با سلام.من فردی فوق العاده وسواسی هستم.وسواسی من در مورد پاکی و نجاست است.در حمام بعد از خارج شدن از زیر دوش در هنگام خشک کردن بدن فکر میکنم ادرار خارج شده و دایما بدن را آب میکشم و ساعتها در حمام میمانم و برایم بیار زجرآور شده است.بعد از خروج از حمام هم معمولا همین احساس را دارم نمی دانم باید چه کنم دایما احساس ناپاکی میکنم از خودم خسته شده ام.بنده مقلد آیت الله صانعی هستم لطفا راهنماییم کنید.به خاطر این مشکل به صورت مداوم از نوارهای بهداشتی استفاده میکنم تا حتی اگر نجاستی باشد به لباسم برخورد نکند اما باز هم نمیتوانم بپذیرم و دایم حمام میکنم.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
با اين توصيفي كه از حالات خود بيان كرديد، كاملاً معلوم از كه از لحاظ فهم احكام شرعي دچار اشتباه شده‌ايد و در نتيجه آن دچار وسواسي شديد در اين رابطه شده‌ايد كه هم موجب آزار و اذيت خودتان و هم ديگران گرديده‌ايد. متاسفانه بي اطلاعي و كم اطلاعي شما از برخي مسائل شرعي و فهم نادرست‌تان از برخي مسائل شرعي ديگر منشأ حالات وسواس گونه شما گرديده كه اگر مسائل شرعي خود را از افراد صلاحيت دار بپرسيد و يا زير نظر متخصصين باتجربه آموزش ببينيد به طور حتم، بخش عمده‌اي از مشكل‌تان بهبود مي‌يابد و از بين مي‌رود.
به احتمال زياد، خودتان هم به بيهودگي كارهاي‌تان پي برده‌ايد و مي‌دانيد كه توجه افراط گونه و غير ضروري در اين باره داريد و شايد هيچ يك از اطرافيان شما مثل شما اين گونه حساسيت بيش از حد و وسواس گونه‌اي ندارند اما، چون شما مبتلا به بيماري وسواس شده‌ايد عملاً نمي توانيد در برابر انگيزه‌هاي وسواسي تاب مقاومت بياوريد و آن را رها سازيد.
اين را بدانيد تا يقين صد در صد به خروج ادرار از بدن‌تان نداشته باشيد نه تنها مُجاز به نجس پنداشتن خود نيستيد بلكه، مُجاز نيستيد به حمام برويد و خودتان را مجدداً آب بكشبد. ادامه اين روند جز تشديد بيماري وسواس‌تان ندارد. باور بفرماييد كه ما در مسئله پاكي و نجاست مأمور به ظاهر هستيم و به واقع امر، مكلَّف و مأمور نيستيم بنابراين، اگر نجاست شيئي براي شخصي محرز نگردد ولي در واقع، آن چيز نجس باشد و خود فرد آن را نداند در اين جا آن فرد موظف است بر اساس ظاهر عمل كند و تكليفي بيش از اين ندارد. يقين بدانيد كه خدا بيش از اين از ما نخواسته‌ است. ائمه اطهار(ع) هم اين گونه و بر اساس ظاهر عمل مي‌كردند حتي در روايتي، امام صادق(ع) وقتي مي‌خواست به دستشويي برود، مقداري آب به پايين لباس خود مي‌پاشيدند تا وقتي از دستشويي خارج شدند اگر رطوبتي در لباس خود ديدند و شك كردند كه آن رطوبت از ترشحات دستشويي است يا غيرآن، چون قبلاً لباس شان به رطوبت پاك آغشته شده بود، شك در نجاست رطوبت مشكوك كرده و حكم به طهارت آن مي‌كردند و با همان لباس نماز مي‌خواندند؛ در صورتي كه با وضع دستشويي‌هاي آن زمان و نبود آب لوله كشي و كاشي و سراميك، احتمال ترشح نجاست خيلي زياد بود، اما امام(ع) با اين شيوه به پيروانش ياد مي‌دهند كه خيلي سخت نگيرند و تنها از نجاست يقيني اجتناب كنند.
به هر حال، براي درمان بيماري وسواس چاره‌اي نيست كه با تمام افكار و اعمال وسواسي به مقابله برخيزيد و آنها را به گونه‌اي قلع و قمع كنيد كه اجازه جولان و كوچكترين عرض اندامي پيدا نكنند. طبيعي است وقتي اين گونه افكار به مدت بيشتري در ذهن‌تان بمانند بيشتر هم جولان خواهد داد و اسباب زحمت‌تان را فراهم مي‌كنند به همين خاطر، اگر بتوانيد در همان ابتداي كار جلوي آنها را بگيريد و اجازه ندهيد اين گونه افكار وسواسي در ذهن‌تان ماندگار گردند، موفق تر عمل خواهيد نمود و در درمان بيماري وسواس‌تان مثمرثمرتر واقع خواهيد شد و گام مهمي را خواهيد برداشت. پس، بايد به محض خطور افكار وسواسي به ذهن‌تان در همان لحظات اوليه و ابتداي كار به مقابله با آنها بپردازيد و جلوي پيشروي آنها را بگيريد. البته همين كه شما نسبت به آنها بي اعتنايي و بي توجهي مي‌كنيد و به آنها اصلاً و ابداً فكر نكنيد و يا بر اساس آنها عمل نكنيد و حركتي انجام ندهيد در حقيقت، به بهترين وجه ممكن به مقابله با آنها پرداخته‌ايد و با اين شيوه عملاً آنها را ناكام گذاشته‌ايد و موجب تسريع در بهبودي بيماري وسواس خود شده‌ايد.
شكي در اين نيست كه اگر بيماري وسواس در مراحل ابتدايي آن قرا گرفته باشد، مي‌توان آن را با چند راهكار ساده مثل بي اعتنايي و بي توجهي به افكار وسواسي، گفتن ذكر يا به عبارت ديگر، ذكر درماني آن را درمان كرد و نه تنها از پيشروي بيماري جلوگيري كرد بلكه، آن را به صورت كامل بر طرف نمود. با اين اوصاف، اگر بيماري وسواس شما با اين راهكارهاي ساده كه مورد سفارش دين هم هستند بهبود نيافت در اين صورت، لازم است به صورت حضوري به مراكز مشاوره‌اي و خدمات روانشناختي معتبر مراجعه كنيد و با كمك روانشناسان و روانپزشكان باتجربه بيماري وسواس خويش را درمان كنيد. طبيعتاً اگر راهكارهاي روانشناختي جواب ندهد، نياز به دارو درماني و رون درماني هم پيدا مي‌كنيد.
اين را بدانيد كه ارجاع برخي مبتلايان به بيماري وسواس به روانشناسان، روانپزشكان و ديگر متخصصين مربوطه با اين دليل است كه در مشاوره‌هاي مكاتبه‌اي و غير حضوري به هيچ وجه نمي توان به درمان كامل اين گونه افراد پرداخت چرا كه معمولاً بيماري و اختلال اين گونه افراد با ارائه چند راهكار كلي درمان نمي شود و بهبود نمي يابد بلكهدرمان نهايي نيازمند چندين و چند جلسه درماني و به كارگيري تكنيك‌هاي مختلف درماني و ارائه تمرين روزانه است. گاهي لازم است عملكرد بيماران مبتلا به وسواس زير نظر متخصصين مربوطه چك شود و تأثير تكنيك‌ها از نزديك مشاهده شود تا در صورت لزوم دوباره آن تكنيك تكرار شود و يا در صورت عدم تأثير، تكنيك كارآمد ديگري جايگزين گردد تا به تدريج فرد وسواس به بهبودي و درمان نهايي خود نزديك گردد. گاهي وقت‌ها وقتي شدت بيماري زياد باشد، چاره‌اي جزء دارو درماني زير نظر روانپزشك وجود ندارد تا وضعيت بيمار به حالت عادي برگردد تا بشود او را با استفاده از فنون و تكنيك‌هاي روان‌درمانگري، درمان‌هاي شناختي و درمان‌هاي رفتاري درمان كرد.
موفق باشید.