حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

درخصوص مقداد و موضع گیری ايشان در دوران سكوت اميرمومنان علی(ع)توضيح دهيد؟
مقداد اصلش از جنوب عربستان و یمن بوده و از یمن به مکه آمد و به شخصی به نام اسود پناهنده شد، و لذا مقداد بن عمرو می گوید که پدرش عمرو بوده است، و هم مقداد بن اسود می گویند. مقداد جزء آن هفت نفر اولیه بوده است که در مکه اظهار اسلام کرده است، و جزء مهاجرین به حبشه هم بود. این مهاجرین در مدت سیزده سالی که در حبشه بودند، به چند دسته تقسیم شدند، و حدود 11 نفرشان در آنجا فوت شدند، و تعدادی هم به مدینه برگشتند،  آخرین گروهشان که سرپرست شان جعفر بن ابی طالب بود تا سال سیزده بعثت در آنجا ماند.
مقداد از کسانی بود که از حبشه به مکه برگشت، منتهی مقدور نشد که از مکه به مدینه هجرت کند، تا آنکه درگیری کوچکی پیش آمد، و پیامبر گروهی را از مدینه فرستاد با گروهی از مکه روبرو شدند ولی جنگی پیش نیامد، و مقداد هم از جمله‌ی آن گروه بود و منتظر فرصتی بود که به مسلمانان بپیوندند، و به این وسیله هجرت کرد. در مدینه هم در جنگ بدر شرکت کرد، که تنها اسب سوار جنگ بود. پیش از جنگ بدر یک سخنرانی حماسی دارد که در تاریخ ثبت شده است. چون جنگ بدر از آنجا شروع شد که مسلمانان برای ضبط کاروان تجاری قریش رفتند، منتها به کاروان نرسیدند و اینها 313 نفر بودند و با گروهی در حدود هزار نفر مرد جنگی از مکه روبرو شدند. پیامبر برای مقابله با این گروه از مسلمانان مشورت طلبید، و ضعیف الایمان ها و کسانی که بعدها مهم شدند، سخنان ناامید کننده ای ایراد کردند و تاریخ اسامی آنها را مخفی کرده و ذکر نشده که قال فاحسن، که فلانی حرف خوبی زد، ولی مقداد بلند شد و سخنرانی حماسی ایراد کرد، و گفت؛ یا رسول الله ما مثل بنی اسرائیل نیستیم واشاره به این داستان قرآنی می کند که وقتی موسی با قوم خود به ارض موعود رسیدند باید از رودخانه ای عبور می کردند که طرف مقابل رودخانه قوم عمالقه زندگی می کردند که قومی بسیار خطرناک و وحشی بودند، اما نه تنها این کار را نکردند بلکه گفتند که یا موسی شما و پروردگارت بروید و دشمن را شکست بدهید، ما اینجا منتظر می مانیم.ولی یا رسول الله اگر شما این دشمن را تعقیب کنید تا نقاط دور دست ما هم همراه با شما هستیم.
اما دوران سکوت ایشان بعد از سقیفه، موضع مقداد بسیار وفادارانه بوده، در بعضی از نقل ها آمده است که اگر بعضی از یاران علی(ع) سستی در دلشان پیدا شد، این مقدار هم در دل مقداد پیدا نشد. در حمایت از علی(ع) بسیار جدی  و وفادار بود. در روایات ما و اهل سنت هم از رسول الله نقل شده است، که خداوند به من امر فرمود که چهار نفر را دوست بدارم و منم آنها را دوست دارم، اولشان علی(ع) است که سه بار نام علی(ع) را گفت و سه نفر دیگر عبارتند از ؛ مقداد، اباذر و سلمان هست و مقداد جزء برجسته ترین یاران رسول خدا و علی(ع) می باشد.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.