مناظره یکی از ابزارهای مهم امام رضا(علیه السّلام) در تقویت مذهب بود.
سیره امام هشتم در مناظرات، تعامل و رویارویی با پیروان ادیان دیگر با سعه‌صدر و بزرگ‌منشی بود که بر همین اساس هم قلوب بسیاری را به خود جذب کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام جواد حیدری کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون مواجهه امام رضا (علیه السّلام) با پیروان ادیان مختلف اظهار کرد: دوران زندگی امام رضا (علیه السّلام) عصر ظهور و بروز  ادیان و فرقه‌ها بوده که این به سبب 3 اتفاق خاص آن دوران بوده است که مساله نخست تثبیت حکومت عباسی،  مساله دوم آشنایی بافرهنگ‌های مختلف ازجمله فرهنگ ایران و یونان و مساله سوم برپایی مناظرات مختلف بوده است.

سعه‌صدر و مهربانی امام رضا(علیه السّلام)، عامل جذب قلوب

وی ادامه داد: بر اساس اعتقاد شیعه، امام، اعلم الناس است و وظیفه حفظ مکتب و مذهب را دارد و امام رضا (علیه السّلام) با پیروان مکاتب و مذهب‌های مختلف، گفت‌وگوها و برخوردهای بسیاری داشتند که مناظره یکی از ابزارهای مهم حضرت در تقویت مذهب بود و سیره ایشان در مناظرات، تعامل و رویارویی با پیروان ادیان دیگر به‌تبع جد بزرگوارشان و امیرالمؤمنین (علیهما السّلام) سعه‌صدر و بزرگ‌منشی بود که بر همین اساس هم قلوب بسیاری را به خود جذب کردند چراکه قرآن کریم رمز موفقیت حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را برخورد رئوفانه، مهربان و بزرگوارانه بیان می‌کند.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به پرهیز امام (علیه السّلام) از ابزار غلط برای رسیدن به هدف تصریح کرد: با در نظر گرفتن تاریخ زندگانی حضرت امام رضا (علیه السّلام) و روایات، مشخص می‌شود که روش‌های تعاملی ایشان مبتنی بر صبر و متانت بود همچنین حضور به‌موقع در جلسات گفت‌وگو، پرسش و پاسخ‌ها و مناظرات و البته پرهیز از ابزارهای غلط از خصوصیات برخورد امام با پیروان ادیان مختلف بود که بعضا دیده می‌شود افراد برای رسیدن به اهداف مقدس به وسایل و ابزار نامقدس متمسک می‌شوند اما امام رضا (علیه السّلام) از ابزارهای غلط پرهیز می‌کردند.

تسلط امام علی ابن موسی (علیهما السّلام) بر متون ادیان مختلف

وی افزود: امام رضا (علیه السّلام) از نظرات مخالف، با روی باز استقبال می‌کردند و یکی دیگر از نکات سیره امام رضا (علیه السّلام) تسلط ایشان بر کتاب‌های ادیان دیگر است که براساس قاعده الزام، صحبت‌های خود را به باورها و متون مخاطب خود که پیروان دیگر ادیان و مذاهب بودند، مستند می‌کردند.

حجت الاسلام حیدری بابیان متانت و مهربانی اهل‌بیت (علیهم السّلام) و مسلمانان تاکید کرد: نکته دیگری که حتی ازنظر مستشرقین هم مغفول نمانده است مساله برخورد بامتانت اهل‌بیت (علیهم السّلام) و به‌تبع ایشان، مسلمانان است که در گسترش فرهنگ اسلام بسیار مؤثر بوده است همان‌طوری که مستشرقین در کتاب‌های خود، قوت و قدرت را عامل گسترش اسلام نمی‌دانند و حق هم این بوده است چراکه امت‌ها فاتحانی را رحیم‌تر از مسلمانان ندیده بودند که اوج این مساله در سیره اهل‌بیت و بخصوص تعامل امام رضا (علیه السّلام) با پیروان دیگر مذاهب قابل‌مشاهده است.

عقل‌گرایی، مهم‌ترین شاخصه امام(علیه السّلام) در برخوردها

ایشان خاطرنشان کردند: حضرت امام رضا(علیه السّلام) در مناظرات، برخوردها و تعاملاتشان، ساختار و مبنا داشته‌اند و شاخصه‌های ایشان در برخورد با پیروان مذاهب دیگر در چند نکته خلاصه می‌شود که نخستین و مهم‌ترین آن‌ها عقل‌گرایی است و شاخصه دیگر تمسک به آیات قرآن است که در مناظرات امام رضا (علیه السّلام) به‌وفور دیده می‌شود که امام رضا (علیه السّلام) در برابر اعتراض صوفی‌های مبنی بر پوشش فاخری که حضرت داشته‌اند به آیه 32 سوره مبارکه اعراف استناد می‌کنند که حلال الهی را نباید حرام شمرد و زینت‌های حلال خداوند را می‌شود استفاده کرد.

استاد کلام حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با تبیین ایمان از منظر رسول‌الله (صلی الله علیه و آله و سلّم) یادآور شد: تمسک به روایات و سنت نبوی شاخصه دیگر امام رضا (علیه السّلام) است، در مبارزه با مرجئه که عمل را در ایمان دخیل نمی‌دانستند، امام به روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) استناد می‌کنند که فرمودند: «ایمان عبارت است از معرفت قلبی، اقرار زبانی و عمل صالح» که به آن‌ها بفهمانند نظر پیامبر عظیم الشان اسلام این است که عمل در ایمان کامل دخالت دارد.

وی در پایان بار دیگر با تاکید بر عقلانیت در سیره علی ابن موسی‌الرضا (علیهما السّلام) اذعان کرد: اگر بخواهیم سیره و روش امام رضا (علیه السّلام) را در تعامل با پیروان دیگر ادیان بیان کنیم، مساله سعه‌صدر و بزرگ‌منشی که برآمده از عقلانیت بود دیده می‌شود.

مشاهده خبر در خبرگزاری فارس

http://isfahan.farsnews.com/news/13970817000024