من چندی پیش در اوایل ازدواجم به همسرم خیانت کردم اما به دلایلی هم همسرم از این مسله مطلع شد هم خودم به آن اعتراف کردم و همسرم مرا بخشید اما الان از عذاب وجدان ناشی از آن خلاصی ندارم و همچنین روحیه همسرم بسیار ضعیف شده لطفا راهنمایم کنید .

با سلام و عرض تبریک سال نو و آرزوي سال پرخیر و برکت برای شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
متوجه نشدم كه منظورتان از خيانت به همسر چيست؟ اگر منظورتان اين است كه با خانم مجرد ديگري، با رعايت همه شرايط اسلامي و شرعي، صيغه عقد ازدواج (مثلا ازدواج موقت) خوانده ايد و رابطه جنسي داشته ايد در اين صورت شما مرتكب كار حرامي نشده ايد، و از اين جهت نبايد احساس گناه داشته باشيد، گرچه بهتر بود كه اين كار را نمي كرديد و بايد به همسرتان اكتفا مي كرديد و خودتان را از طريق همسرتان ارضاء مي كرديد. به هر حال زنها دوست ندارند كه همسرشان با زن ديگري رابطه داشته باشند و اين مسئله تا حدي براي آنها مهم است كه در صورت ارتباط شوهرشان با زن ديگري، زندگي اشان را تباه شده مي دانند. در هر صورت با وجود همسر، درست نيست كه مرد (ولو به صورت مشروع و با رعايت مسائل شرعي) به سراغ زن ديگري برود، در روايات اسلامي هم مواردي داريم كه ائمه معصومين، شخصي را كه مي خواست با وجود داشتن همسر، با زن ديگري ازدواج موقت كند از اين كار نهي كردند و جملاتي به اين مضمون فرمودند كه "مگر زن نداري؟" به هر حال ارتباط داشتن با زن ديگر، پايه هاي عاطفي زندگي را سست مي كند و تاثيري منفي در زندگي مي گذارد.
نكته ديگر اينكه شما نبايد همه مسائلي كه در گذشته با آن خانم داشته ايد را به همسرتان بگوييد و به همه جزئيات آن اعتراف كنيد، اگر هم همسرتان يك چيزهايي فهميد نبايد شما خيلي اين قضيه را باز كنيد، چون دائما جزئيات آن مسئله به ذهن همسر شما مي آيد و او را بيشتر اذيت مي كند.
احساس عذاب وجدان داشتن، خوب است، چون باعث مي شود كه وقتي انسان كار اشتباهي كرد در اثر احساس عذاب وجدان، به دنبال جبران آن كار برآيد، و بي خيال نباشد، اما نكته مهم اين است كه نبايد اين عذاب وجدان، حالت افراطي پيدا كند به نحوي كه همه زندگي انسان را تحت تاثير قرار دهد. عذاب وجدان افراطي، نه تنها مشكلي را حل نمي كند، بلكه فرد را دچار اضطراب بيش از حد مي كند و او را آشفته مي سازد و زندگي را به كلي تلخ مي كند، و زندگي زناشويي شخص را هم دچار تنش مي كند. به هر حال كار اشتباهي بوده كه در گذشته از شما سر زده است، و شما هم الان از كارتان پشيمان هستيد، لذا به جاي عذاب وجدان افراطي، بايد به دنبال از بين بردن عوارض و آثار منفي اين كار باشيد.
درست است كه همسرتان در ظاهر شما را بخشيده است اما احتمالا به خاطر اين كاري كه انجام داده ايد اعتماد همسرتان به شما كم شده است و يا از دست رفته است، شما بايد با رفتار و گفتارتان سعي كنيد كه اين اعتماد از دست رفته را برگردانيد. احتمالا همسرتان بعد از آگاهي از اين رابطه شما با زن ديگر، نسبت به حركات و رفتار و گفتار شما در هنگام برخوردتان با زنان ديگر حساس شده است، ولو اينكه اين حساسيت را به زبان نياورد. شما بايد در برخورد با زنان ديگر، طوري رفتار كنيد كه همسر شما مطمئن شود كه شما پشيمان هستيد و ديگر چنين كاري نمي كنيد. هم چنين كارهاي مشكوك انجام ندهيد، كاري نكنيد كه همسرتان به شما شك كند و دائما ترس اين را داشته باشد كه دوباره با زن ديگري ارتباط برقرار كنيد. البته براي اينكه اين كارها واقعا تاثير بگذارد و اعتماد از دست رفته همسرتان را برگرداند بايد (اگر مشكلي در خودتان مي بينيد) واقعا خودتان را اصلاح كنيد، نه اينكه اين كارها تصنعي و ساختگي باشد.
كار ديگري كه بايد انجام بدهيد اين است كه كارهايي كه نشان دهنده محبت شما به همسرتان است را زياد انجام بدهيد، مثلا كادو براي او زياد بخريد، خريدن گل براي زنان، خيلي آنها را خوشحال مي كند، در مناسبت هاي مختلف براي او كارت تبريك بخريد و جملات محبت آميزي روي آن بنويسيد. هم چنين ابراز محبت هاي كلامي خود نسبت به همسرتان را زياد كنيد، خلاصه اينكه هر كاري كه بلد هستيد انجام بدهيد تا به او اعلام كنيد كه دوستش داريد. در اين زمينه بايد خلاقيت به خرج بدهيد و كارهايي كه همسرتان دوست دارد را انجام بدهيد. اگر اين كارها را انجام بدهيد به تدريج، روحيه همسرتان بهتر مي شود و دوباره به شما اعتماد مي كند.
موفق باشید.