پاسخ ارائه شده به سؤالِ یک پرسشگر با مشخصات خاص است. در صورتی که سؤال یا ابهامی برای شما ایجاد شده از طریق درگاه های پاسخگویی پیگیری فرمائید.
قرآن كتاب خداي خالق جهان است كه بر همه ذرات و زوايا و قانون هاي حاكم بر جهان آگاه است

قرآن كتاب خداي خالق جهان است كه بر همه ذرات و زوايا و قانون هاي حاكم بر جهان آگاه است و همه آنها مخلوق و نشأت گرفته از اراده اوست و در قرآن كه براي هدايت مردم به باورهاي حق و اخلاق متعالي نازل شده و حاوي دستور العمل هاي انسان ساز مي باشد . خداوند گاهي به تناسب پيام ، اشاره اي به زوايايي از خلقت كرده و محال است عالم مطلق و عدل مطلق چيزي خلاف حق و واقع بگويد.

اين اشاره ها در زماني صورت گرفته كه بشر بخصوص مردم حجاز كه مخاطبان اوليه قرآن بودند ، از راز و رمز خلقت آگاهي اي نداشتند و اين اشاره ها هم خيلي مجمل و سربسته بود.

از آن زمان تا به امروز مخاطبان قرآن در باره اين اشارات مجمل اظهارات تفسيري اي را به احتمال مطرح كرده و مي كنند كه گاهي با پيشرفت علم بشري اين برداشت هاي تفسيري تاييد شده و گاهي نيز رد شده است.

آسمان هاي هفتگانه و زمين هاي هفتگانه و شهاب هايي كه به سوي شيطان هاي استراق سمع كننده پرتاب مي شود  و برج هاي آسمان از اين اشاره هاي اجمالي است كه از حقايقي حكايت مي كند كه با توجه به قراين ، حقايق مادي نيستند و با الفاظي كه براي حقايق مادي وضع شده ، بدان ها اشاره شده است و طبيعي است كه علم تجربي حتي اگر پيشرفت گسترده هم داشته باشد، از اين حقايق پرده برنخواهد داشت زير اين حقايق از حوزه علوم تجربي خارج است.

 

براي اطلاع بيشتر از موارد بالا توضيحاتي برايتان ارسال مي شود:

 

زمين هاي هفت گانه (كه واضح و شفاف بيان نشده است )

 

در مورد زمين اصلا در قرآن  "زمين هاي هفت گانه" نيامده و فقط "الارض" آمده و تنها در يك آيه  آمده:

اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلي‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ وَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً؛

در اين آيه فرموده: خدايي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين مثل آن ها؛

در اين كه مراد از "مثل آن ها" چيست، اختلاف است . شايد نتوان معناي قطعي آن را معلوم كرد. نظرهايي كه در باره اين عبارت داده شده ،به شرح زير است:

1. منظور از مثل در آيه، قدرت  است ،يعني همان گونه كه آسمان هاي هفت گانه دلالت آشكار بر قدرت بي پايان خداوند دارند، خلقت زمين هم مانند آن ها چنين دلالت آشكاري دارد . در اين دلالت كم تر از آسمان هاي هفت گانه نيست. اين كه آسمان هميشه در قرآن به لفظ جمع آمده و زمين هميشه به لفظ مفرد آمده ،معلوم مي شود كه آن دو با هم اختلاف دارند .زمين هم مانند آسمان هفتگانه نيست.(1)

2. ممكن است تقدير جمله اين باشد:"و خلق مثلهن الارض" بنا بر اين نظر حرف"من" بيانيه است . معنايش اين مي شود :" زمين را هم مثل آسمان ها خلق كرد". بنا بر اين نظر منظور از آسمان ها كرات آسماني است . زمين هم مثل آن ها كروي خلق شده . بنا بر اين نظر اين آيه از معجزات علمي قرآن است. (2)

بنا بر اين نظر "هفت" عدد كثرت است و آسمان ها همان كرات بيشمار هستند .

3. ممكن است همان گونه كه خدا هفت آسمان آفريده ، در كهكشان هم هفت كره با شرايطي مثل شرايط زمين آفريده باشد. (3)

4.ممكن است منظور طبقات هفتگانه زمين باشد كه مثل پوست پياز همديگر را احاطه كرده اند . اولينش همين پوسته زمين آست كه ما بر آن زندگي مي كنيم. (4)

5. ممكن است منظور قاره هاي زمين باشد كه به وسيله اقيانوس ها احاطه شده اند . طبق جغرافياي جديد و قديم تقسيم بندي هاي هفتگانه مختلف داشته است. (5)

6.ممكن است مراد از جمله" وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ"، اين است كه خدا از زمين چيزي  ( موجودي) خلق كرده، مثل آسمان هاي هفتگانه، و آن عبارت است از انسان كه موجودي است مركب از ماده زميني و روحي آسماني، كه در آن روح نمونه ‏هايي از ملكوت آسماني است. (6)

پي نوشت ها:

1. التحرير و التنوير، ج‏28، ص 304.

2. همان.

3. ترجمه الميزان،ج19،ص546.

4. همان.

5. همان،ص547.

6. همان.