حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی

معتبرترين سند تاريخي درباره ازدواج امام حسن عسكري(ع) با نرجس خاتون چيست و به چه صورت بوده است؟ سند روايات تاريخي مبني بر اين كه ايشان فرزند داشتند چيست؟
اين بانو نام هاي متعددي به نام نرجس، مليكه، مريم، صيقل، سوسن و ريحانه داشته است كه مي گويند بعضي از آنها لقب بوده و در آن زمان رسم بوده كه بر زنان لقب هاي زيبا همنام گل ها مي گذاشتند. داستان اين ازدواج در كتاب هاي مختلفي آمده است. به عنوان مثال شيخ صدوق در كتاب كمال الدين و تمام النعمه ج 2 ص417، محمد بن جرير طبري امامي شيعي در كتاب دلائل الامامه ص 263 و شيخ طوسي در كتاب الغيبة ص 124 نقل كرده اند كه ترجمه فارسي آن را شيخ عباس قمي در كتاب منتهي الآمال نقل كرده است.
ازدواج حضرت به دو صورت نقل شده و در صورت مشهورش نام همسر ايشان، مليكه عنوان شده است. اجمالش اين است كه امام هادي(ع) به بشر بن سليمان نوشته اي همراه با پول مي دهند و مي فرمايند كه به بغداد برو و در كنار دجله زماني كه كنيزان را به فروش مي رسانند كنيزي با چنين خصوصياتي و به هر مبلغي كه برده فروش قيمت داد خريداري كن.
او نيز مطابق دستور حضرت مي رود و خريداري مي كند و در اين راستا معلوم مي شود كه اين زن، دختر يشوعا پسر قيصر روم است كه در جنگ اسير شد و از طرف مادر نيز از نسل شمعون وصي حضرت عيسي(ع) بوده است. مليكا به بيت امامت منتقل مي شود و امام هادي (ع) او را به خواهرش حكيمه خاتون مي سپارد تا مسلمان شود و آموزه هاي اسلامي را ياد بگيرد و بعد از آن با امام حسن عسكري(ع) ازدواج مي كند.
در پاسخ به اين سوال كه مستند زنده بودن امام زمان(ع) چيست؟ بايد گفت كه اولا اين شبهه نتيجه القائات وهابيون است كه تريبون هاي جهاني در دست دارند و از روي خصومت و دشمني با اهل بيت(ع) شبهات تكراري و نخ نما شده را مطرح مي كنند و با وجود اين كه بارها جواب گرفته اند ولي دست از تكرار آن برنمي دارند.
ثانيا شخصي بنام عثمان الخميس كتاب مستقلي در نفي ولادت امام زمان(عج) نوشته است كه يكي از فضلاي حوزه علميه قم بنام آقاي مرتضي ترابي كتابي بنام امام مهدي(عج) حقيقت تابناك نوشته است كه پيشنهاد مي شود علاقمندان اين كتاب را تهيه كنند. نويسنده در اين كتاب اثبات كرده كه گزارش ها و روايات مربوط به تولد فرزند پسري براي امام حسن عسكري(ع) متواتر است. خبر متواتر روايتي را مي گويند كه اين قدر از نظر تعداد و راويان، متعدد و زياد است كه به صورت عادي محال است اين همه آدم، دروغي اين گونه بسازند.
از صفحه 233 اين كتاب به بعد، ده روايت است كه نشان مي دهد اشخاص مختلفي در همان روزهاي اول تولد حضرت مهدي(عج)، ايشان را ديده اند يا امام حسن عسكري(ع) به آن ها مژده ولادت ايشان را داده است يا اين كه امام به شخصي پول داده اند كه گوسفندي عقيقه كند و به شيعيان بدهد يا اين كه كسي كنيزي داشته و به امام حسن عسكري(ع) داده و آن كنيز داستان تولد را براي او بازگو كرده است. در نقل ديگري نيز امام حسن عسكري(ع) در مجلس چهل نفري، اين فرزند را در جمع شيعيان مي آورد.
به اين دليل كه روايات مربوط به ظهور و قيام حضرت مهدي(عج) كه منجي جهان خواهد بود و دنيا را پر از عدل و داد خواهد كرد احاديث منقول از حضرت رسول(ص) است و بني عباس خودشان از خاندان پيامبر(ع) بودند و اين احاديث را شنيده بودند و تنها بني عباس هم نبودند، قرائن و شواهدي نشان مي دهد كه اين شخصي كه رسول خدا(ص) وعده داده تولدش نزديك است، بايد پسر امام عسكري(ع) باشد؛ بنابراين آن روزها خليفه دستور داد منزل امام را زير نظر بگيرند ولي همانطور كه اراده خداوند به اين تعلق گرفت كه حضرت موسي برچيننده بساط فرعون، در درون كاخ او بزرگ شود و زنده بماند همان خدا اراده كرد كه در خانه امام عسكري(ع) چنين فرزندي متولد شد و دستگاه بني عباس با تمام كنترل ها و وجود جاسوس هاي متعدد از تولد حضرت مهدي(عج) بي خبر شدند.
البته بايد توجه داشته كه اين گزارش هايي كه نشان مي دهد چنين پسري بدنيا آمده، محرمانه بود و اين اشخاص نيز رازدار بودند.

کد امنیتی
سوال امنیتی
لطفا پاسخ سوال را بنویسید.