با سلام نذر سمنو به نیت حضرت زهرا ریشه ی اسلامی دینی دارد؟

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

درباره اصل سمنو پزي و نذركردن آن، كه يك مسئله تاريخي است، اظهار نظر قطعي نمي‌توانيم داشته باشيم، گرچه برخي قائلند كه اصل طبخ آن به دوره ايران باستان و جشن‌هاي نوروزي و نذر كردن آن به دوره صفوي بر مي‌گردد.
اما درباره اينكه اين عمل ريشه روايي و شرعي دارد يا نه، بايد بگوييم كه اين عمل مشتمل بر چند بخش است كه برخي از آنها ريشه روايي دارد و برخي از آنها فاقد ريشه روايي است .
خصوص تقدّس سمنو و طبخ و نذر آن، فاقد منبع روايي است اما اصل نذر كردن و اطعام و هديه نمودن ثواب اطعام (اعم از سمنو و غير سمنو)به ائمه اطهار (عليهم السلام) همچنين خواندن حديث كسا و زيارت نامه اهل بيت(عليهم السلام) كه غالبا در اين مراسم انجام مي‌گيرد، داري ريشه روايي است. همين عوامل هم در استجابت دعاها و برآورده شدن نذرها و ثواب داشتن اين عمل نقش دارند . سمنويي كه نذر حضرت زهرا (س) مي‌شود ،به عنوان مصداقي براي اين اعمال صالحه مطلوب است، نه اينكه خصوص سمنو در اين راستا نقشي باشد.
فاضل فراتي قصه اي نقل مي كند كه ظاهرا رواج آن و مانند آن مايه گسترش اين سنت به نام حضرت زهرا شده باشد . قصه چنين است :
در سال 1993 ميلادي در يكي از خانواده هاي ساكن تهران زني دچار سنگ مثانه شد . به پزشكان متخصص مراجعه كرد. معلوم شد نياز به عمل جراحي با هزينه سنگين دارد. اومي گويد: مدتي طولاني اين درد را تحمل كردم .چون از نظر مالي عمل جراحي برايم ممكن نبود، تا روزي به ديدار يكي از همسايگان رفتم كه درحال پختن سمنو بودند. از آنها خواستم مرا در كار پختن آن سهيم سازند .پس برخاستم و چند بار ديگ سمنو را با اخلاص كامل هم زدم و از فاطمه زهرا خواستم مرا از اين درد جانكاه خلاصي بخشد. شب آن روز احساس كردم گويي بنا ست چيز سنگيني از من خارج شود. به دستشويي رفتم .سنگ درشتي با اندكي درد از من خارج شد. شگفت زده و مدهوش گشتم .پس از آن خانواده و آشنايان را براي ديدن آن سنگ فراخواندم و سنگ را به آنان نشان دادم و گفتم: به فضل توسل به حضرت زهرا نجات يافتم.
ديدن اين گونه كرامت ها سبب شد كم كم سمنو حالت تقدس يافته و نوعي ارتباط با حضرت فاطمه پيداكند. بعضي از پيرايه ها هم بر آن افزوده شد . نياز به دقت است تا خرافات جاي حقيقت را نگيرد
موفق باشید.