حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

نحوه امرار معاش حضرت رسول (ص) چگونه بوده است؟ آيا عرف آن زمان اجازه مي داد كه حضرت مانند افراد عادي كار كنند و از صاحب كار اجرت بگيرند؟
در بدو هجرت رسول خدا (ص) حضرت ابتدا (شش ماه تا يك سال به اختلاف اقوال) مهمان ابوايوب انصاري شد و كسب و كار عادي نداشتند. در اين مدت عمدتا براي حضرت هدايايي مي آوردند و مخصوصا يكي از ثروتمندان انصار بنام حارثة­بن­نعمان كه خانه اش را در اختيار امام علي (ع) و حضرت زهرا (س) قرار داد معمولا ضيافت مي داد و حضرت رسول را به خانه اش دعوت مي كرد و گاهي اوقات از اصحاب صفه و فقراي مسلمان هم همراه حضرت به خانه او مي آمدند.
تا آن كه گشايشي در بدر حاصل شد و غنايمي نصيب مسلمانان شد و حضرت، خمس غنايم را برداشت و منبع درآمدي بوجود آمد و در سال سوم هجرت كه جنگ احد پيش آمد يكي از يهوديان بني نضير بنام «مخيريق» مسلمان شد و دارايي زيادي داشت و گفت كه اگر كشته شدم تمام اموال من در اختيار رسول خدا (ص) قرار گيرد. يك روز بعد از مسلماني اش به جنگ احد رفت و شهيد شد و اموال او به رسول خدا منتقل شد و حضرت بعدها آن اموال را وقف اهل بيت(ع) كرد. مسلم است كه حضرت براي امرار معاش خويش كار نمي كرد چون وقتي براي اين كار نداشت.
حجة الاسلام و المسلمين نورالله عليدوست كتابي بنام منابع مالي اهل بيت (ع) نوشته است كه علاقمندان مي توانند به آن مراجعه نمايند. در آن كتاب اثبات شده كه هم رسول خدا (ص) و هم ائمه (ع) بعدي تنها از اموال عمومي استفاده نمي كردند بلكه اموال شخصي نيز داشته اند و قسمتي از آن ها از باب هدايا بوده است.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.