پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.

ترتيب آيات غالبا همان ترتيب نزول است جز تعداد محدودي آيه كه وقتي نازل شدند، رسول خدا دستور داد آنها را در فلان جايگاه قرار دهيد(1) از اين رو قريب به اتفاق عالمان شيعه و سني ترتيب همه آيات را طبق دستور رسول الله مي دانند و فقط بعضي از عالمان شيعه ترتيب بعضي از آيات ( تعداد بسيار محدودي) را مطابق اجتهاد صحابه مي شمارند.(2)

در مورد ترتيب سوره ها هم غالب عالمان بر اين نظرند كه اين ترتيب هم طبق دستور شخص پيامبر است (3).

قرآن به صورت مكتوب نازل نشده بلكه آيات بر قلب پيامبر نازل شده و رسول خدا آنها را بر مردم تلاوت كرده و جايگاه آيات و سوره ها را شخصا معين نموده و به همين اعتبار در خود قرآن و در كلام پيامبر از آن به عنوان "كتاب" ياد شده و سوره حمد "فاتحه الكتاب" خوانده شده است.

بنا بر اين قرآن در زمان خود پيامبر اين شكل كلي را يافت. البته اين نظم و نظام در بيانات پيامبر بود. ولي تا آخر عمر پيامبر قرآن به صورت يك كتاب بين دو جلد ارائه نشد. زيرا تا اواخر عمر ايشان باب وحي باز بود و به همين جهت پيامبر به امام علي دستور داد قرآن را طبق دستورات ايشان تنظيم كند و با شرح و تفسير و بيان، ارائه كند كه حاصل زحمات امام قبول نشد و مدت كمي بعد افرادي براي انجام اين كار تعيين شدند و قرآن را طبق دستور ها و رهنمود هاي پيامبر تنظيم و ارائه كردند و زمان عثمان همين قرآن در چند نسخه تكثير شد و مصحف هاي شخصي جمع آوري و معدوم شد تا اختلاف حاصل نشود.

پي نوشت ها:

1. تاريخ جمع قرآن كريم، جلالي نائيني، ص124؛ پژوهشي در تاريخ قرآن، حجتي كرماني، ص66.

2.پژوهشي در تاريخ قرآن، ص69.

3. پژوهشي در تاريخ قرآن، ص87؛ تاريخ جمع قرآن كريم، ص153.