چنانكه در سايت حوزه (1) نقل شده، از آيت الله بهجت سوال مي شود كه ازدواج دختری میسر نمی گردد و به اصطلاح بختش باز نمی شود و از ايشان راهنمائی خواسته شده است.
ايشان پاسخ مي دهند كه نماز جعفر طیار بخواند و پس از آن، دعائی که در کتاب «زاد المعاد» مجلسی آمده که در این هنگام خوانده شود، بخواند و در پی آن، به سجده رود و تلاش کند که حتما گریه کند. گر چه به مقدار کم و همین که چشمش را اشک گرفت حاجتش را از خدا بخواهد.
و این عمل را تا زمانی که حاجتش روا شود با اعتقاد کامل، انجام دهد.
نماز جعفر طیار فقط برای ازدواج نيست بلکه برای طلب کردن حاجات مهم می باشد یعنی در صورتی که حاجت های مهمی دارید می توانید این نماز را بخوانید و بعد از آن حاجات خود را طلب كنيد؛ ازدواج هم چون یک امر مهم است از این امورات مستثنی نمی باشد و برای برآورده شدن حاجاتتان می توانید این نماز را بخوانید.
اما دعائی که در زاد المعاد گفته شده به نقل از امام جعفر صادق (ع) وارد شده که فرمود:
«يَا مُفَضَّلُ كُلَّمَا كَانَتْ عِنْدَكَ حَاجَةٌ ضَرُورِيَّةٌ، صَلِّ صَلَاةَ جَعْفَرٍ وَ اقْرَأْ هَذَا الدُّعَاءَ وَ اطْلُبْ حَوَائِجَكَ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى فَإِنَّهَا تُقْضَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‏ » «ای مفضل هر گاه تو را حاجتی ضروری بوده باشد نماز جعفر را بجای آور، بعد این دعا را بخوان و حوائج خود را از خدا طلب کن که براورده میشود انشاء الله تعالی»
و متن آن دعا چنانكه در مفاتيح الجنان نيز نقل شده به اين صورت است كه:
« اللَّهُمَّ إِنِّي أَفْتَتِحُ الْقَوْلَ بِحَمْدِكَ، وَ أَنْطِقُ بِالثَّنَاءِ عَلَيْكَ، وَ أُمَجِّدُكَ وَ لَا غَايَةَ لِمَدْحِكَ، وَ أُثْنِي عَلَيْكَ وَ مَنْ يَبْلُغُ غَايَةَ ثَنَائِكَ وَ أَمَدَ مَجْدِكَ، وَ أَنَّى لِخَلِيقَتِكَ كُنْهُ مَعْرِفَةِ مَجْدِكَ، وَ أَيَّ زَمَنٍ لَمْ تَكُنْ مَمْدُوحاً بِفَضْلِكَ، مَوْصُوفاً بِمَجْدِكَ عَوَّاداً عَلَى الْمُذْنِبِينَ بِحِلْمِكَ، تَخَلَّفَ سُكَّانُ أَرْضِكَ عَنْ طَاعَتِكَ فَكُنْتَ عَلَيْهِمْ عَطُوفاً بِجُودِكَ، جَوَاداً بِفَضْلِكَ عَوَّاداً بِكَرَمِكَ، يَا لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْمَنَّانُ ذُو الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ. ‏»(3)
پي نوشت ها:
1. http://www.hawzah.net/FA/questionview.html?QuestionID=55802
2. علامه مجلسي، زاد المعاد، بيروت، موسسة الأعلمي للمطبوعات‏، 1423ق، ص323.
3. همان، ص 322.