نشست صمیمی کارشناسان مرکز ملّی پاسخگویی اصفهان با حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهجت پور با عنوان تحریف ناپذیری قرآن کریم برای بررسی ابعاد این موضوع برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالکریم بهجت پور پژوهشگر برتر در علوم قرآنی و صاحب تفسیر همگام با وحی در نشستی که به میزبانی مرکز ملّی پاسخگویی به پرسش های دینی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شده بود به بیان ارزش معنوی پاسخگویی به سوالات و ضرورت آن در حال حاضر به شبهاتی پیرامون تحریف پذیری قرآن کریم  پرداخت.
وی ابراز داشت: مسأله تحریف قرآن، مسأله ای است داخلی که سرآغاز آن بر می گردد به برخی متدینین که از باب سادگی و خامی و عدم تفسیر درست برخی از روایات ناشی شده که باعث گرفتار شدن در گردابی به نام تحریف شدگی قرآن است.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور افزود: این مسأله زاییده مرحوم سید نعمت الله جزائری در کتاب «ینابیع» و شاگرد ایشان مرحوم حاجی نوری در کتاب «فصل الخطاب» بدان اشاره می نماید و معتقد است 1300 روایت در باب تحریف قرآن وجود دارد.
وی با تصریح به این که شبهه تحریف الآن دامن شیعه را گرفته افزود: هزینه این شبهه برای شیعه بسیار سنگین بوده است و آن تحریف به نقیصه است که سرمنشاء این شبهه، امثال مرحوم حاجی نوری است که گرفتار منابعی بودند که نزد اهل سنت بوده که بدان استناد نکردند.
این نویسنده وحی بر پیامبر را به دو گونه دانست و افزود: یکی وحی قرآنی و دیگری وحی تبینی که تبین همین کتاب بوده و اهل سنت نیز آن راقبول دارند و خداوند هم آیه 17 الی 19 سوره قیامت به آن اشاره شده: «إِنَّ عَلَیْنَا جَمْعَهُ وَقُرْآنَهُ.... ثُمَّ إِنَّ عَلَیْنَا بَیَانَهُ» بیان این قرآن نیز کار ماست و وحی تبینی کارش این است که تخصیص و تقیید و تقسیم کند مثلاً خداوند می فرماید «أَقِمِ الصَّلاةَ» چگونگی و کیفیت آن نیز باید بیان شود که در زمره وحی تبینی است.
وی گفت: اهل سنت در اقدامی وحی های تبینی را از دل قرآن و دست مسلمانان گرفتند که نتیجه اش فراهم آوردن امکان تفسیر به رأی برای برخی از افراد به وجود آمد که از آن به وحی لایقرء یا وحی غیر متلو تعبیر می شود.
پژوهشگر برتر در علوم قرآنی تصریح کرد: این اتفاق در جریان جمع آوری مصحف صورت گرفت و این همان کلید حل مسأله تحریف است و اگر در برخی روایات نظیر اصول کافی تعداد آیات قرآن را 17 هزار و فیض کاشانی 7 هزار ذکر نموده اند اشاره به وحی تبینی و غیرتبینی دارد و امروزه دست مردم از این منبع خالی است.
وی در ادامه به مسأله جمع آوری قرآن اشاره کرد و گفت: اهل سنت تمایل دارند این مسأله را به خلیفه اوّل و دوم نسبت دهند و معتقدند عثمان از مصحف ابوبکر استنساخ کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در زمینه جمع آوری در کنار قرائت شرق شناسان از تاریخ قرآن و قرائت اهل تسنن، قرائتی از شیعه وجود دارد که قابل تأمل است و شیعه معتقد است قرآن بر پیامبر(ص) نازل شده است و کاری واجب تر از ثبت آن نبوده است و قرآن در زمان پیامبر جمع آوری شده است.
وی افزود: از طرفی تحدی طلبی به آوردن سوره آن هم در سوره های مکی نظیر اسراء و هود و... بدون جمع آوری و کتابت در زمان ایشان معنا ندارد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور از سوالاتی در کنابع تاریخی که از پیامبر اسلام(ص) در زمینه اجرت بر کتابت مصحف یا بردن مصحف به سرزمین های کفار نشان دهنده جمع آوری قرآن در زمان پیامبر(ص) است و عنوان داشت: حضرت علی علیه السلام یکی از کاتبان وحی بوده است و دو مصحف یکی سه روزه و دیگری شش ماهه از ایشان ذکر شده که جمع آوری قرآن در مدت زمان سه روز نشان از آن است که قرآن در زمان پیامبر اسلام(ص) کتابت شده است.
وی در پایان اظهار داشت: حضرت مهدی عج الله تعالی در زمان ظهورشان خیمه های تعلیم قرآن بنا خواهند کرد که برای عالمان قرآن فعلی سخت خواهد بود چون چینش قرآنی که تعلیم داده می شود با قرآنی که در دسترس ماست فرق دارد و سازمان سوره ها تغییر می کند.