می گویند شب جمعه شب زیارتی امام حسین ( ع) است و تمامی انبیاء و امامان برای زیارت ایشان به کربلا می آیند ، مگر امام حسین در کنار انبیاو امامان نیست که همگی به زیارت ایشان می آیند.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در ابتدا بايد گفت: در كامل الزيارات كه از كتب معتبر است، اين روايت به شرح زير آمده است:
«عن صفوان الجمال قال قال لي أبو عبد الله(ع) لما أتى الحيرة هل لك في قبر الحسين(ع) قلت و تزوره جعلت فداك قال و كيف لا أزوره و الله يزوره في كل ليلة جمعة يهبط مع الملائكة إليه و الأنبياء و الأوصياء و محمد أفضل الأنبياء و نحن أفضل الأوصياء فقال صفوان جعلت فداك فتزوره في كل جمعة حتى تدرك زيارة الرب قال نعم يا صفوان ألزم ذلك يكتب لك زيارة قبر الحسين ع و ذلك تفضيل و ذلك تفضيل»؛
«صفوان گويد: امام صادق در سفري كه به عراق داشت، از من پرسيد: آيا از قبر امام حسين بهره مي گيري و به زيارت آن نايل مي شوي؟
عرض كردم: فدايت شوم، شما هم اين قبر شريف را زيارت مي كنيد؟
فرمود: چگونه آن را زيارت نكنم، در حالي كه خدا و ملائكه و پيامبران و افضل آنان كه پيامبر اسلام است و اوصيا كه افضلشان ما هستيم، در هر شب جمعه آن را زيارت مي كنند!
عرض كردم: آيا شما هر شب جمعه آن را زيارت مي كنيد تا به زيارت خدا نايل شده باشيد؟
فرمود: آري. اي صفوان! ملازم زيارت امام حسين باش تا در نامه عملت زيارت امام حسين را بنويسند كه اين تفضيل است. اين تفضيل است.
بنا بر اين روايت، همان گونه كه خدا و ملائكه و مؤمنان بر پيامبر و آل او درود مي فرستند، (2) خدا و ملائكه و انبيا و اوصيا هم همگي در شب هاي جمعه قبر امام حسين را زيارت مي كنند و همچنان كه صلوات خدا رحمت خاص خداست،(3) زيارت خدا هم عنايت ويژه او به بنده اش مي باشد. در نتيجه مراد از زيارت انبيا در شب جمعه توجه و اظهار علاقه ويژه نسبت به آن حضرت خواهد. براي نزديك شدن مطلب به ذهن يك پدر هميشه فرزندش را مي بيند و در يك خانه با هم اند، ولي در برخي روزها مثل اعياد پدر توجه ي خاص به فرزند مي كند و به او عنايت بشتر مي كند مثلا پول بشتر مي دهد و يا او را مورد نوازش بهتر قرار مي دهد. مسله ياد شده شبيه اين مسله است.
پي نوشت ها:
1. ابن قولويه قمي، كامل الزيارات، نجف، دار المرتضويه، 1356ق، ص 112.
2. احزاب (33) آيه 56.
3. محمد بن حبيب الله، ارشاد الاذهان، اول، بيروت، دار التعارف، 1419 ق، ص431.
موفق باشید.