با عرض ادب و احترام
فکرکنم از عنوان نامه متوجه شدید مشکلم از کجاست
من و سایر همسایگان بارها به امام جمعه شهرمان و هیت امنا مسجد همسایه گفته ایم ولی متاسفانه فقط عنوان میکنند که شما با قران مشکل ندارید و از این قبیل .. ولی خودشان متوجه نیستند که در قران همسایه آزاری نهی شده
وقتت شما را نگیرم خواستم بپرسم ما راه حل داریم یا نهادی برای رسیدگی هست یا خیر
با تشکر فراوان

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
شايسته است بانيان و مسولين مساجد و حسينه ها، بلندگوها را فقط براي مستمعين داخل مسجد و يا حسينيه تنظيم نمايند تا باعث آزار و اذيت كسي نشود.
البته پخش اذان به نحو متعارف براى اعلام داخل شدن وقت نماز صبح به وسيله بلندگو اشكال ندارد، ولى پخش آيات قرآنى و دعا و غير آن از بلندگوى مسجد، اگر موجب اذيت همسايگان شود، توجيه شرعى ندارد، و بلكه داراى اشكال است.(1)
از نظر شرعي هر گونه ايجاد مزاحمت براي ديگران جايز نيست و پخش ادعيه از بلند گوي مسجد در صورتي كه باعث مزاحمت بشود جايز نيست و فقط پخش اذان در وقت نماز، آن هم به خاطر ترويج و اشاعۀ فضاي مذهبي و حفظ شعائر ديني، به نظر بي اشكال مي رسد. البته اين مسأله هم نبايد به گونه اي باشد كه همسايگان مسجد از آن ابراز ناراحتي كنند. مثلاً صداي بلندگو آرام باشد و يا از يك اذان با مدت زمان كوتاه استفاده شود.
- جالب است بدانيد:
از هيچ مرجعي فتوا نداريم كه ما اجازه داريم قبل از نماز مردم را از خواب بيدا‌ر كنيم؛ اسمش را هرچه كه بگذاريم اعم از مناجات، قرآن، سحرخواني‌، عزاداري و... حكم خدا تغيير نمي‌كند و حرام خدا حلال نمي‌ شود.
پس بانيان، متوليان و امام مساجد بايد با برنامه ريزي هاي حساب شده، از ايجاد مزاحمت و ضرر رساندن به ديگران پرهيز كنند.
متأسفانه به نظر مي رسد برخي از مساجد قصدي براي رعايت اين اصل مهم ندارند. مداحي، روضه و قرآن خواني براي اموات كه با صداي غيرقابل تحملي از بلندگوها پخش مي‌شود، رعايت حقوق شهروندي و آرامش همسايگان مساجد و حسينيه ها را زير سوال برده است.
چنانچه برخي مساجد و حسينيه ها اندكي صداي بلندگوهاي خود را كم نمايند باعث كاهش گلايه ها و اعتراض ها به سطح بالاي صداي بلندگوها خواهد شد و زندگي در كنار مساجد به سنت قديمي و حسنه مردم كشورمان تبديل مي شود.
- پرسشگر گرامي! اما در مورد مشكلاتي كه شما ذكر كرديد، ما در اين مركز فقط به مسائل ديني پاسخ مي دهيم و مسئوليت كار اجرايي نداريم و شما مي توانيد مشكل خود را با افرادي كه با برنامه هاي مسجد در ارتباط هستند در ميان بگذاريد و سعي كنيد به نحوي اين مشكل را برطرف كنيد و همچنين مي توانيد مشكل خود را با امور مساجد استان خود مطرح كنيد.
- نكتۀ پاياني:
از جنبه فقهي، روضه‎خواني مستحب است؛ ولي اگر براي همسايه‎ها و مردم مزاحمت داشته باشد، نه تنها ثواب و پاداش ندارد، بلكه گناه است. نصب بلندگو بر پشت‎بام مساجد و حسينيه‎ها، و پخش مراسم از آن، مورد نهي علما و مراجع قرار گرفته است. و تنها موردي كه جايز شمرده شده است، كه صداي بلندگو در بيرون از ساختمان مسجد يا حسينيه، و هر جاي ديگري پخش گردد، صداي اذان است. مزاحمت براي آسايش مردم، به هر شكلي كه باشد، حرام است و گناه، و از نظر حقوقي و قضايي نيز جرم است و قابل پيگيري، بنابراين متوليّان امور، و گردانندگان مجالس وعظ و خطابه، بايد اولاً مراعات حال مردم را بكنند، تا براي آنان مزاحمتي ايجاد نكنند.
پي نوشت:
1. آيت الله خامنه اي، رساله اجوبه الاستفتائات، س 454.
موفق باشید.