کارگاه مهارتهای ارتباط با همکاری نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی برگزار شد
مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره)، کارگاه مهارتهای ارتباط مؤثر در پاسخگویی دینی را قالب 16 ساعت و با همکاری نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی در ا

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین علی مخدوم رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی و دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی در این جلسه به تحلیل و بررسی، مفهوم و اهمیت ارتباط مؤثر، سهم ارتباط مؤثر در انتقال محتوا و مفاهیم ارزشمند، توجه به حجم سوء تفاهمها و ارتباطات نامؤثر در زندگی و همچنین مهارتهای کاربردی که با ممارست می تواند موجب ارتقاء سطح کیفی ارتباط با اطرافیان شود، پرداخت.

وی با اشاره به شرایط بیان یک پیام در نگاه قرآن در مورد مدل ارتباطی غیرمؤثر گفت: از جمله نکات مطرح شده این است که هر گونه اشکال و یا اختلال در ارتباط معمولاً سوء تفاهم خوانده می شود.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ارتباط مؤثر، در حقیقت ارتباط بدون سوء تفاهم و با بیشترین میزان دریافت پیام توسط مخاطب می باشد.

وی در مورد موانع ارتباط مؤثر اذعان داشت: گفتگوی مؤثر در گرو شناخت دقیق مسأله اصلی و حل همان مسأله ، شکل می گیرد. وقتی محور اصلی سوال مشخص شود، می توان پاسخ مورد نیاز مخاطب را داد و او را قانع کرد.در غیر این صورت علی رغم اینکه ممکن است کلام بسیار شیوایی هم داشته باشیم ولی اصل بحث پاسخ داده نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم افزود: یکی از مهمترین مشکلاتی که در پاسخگویی مشاهده می شود این است که مساله اصلی سوال مخاطب را نشناخته اند. حتی به دلیل نشناختن مساله اصلی گاهی اوقات ممکن است پرسشگر سوالش را با حواشی ای پر کند که پاسخگو دچار اشتباه شود. توجه به زوایای مختلف یک مسأله در ایجاد یک ارتباط مطلوب بسیار مؤثر است. از جمله نکات کلیدی مهارت در ارتباط این است که در فهم و تحلیل مسأله مخاطب، تلاش شود که احساسات خود را دخالت ندهیم. بر احساسات خود تسلط و کنترل و مدیریت داشته باشیم.

وی ادامه داد: در مشاهده مسائل صرفا به رویداد اکتفا نکنیم بلکه سعی ما این باشد که با مطالعه و تحلیل روند شکل گیری، به شناخت دقیقتر برسیم. رویداد صرفا یک اتفاق ساده است و روند، سلسله ای از این اتفاقات است. بنابراین برای بررسی مشکل مخاطب جهت پاسخگویی صرفا به آخرین علت بسنده نکنیم چرا که مشکل مخاطب موقتا برطرف می شود و هنوز علت اصلی پابرجاست.

دبیر قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی گفت: یکی از نکات برقراری ارتباط مؤثر این است که باید مراقب خطاهای ذهنی خود باشیم. خطاها یافته های ذهن ما را آلوده می کنند. خطاها در صورت فعال شدن می توانند مجال فکر کردن را نیز از انسان بگیرند.

وی ادامه داد: همچنین از جمله نکات برقراری ارتباط مؤثر، متمرکز نشدن بر روی نکات منفی است. منفی نگری یعنی هر تفکری که انسان را از مسیر موفقیت دور کند. تحقیقات نشان داده است انسانهایی که با منفی نگری به دیگران نگاه می کنند، عمر آنها از افراد مشابه خودشان به طور معمول 7 سال کمتر است.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم افزود: با دید منفی نعمتی که خداوند در اختیار ما قرار می دهد،خود را به صورت عذاب نشان می دهد. فرد منفی نگر به مرور در مقابل فهم حقیقی مسائل از خود مقاومت نشان می دهد و نهایتا از یک مسأله بسیار کوچک مشکلی بسیار بزرگ پدید می آید.

وی با بیان این که بهترین کار، همدلی و همراهی با فرد دارای مشکل است، گفت: فهمیدن مسأله یعنی با درد فرد همراه شدن و او را آماده صحبت کردن.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی به آثار مثبت همدلی و همراهی اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهارتهای ارتباط مؤثر گوش دادن دقیق است.سخن گفتن نوعی احتیاج است ولی گوش دادن هنر یک فرد پاسخگوست.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه، به راهکارهای بسیار خوب دیگری در این خصوص اشاره شد که می تواند در موفقیت روز افزون یک مبلغ پاسخگو نافع باشد.