پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
مشكل روخواني و روانخواني قرآن دو علّت مي تواند داشته باشد:

الف: عدم ممارست با قرآن:

برخي افراد دستورها و قواعد روخواني قرآن را مي دانند، ولي به علّت عدم كوشش در جهت تلاوت مداوم قرآن، آن را روان نمي خوانند.

ب  ندانستنن قواعد روخواني:

 برخي افراد يا اين قواعد را نمي دانند و يا به علت عدم تمرين ، فراموش نموده اند. بدين جهت ، هنگام تلاوت، وقتي با كلماتي كه داراي اين گونه قواعد هستند برخورد مي كنند دچار مشكل شده و نمي توانند سليس بخوانند.

درباره گروه اول بايد بگوييم كه توصيه ما به چنين دوستاني اين است كه سعي كنند ضمن برنامه اي منظم، حداقل روزي پانزده دقيقه از سوره هاي جزء سي ام قرآن تلاوت كنند و اين برنامه را تا جايي كه مشكل روان خواني آنان حل شود، ادامه دهند.

در اينجا استماع قرائت يكي از قاريان بسيار مفيد است و در ابتداي كار چندان تفاوت  نمي كند كه به قرائت چه كسي گوش دهيم. براي كسي كه با قواعد روخواني هنوز آشنايي ندارد هدف فقط استماع و رفع اشكال و صحت در قرائت است. اما با آشنايي قواعد روخواني قرآن كريم چند قاري سفارش شده از جمله استاد محمود خليل الحصري، استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد، استاد محمد صديق منشاوي.

براي گروه دوم نيز بايد به طور كلاسيك ، قواعد روخواني تدريس شود و با ارائه تمرين هاي زياد اين كاستي بر طرف شود.

كتاب هايي كه در زمينه آموزش روخواني و روانخواني تأليف شده اند در صدد كمك به افرادي هستند كه به علّت ندانستن قواعد روخواني قادر به روان خواندن قرآن نيستند.

براي اين امر مي توانيد به كتاب «روخواني و روانخواني» نوشته «علي قاسمي» يا «آموزش روخواني قرآن كريم» (سطح 1و 2) تأليف «علي حبيبي» مراجعه نمائيد.