جسم

من چند بار در چند مجلس معرکه‌گیری دیدم که ...
شاید بر اساس قوانين طبيعي هم بتوان چنين كاري انجام داد ولي حقيقت اين است كه در جهان اطراف ما قوانين و نيروهاي ناشناخته فراواني وجود دارند كه خداوند بخشي از ...

من چند بار در چند مجلس معرکه‌گیری دیدم که طرف معرکه‌گیر از بین جماعت یه پسربچه 10 ساله یا یکم بزرگ‌تر یا کوچک‌تر رو انتخاب می کنه و بعد یک دعا (خودش اینچور میگه) که توی یک کیسه کوچک چرمی قرار داره رو زیر سر اون بچه میزاره و با این هیکل البته ببخشید در حد فیلش دوپایی میره روی سینه و شکم این بچه و البته درنتیجه فشار شکم و سینه بچه تا حد زیادی فرو میره ولی نه بچه دردش می گیره نه جایی می شکنه بعد هم از بچه می پرسه چیزی حس می‌کنی یا نه و بچه هم جواب میده نه!

این مسئله نه با قوانین فیزیکی که یک جسم که ابعاد و محدوده فیزیکی خودش رو داره بتونه از جسم اون پسر محافظت کنه و نه از دید پزشکی که بچه کاملاً سالم بمونه جور درنمیاد.

پاسخ:

دوست بزرگوار! تصديق می‌فرمایید كه اظهارنظر در مورد ماهيت و كم و كيف عملي كه نقل نموديد از جانب ما كه در آن جمع و معركه حاضر نبوديم، منطقي و عقلاني نيست و لذا در مورد ماهيت مسئله مذكور بدون مشاهده ميداني و مستند نمی‌توانیم به‌دقت اظهارنظر كنيم.
با توجه به نكاتي كه در ادامه محضرتان اشاره مي نمائيم اگرچه اين احتمال در مورد صحنه‌ای كه مشاهده كرديد وجود دارد كه بر اساس قوانين طبيعي هم بتوان چنين كاري انجام داد، اما درعین‌حال براي آسودگي خاطر شما سخن را با اين فرض شروع می‌کنیم كه همان‌طور كه شما بيان فرموديد هيچ توجيه علمي براي انجام اين كار وجود نداشته باشد، در اين صورت شايد براي شما مشاهده چنين صحنه‌ای تازگي داشته باشد و به جهت ناشناخته بودن علل و عوامل و قوانين حاكم بر اين نوع رفتارها و خصوصاً عدم سازگاري آن با قوانين عادي طبيعت، خصوصاً بادانشی كه در مورد قوانين حاكم بر جسم انسان در عالم پزشكي و يا علم فيزيك و ... مطرح است، براي شما باورناپذیر باشد، ولي حقيقت اين است كه در جهان اطراف ما قوانين و نيروهاي ناشناخته فراواني وجود دارند كه خداوند بخشي از آن‌ها را به انسان (اعم از كافر و مؤمن و ...) عطا نموده است.
درواقع خداوند متعال به روح انسان چنين ظرفيتي عطا كرده است كه با انجام برخي ریاضت‌های نفساني خاص می‌تواند در هر جهتي كه توانمندي آن را هدايت نمایید شكوفا شود و كارهائي را انجام دهد كه انجام آن با قوانين عادي طبيعت امکان‌ناپذیر است. مثلاً روي آب بايستد و يا خود را روي هوا معلق سازد، شيئ برنده‌ای مثل چاقو را بدون خون‌ریزی و يا پاره نمودن اعصاب و عروق از بدن خود عبور دهد، ميخي را در سرخود بدون آسيب رساندن به مغز و اعصاب فروکند و يا صرفاً باقدرت نگاه وسايل را جابجا و يا متوقف نمايد.
نظير چنين كارهائي و به‌مراتب شگفت‌انگیزتر از آن نيز توسط برخي مرتاضان هندي و يا ديگر افراد كه در اين زمينه ممارست و تمرين خاص داشته‌اند درگذشته و حال انجام‌شده و می‌شود، البته باور آن‌قدری مشكل است، ولي حقيقتي است انكارناپذير، البته همه كارهاي خارق‌العاده‌ای كه توسط افراد معرکه‌گیر و يا مرتاضان و جن گيران و رمالان، حتي افرادي نظير ديويد كاپرفيل و كريس آنجل و ديويد بلين و...انجام می‌شود حاكي از قدرت روحي آن‌ها نيست و بسياري از آن‌ها نيز غیرواقعی و صرفاً استفاده از مهارت فريب چشم و ... می‌باشد.
ولي به‌هرحال اصل وجود چنين توانمندی‌های خارق‌العاده روحاني در انسان بدون در نظر داشتن دين و اعتقاد مذهبي او وجود دارد، لذا استفاده از دعا و خواندن قرآن و بردن نام برخي از ائمه و ... در برخي موارد صرفاً پوششي است براي بزرگ‌نمائی و جلب‌توجه و سوءاستفاده از عواطف مذهبي مردم كه كار ناپسندي است.
جالب است بدانيد انسان می‌تواند در سايه قرار دادن همين توانمندي روحاني خود در مسير عبوديت و بندگي الهي به توانمندي هائي برسد كه بسيار فراتر از اين موارد نقل‌شده می‌باشد و عالمان و عارفان راستين الهي بسياري از اين ظرفیت‌ها را در خود به فعليت رساندند كه در تاريخ نيز ثبت‌شده است مثل طي الارض (رفتن آني از مكاني به مكان دوردست ديگر) و يا داشتن چشم برزخي تشخيص چهره باطني افراد) و يا تصرف ارادي و از طرق غیرمادی در برخي جريانات عالم و...
اگرچه معتقديم در يك تحليل كلي در مورد عموم چنين كارهاي خارق‌العاده‌ای كه انسان مشاهده می‌نماید، می‌توان علل و اسباب زير را براي شکل‌گیری آن نام برد:
1. بسياري از اين كارها نمونه‌هاي شعبده‌بازي است كه از گذشته تا حال به‌صورت ابتدايي و پيشرفته وجود داشته و دارد. به‌اصطلاح نوعي استفاده از خطاي ديد مخاطب و مانند آن است. اتفاقاً همان‌طور كه اشاره كرديد فيلم‌هايي از برخي حقه‌هاي ديويد كاپرفيلد و كريس آنجل هم موجود است كه مؤیّد همين احتمال است. اين مطلب كه فعلاً ما در هنگام مشاهده اين كارها و پس‌ازآن نمی‌توانیم به‌هیچ‌عنوان به شگرد فرد موردنظر پي ببريم نمی‌تواند دليلي قطعي بر واقعي بودن اين اتفاق باشد، چراکه در برخي از محافل خصوصی‌تر همين افراد معرکه‌گیر حاضر شدند در قبال دريافت مبلغ قابل‌توجهی از يك فرد به‌راحتی شگرد خود را آموزش دهند. البته احتمال عادي بودن مسئله هم بسيار جدي است. چنان‌که در مورد كارهاي عجيبي مانند راه رفتن روي آتش و خوابيدن روي تخت ميخ هم تحقيق دانشمندان نشان می‌دهد كه هيچ امري غیرطبیعی و غیرعلمی وجود ندارد چه‌بسا ايستادن روي قسمت‌های خاصي از بدن انسان با تقسيم وزن بر روي اعضاء و نقاط خاص و يا خوابيدن روي تخت ميخ با به‌کارگیری همين قوانين طبيعي نيز امکان‌پذیر باشد.
2. چنان‌که از برخي از اين اتفاقات كه در فضاي باز و در حضور رسانه‌ها و عموم مردم انجام مي‌شود و امكان وجود حقّه و تردستي در آن بسيار بعيد است این‌گونه به نظر مي‌رسد كه اين كارها نمونه‌هايي از امور واقعي و خارق‌العاده است كه ناشي از قدرت‌هاي نفساني اين افراد می‌باشد كه همانند توانايي‌هاي مرتاضان هندي از رياضت‌ها و تمرين‌هاي تقويت روح حاصل مي‌شود. نمونه‌های اين افراد درگذشته و حال و عموماً در كشورهاي شرقي زياد بوده و هستند؛ اما در سال‌های اخير نمونه‌های غربي اين مرتاض‌ها هم ظاهر شدند حتي چندي پيش دو نفر از اين افراد در مقابل كاخ سفيد به اجراي نمايش پرداخته و مدتي طولاني در فاصله حدود يك متري از سطح زمين در هوا معلق بودند كه اين خبر در اخبار سراسري هم به نمايش درآمد.
اتفاقاً ديويد كاپرفيلد هم در كتاب معروف شعبده‌بازي خود به برخي از اين رفتارهاي سركوب‌گرانه نفس اشاره مي‌كند. آن را شرط كارهاي شعبده‌بازی مي‌داند. اين نشان می‌دهد برخي از كارهاي افرادي مانند او از همين قبيل است.
قدرت‌هاي روحي انسان به حدي بالاست كه در صورت تقويت و تمركز روي آن مي‌توان كارهاي عجيبي را از آن ديد. اكثر اعمال مرتاضان ناشي از تقويت روح و نفس و بهره‌برداري از نيروهاي نهفته در آن است.
3. بسياري از قدرت‌ها و كارهاي خارق‌العاده این‌چنینی، ناشي از ارتباط با موجودات نامرئي مانند جنيان می‌باشد كه در شرايط خاص و ویژه‌ای در خدمت فرد قرار مي‌گيرند و او را بر انجام كارهاي خارق‌‌العاده مانند انتقال از مكاني به مكان ديگر و يا پرواز در هوا و... كمك مي‌كنند. اين قدرت و توانايي در جنيان بسيار عادي است. در موارد متعدد ثابت‌شده افرادي با اتكا به رياضت‌هاي غيرشرعي يا فنون سحر و جادو و يا ارتباط با موجوداتي مانند جن دست‌به‌کارهای خارق‌العاده‌ای زده‌اند.
دوست بزرگوار هيجان خاصي كه در پيگيري شما براي دريافت پاسخ سؤال تان وجود داشت حاكي از اين بود كه مشاهده اين حوادث با تصورات گذشته شما در مورد باورهای دینی‌تان ناسازگاري جدي داشته و باعث نگرانی‌های عميقي در شما شده است كه اميدواريم با خروج از اين وضعيت و با رويكردي واقع‌بینانه در اين خصوص به بررسي و تأمل بيشتر بپردازيد.
در مورد این‌گونه مباحث پاسخ‌های مفصل‌تری نيز به همراه مستندات تاريخي و علمي از قبل بیان‌شده است و كتب متعددي نيز تألیف شده است كه اميدواريم پس از مطالعه اين مختصر، در هرکدام از زمینه‌های مطرح‌شده سؤال شما و ابهام شما باقيمانده است از همين طريق مطرح بفرمائيد تا دوستان كارشناس شما در اين مركز پاسخ مناسب را خدمت شما ارائه نمايند.
جهت مطالعه بيشتر در اين زمينه می‌توانید به منبع زير مراجعه فرمایید:
رخنه در اسرار متافيزيك، تألیف دكتر مطلب برازنده

اگر شخصی بداند که با ضرر زدن به جسم خود مثل سوزاندن دست یا زخم کردن و ...، در لحظاتی که شهوت بر او غلبه می کند، می تواند از ارتکاب گناه جلوگیری کند؟

اضرار به نفس، به نحوی که موجب آسیب جدی بر بدن شود، جایز نیست، ولی در آسیب های محدود، اگر مفسده ارتکاب گناه، بیش از مفسده چنین آسیب رساندنی به بدن بوده و این کار نیز تنها راه جلوگیری از گناه باشد، مانعی ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
در هر صورت اگر ضرر قابل توجهی برای بدن داشته باشد جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اگر موجب ضرر اساسی بر بدن شود جایز نیست مگر جلوگیری از منکر متوقف بر این کار باشد و مفسده تحقق منکر بیشتر یا مساوی با مفسده اضرار به بدن باشد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه برای فرار از گناه بزرگتر، راه منحصر باشد به مقداری که نفس را منصرف کند مانعی ندارد.
اضرار به نفس، به نحوی که موجب آسیب جدی بر بدن شود، جایز نیست، ولی در آسیب های محدود، اگر مفسده ارتکاب گناه، بیش از مفسده چنین آسیب رساندنی به بدن بوده و این کار نیز تنها راه جلوگیری از گناه باشد، مانعی ندارد
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
اضرار معتنا به که جنایت بر نفس باشد جائز نیست.
استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه ای، شبیری زنجانی،  صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
چگونه می توانم جلو هوای نفسانی و شهوت را بگیرم:
برای غلبه بر شهوت جنسی بهترین راه ازدواج است و چنانچه امکان ازدواج دائم و یا ازدواج موقت  را ندارید راه های زیر پیشنهاد می شود:
1- با دوستان پاک و با تقوی رفاقت کنید.
2- از دوستانی که حریم و حدود الهی را می شکنند به شدت بپرهیزید.
3- در مجالس دعا  و محافل موعظه و نماز جماعت شرکت کنید.
4- از پر خوری و غذاهای چرب و پر انرژی بپرهیزید.
5- از مشاهده صحنه های مهیّج و تحریک کننده جنسی دوری کنید و حتی به آن نیندیشید
6- ورزش را در برنامه منظم و روزانه خود قرار دهید.
7- سعی کنید هیچ وقت تنها نباشید.
8- برنامه منظم مطالعاتی برای خود قرار داده و بکوشید اوقات فراغت خود را با مطالعه و فعالیت های علمی و فرهنگی مناسب و ورزش پر نمائید.
9- حتی المقدور هفته ای یک یا دو روز، روزه بگیرید.
10- چنانچه با وجود انجام راههای قبل، میل جنسی بیش از حد معمول است که در برابر آن احساس ناراحتی و ناتوانی می کنید، می توانید از یک پزشک در این مورد کمک بگیرید.

منبع:
اسلام کوئست
سایت اطلاع رسانی حوزه

من شنیدم که امام علی (علیه السلام) فرمودند: «از نشانه های پرهیزکاران فربه نبودن آنهاست»، اگر این روایت صحیح است، پس چرا بسیاری از مؤمنین اندام متناسبی ندارند؟

پاسخ:
امام علی (علیه السلام) یکی از صفات پرهيزكاران را «أَجْسَادُهُمْ نَحِيفَةٌ »می داند یعنی جسم آن ها نحيف است.(1)
در تفسیر سخنان حضرت گفته شده:
نحيف به معناى لاغر است كه از يك سو نشانه زهد و پارسايى و روزه گرفتن و از سوى ديگر دلالت بر چابكى و آمادگى براى انجام وظايف الهى دارد. در هر حال اين وصف مانند بعضى از اوصاف ديگر همواره استثنايى دارد كه بعضى از افرادى كه بر حسب ساختمان جسمانى لاغر نيستند، در صف پرهيزكاران هستند.(2)

پی نوشت ها:
1.نهج البلاغه، خطبه 193.
2.آیت الله مکارم ، پيام امام اميرالمؤمنين ، ج‏7، ص 544.