏ها را روشن مي‏كند.

شفاي قرآن با شفاي داروهاي مادّي تفاوت‏هاي زيادي دارد. داروي قرآن، ضرري را به دنبال ندارد، كهنه نمي‏شود و تاريخ مصرف ندارد. شفا يافته‏ي قرآن عامل شفاي ديگران مي‏شود. در نسخه‏ي شفاي قرآن اشتباه نيست، هميشه و در اختيار همه است، طبيب اين دارو، هم ما را مي‏شناسد، هم دوستمان دارد و هم نتيجه‏ي نسخه‏اش ابدي است، نسخه و داروي او هم مشابه ندارد. آیا این قرآن می تواند اشتباه داشته باشد.

خداوند منان در قرآن می فرماید:

إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبيرا؛(1 )اين قرآن، به راهي كه استوارترين راه‏هاست، هدايت مي‏كند و به مؤمناني كه اعمال صالح انجام مي‏دهند، بشارت مي‏دهد كه براي آنها پاداش بزرگي است.                  

وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لا يَزيدُ الظَّالِمينَ إِلاَّ خَساراً ؛(2 )و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است براي مؤمنان، نازل مي‏كنيم و ستمگران را جز خسران (و زيان) نمي‏افزايد.

قرآنی كه هدایت ثابت تر  و مستقیم تر برای همه هست و قرآنی كه شفا و رحمت برای همه انسانهای مومن است غیر قابل باور و غیرقبول است كه اشتباه و نادرستی در آن باشد و قرآنی كه معجزه برتر از انسان كاملتری چون پیامبر اكرم(ص) است. یقینا هیچ اشتباهی در آن وجود ندارد و نخواهد داشت.

صراحت كلام خدا در این آیه گویای این مساله هست كه شكی نیست و احتمال هم وجود ندارد كه در قرآن اشتباهی وجود دارد و اشتباه می كند زیرا كه خداوند همیشه حافظ و نگهبان آن است:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ؛ (3) ما قرآن را نازل كرديم، و ما بطور قطع آن را پاسداري مي‏كنیم.

چنان نيست كه اين قرآن بدون پشتوانه باشد، و آنها بتوانند آفتاب وجودش را بپوشانند و يا نور و شعاعش را خاموش كنند كه اين چراغي است كه ايزد آن را برافروخته است، و اين آفتابي است كه غروب و افول نخواهد داشت.

اگر همه جباران و زورمندان و سياستمداران ستمگر و انديشمندان منحرف و رزم‏آوران جهان دست به دست هم بدهند كه نورش را خاموش كنندو حتی در آن اشتباهی بیفزایند، توانايي نخواهند داشت، چرا كه خداوند حفظ و پاسداري از آن را به عهده گرفته است.

لذا حق اين است كه، خداوند طبق ظاهر آيه فوق وعده داده كه آن را از هر نظر حفظ و پاسداري كند: محافظت از هر گونه تحريف و تغییر و زیاده و نقصان و محافظت از فنا و نابودي و محافظت از سفسطه‏هاي دشمنان وسوسه‏گر.

و حتی معروف و مشهور در ميان همه دانشمندان شيعه و اهل تسنن اين است كه هيچ گونه تحريفي و نقص و زیاده و اشتباهی در قرآن روي نداده است، و قرآني كه امروز در دست ماست درست همان قرآني است كه بر پيامبر اكرم (ص) نازل شده، و حتي كلمه و حرفي از آن كم و زياد نگرديده است.(4)

و شاید مهمتر از همه اینها بشود به این آیات استدلال كرد :  

« إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ - ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ - مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ - وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ - وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ - وَ ما هُوَ عَلَي الْغَيْبِ بِضَنِينٍ- وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ ؛(5 ) كه اين (قرآن) كلام فرستاده بزرگواري است (جبرئيل امين).

- كه صاحب قدرت است و نزد (خداوند) صاحب عرش مقام والا دارد.- فرمانروا و امين است.- و مصاحب شما (پيامبر) ديوانه نيست.- او رسول الهي (جبرئيل) را در افق روشن مشاهده كرد.- او نسبت به آنچه از طريق وحي دريافت داشته بخل ندارد.

- اين (قرآن) گفته شيطان رجيم نيست.»                                       

صفات پنج گانه‏اي كه در آيات فوق براي" جبرئيل امين" به عنوان فرستاده خداوند به سوي پيغمبر اسلام(ص) آمده، صفاتي است كه با در نظر گرفتن سلسله مراتب در هر رسول و فرستاده‏اي ضرورت دارد.

نخست كرامت و داشتن صفات برجسته نفساني است كه او را لايق رسالت مهمي كند.

سپس دارا بودن قدرت (ذي قوة) تا در امر رسالت خويش با قاطعيت و توانايي پيش رود، و از هر ضعف و فتور و سستي بر كنار باشد.                      

 سپس داشتن مقام و منزلت در نزديكي كسي كه از طرف او رسالتي را پذيرفته (مكين) تا بتواند پيامها را به خوبي دريافت دارد، و چنانچه جوابي لازم بود بدون هيچگونه ترس و واهمه‏اي ابلاغ كند.

و در مرحله چهارم چنانچه امر رسالت مهم باشد بايد معاوناني داشته باشد كه او را در اين كار ياري كنند، معاوناني گوش به فرمان و هماهنگ و فرمانبردار (مطاع).

و در مرحله نهايي دارا بودن" امانت" تا كساني كه مي‏خواهند پيام را از آن رسول بگيرند بر او اعتماد كنند، و گفتار او بي‏كم و كاست گفتار كسي محسوب شود كه از ناحيه او آمده است.

هنگامي كه اين اصول پنج گانه تامين گردد حق رسالت ادا خواهد شد لذا این قرآن مجید كه به وسیله این شخص آورده شده است هرگز دچار اشتباه نشده است.(6 ) 

پی نوشت:

1. اسراء(17) آیه 9.

2.همان آیه 82.

3.حجر(15) آیه 9.

4.مكارم شیرازی ناصر،تفسیر نمونه ،ناشر دار الكتب الإسلامية،تهران‏،سال 1374 ش‏،نوبت اول‏  تفسير نمونه، ج‏11،ص 20 ؛ در ميان علماي بزرگ شيعه از قدماء و متاخرين  دانشمندان زیادی به اين حقيقت تصريح كرده‏اند كه قرآن هرگز تحریف نشده است و اشتباهی در آن رخ نداده است :شيخ الطائفه شيخ طوسي-سيد مرتضي -شیخ صدوق محمد بن علي بن بابويه - علامه طبرسي-كاشف الغطاء - محقق يزدي - شيخ مفيد-شيخ بهايي- قاضي نور اللَّه و ساير محققين شيعه و بزرگان و محققين اهل تسنن.

5. تكویر(81) آیات 19- 25 .

6.مكارم شیرازی ناصر،تفسیر نمونه،ناشر دار الكتب الإسلامية،تهران‏،سال 1374 ش‏،نوبت اول‏ تفسير نمونه، ج‏26، ص198.