حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

درباره ماجراي فخ توضيح دهيد؟
فخ اسم سرزمینی نزدیک های مکه بوده که قیام حسین شهید فخ در آن جا روی داد و خودش و یارانش در آنجا به شهادت رسیدند، ایشان از سادات حسنی بود، نسب او به این صورت است؛ حسین بن علی بن حسن بن حسن بن علی ابن ابیطالب (ع).
در واقع ایشان  نوه ی حسن  مثنّی بوده، و جزء سادات حسنی بسیار با فضیلت، دلیر ، شجاع، سرفراز و محبوب مردم بوده است، و از حکومت عباسی تبعیت نمی کرده است و در زمان امام کاظم (ع) بوده است.
حکومت عباسی به سادات حسنی فشار می آورده است و آنها را به شهادت می رساندند و زندانی می کردند، بطوریکه در شهر خودشان آنها را مجبور کرده بود که هر روز خودشان رو به حکومت معرفی کنند، به طوری که اگر یک روز کسی نمی آمد، دیگری را به جای او مجازات می کردند. علاوه بر اینکه تعدادی از اقوام نزدیک به حسین فخ رو به شهادت رسانده بود.
این فشارها وقتی از حد گذشت، حسین شهید فخ تصمیم به قیام گرفت. در دیداری که به محضر امام کاظم (ع)  رسید، حضرت از شکست قیام وی خبر داد، و خبر شهادت وی را پیشگویی کرد، ولی فرمود: گرچه تو شهید می شوی، ولی باز در جهاد و شهادت کوشا باش، این گروه ( بنی عباس) مردمی پلید و بدکارند که اظهار ایمان می کنند ولی در باطن ایمان و اعتقادی ندارند، من در این راه اجر و پاداش شما را از خداوند بزرگ می خواهم.
بنابراین ایشان تصمیم به قیام گرفت، نظرش این بود که در مکه قیام کنند، و با سپاهی که داشت به منطقه ی فخ رسید که در نزدیکی های مکه قرار داشت و امروزه جزء مکه است. در آن زمان یعنی   سال هفتاد و یک هجری   هادی عباسی حکومت می کرد،  و با سپاه عظیمی به جنگ ایشان فرستاد، که حسین شهید فخ و یارانش در آنجا کشته شدند و یارانش متفرق شدند.
نقل شده است که بعد از اینکه سرهای بریده ی آنان را به مدینه آوردند، امام کاظم (ع) فرمود: به خدا قسم بعد از حادثه ی عاشورا هیچ حادثه و مصیبتی گرانتر و تلختر از حادثه ی فخ نبوده است.
از طرف دیگر هادی عباسی برای امام کاظم (ع) خط و نشان می کشید، و گفت: حسین فخ به دستور موسی بن جعفر (ع)  علیه من قیام کرده است زیرا امام و پیشوای وی غیر از موسی بن جعفر نیست، و لذا تصمیم گرفت که حضرت را به شهادت برساند، این خبر به خاندان و یاران امام در مدینه رسید و نگران شدند، ولی حضرت فرمود: هادی عباسی به من آسیبی نمی رساند پیش از اینکه تهدیدش را عملی کند، به وسیله رقبای سیاسی اش کشته شد.
اجمالی از قضیه شهادت شهید فخ  در کتابهایی مثل مقاتل الطالبین ابوالفرج اصفهانی که مخصوص قیامهای سادات و علویان هست، و در کتاب سیره ی پیشوایان ذکر شده است.
ایشان شاید حسین بن علی ثانی باشد که با قیام امام حسین (ع) اشتباه نشود.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.