سلام ....خسته نباشيد....اخيرا خواستگاري دارم كه تقريبا با هم مشتركات زيادي داريم و با توجه به شناختي كه از هم پيدا كرديم ديد مثبت و خوبي نيبت به هم داريم .....فقط 3 مورد هست كه فكر منو مشغول كرده 1- مشكل قد ايشون هست كه با من هم قد هستند .هر چقد به خودم تلقين ميكنم كه مهم نيس باز هم نميتونم بهش فكر نكنم چون دوس دارم همسرمم از من بلندتر باشه 2- ايشون بسيار گرم مزاجند (در رابطه با مسائل جنسي) در حالي كه من خودم رو نميشناسم و نميدونم تمايلاتم به اين مسائل تا چه حده و ايا ميتونم بعدا نيازهاي ايشون رو برطرف كنم ....3- خانواده ايشون درروستا زندگي ميكنند البته تازگيها شهر شده ...اينكه از لحاظ فرهنگي بعدها مشكلي پيدا نميكنيم؟...مرسي

با سلام و تشکر از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
تناسب قدِ دختر و پسر در ازدواج، بخشی از تناسب زیبایی و جسمانی آنها تلقی می گردد که به طور طبیعی انتظار می رود که قد خانم از قد آقا مقداری کوتاه تر باشد ولی، اگر تناسب زیبایی در مجموع در بخش های دیگر وجود داشته باشد و دختر و پسر به قول معروف به هم بیایند و در سایر معیارهای اساسی ازدواج نیز بیشترین تناسب رعایت شده باشد، در این فرض، یکسان بودن قد آنها نمی تواند تأثیر چندانی بر زندگی آنها داشته باشد و یا این که زمینه تمسخر آنان را در اجتماع به وجود آورد، مگر این که یک از آنها با حساسیت های افراط گونه، این موضوع کاملاً جزئی و بی اهمیت را به بحران تبدیل کنید و آرامش خود را برهم زند که در این صورت، اگر هیچ جوری حتی به کمک روانشناس و مشاور نتواند با این مسئله کنار بیاید، توصیه به ازدواج نمی شود.
معمولاً تشخیص سردمزاجی و گرم مزاجی با تجربه صحیح جنسی امکان پذیر است اما، از آنجا که قبل از ازدواج تجربه این مسئله امکان پذیر نیست؛ پیش از ازدواج به صورت دقیق نمی توان تشخیص داد که فرد واقعاً سردمزاج و یا گرم مزاج است. به طور کلی، اگر زن و مرد از سلامت جسمی و روانی طبیعی برخوردار باشند و دستگاه تناسلی آنها سالم باشد و دچار ناتوانی جنسی و نقض دستگاه تناسلی نشده باشند، این انتظار می رود که آنها از میل جنسی طبیعی و نرمالی بهره مند باشند. از طرف دیگر، چون در افراد مجرد در آستانه ازدواج و حتی کسانی که تازه ازدواج کرده اند نوعی عطش جنسی وجود دارد، معمولاً میل جنسی فزون یافته ای در آنها مشاهده می شود به همین خاطر، ممکن است از تمایل جنسی آنها به گرم مزاجی بودن آنها تعبیر شود در حالی که این حالت، مقطعی بوده و به مرور بعد از ازدواج برطرف می شود و به حد نرمال خود می رسد.
معمولاً تقاضای یک یا دو بار رابطه جنسی در هفته برای زوجین طبیعی و نرمال به نظر می رسد اما، تقاضای بیش از این مقدار و یا کمتر از آن می تواند یکی از نشانه های گرم مزاجی و یا سرد مزاجی فرد باشد. افراد سرد مزاج غالباً احساس نیاز کمتری به روابط جنسی دارند و شاید اگر هفته ها و ماه ها رابطه ای با همسرشان نداشته باشند از این بابت ناراحت نمی شوند و رغبتی به برقراری روابط جنسی نشان نمی دهند و در هنگام روابط زناشویی نیز کم تحرک هستند و منفعل عمل می کنند اما، در مقابل، گرم مزاج ها احساس نیاز بیشتری دارند، تقاضای رابطه در فواصل زمانی کوتاه را دارند و معمولاً هفته ای بیش از سه بار نزدیکی می کنند.
همان طور که گفتیم، قبل از ازدواج راه مطمئنی بدون آزمایشات پزشکی و آزمون های روانشناختی برای تشخیص گرام مزاجی و سرد مزاجی افراد وجود ندارد ولی گاهی نشانه هایی وجود دارد که با شناسایی آن می توان تا حدودی به این موضوع پی برد. در زیر برخی از این نشانه ها را ذکر می کنیم. البته این نشانه ها قطعی نیست و ما ادعای در این مورد نداریم. بلکه همان طور که گفتیم می توانند ما را تا حدودی راهنمایی کنند.
برخی نشانه های افراد گرم مزاج:
تمایل به برقراری ارتباط جنسی بیشتری دارند؛ میل جنسی فزون یافته ای دارند و این را در حرکات، سخنان و شوخی های خود نشان می دهند؛ پوستی تیره، سرخ و سبزه دارند؛ در عین حال که بدنی گوشت آلود و عضلانی دارند، لاغر اندامند؛ موهای پرپشت و سیاه دارند؛ پوست بدنشان گرم است؛ مفاصل و رگ های بر جسته دارند؛ سرعت و شور زیادی در انجام فعالیت های روز مره از خود نشان می دهند؛ به غذاهای با طبیعت گرم علاقه دارند؛ فشار خون متعادلی دارند؛ افراد پر تحرک، پر حرف و شوخ طبعی هستند و...
برخی نشانه های افراد سرد مزاج:
تمایل به برقراری روابط جنسی ندارند؛ میل جنسی کمتری دارند و تمایلی به صحبت و شوخی پیرامون امور جنسی از خود نشان نمی دهند؛ پوستی سفید و بی روح دارند؛ بدن پیه آلود دارند؛ موهایی کم پشت و لَخت دارند؛ رگ ها و مفاصل نازک و غیر بر جسته ای دارند؛ پوست بدنشان سرد است؛ در انجام فعالیت های روز مره، کندی و کسلی به خرج می دهند؛ به غذاهای با طبیعت سرد علاقه دارند؛ اکثر مواقع فشار خون پایین تر از نرمال دارند؛ افراد کم تحرک،کم حرف و گوشه گیری هستند و...
این را بدانید، سردمزاجی و گرم مزاجی همسران به عوامل مختلفی بستگی دارد و گاهی ممکن است بر اثر عوامل روحی و روانی، اقتصادی، اختلافات خانوادگی و زناشویی، بیماری ها و... بعد از ازدواج دشت خوش تغییر قرار گیرد. مهم این است که زن و شوهر به یک تعادلی در این زمینه برسند و اگر مشکلی داشتند با مراجعه به متخصصین آن را درمان کنند و به یک نقطه مشترکی در ارضای تمایلات جنسی یکدیگر برسند و آن را تبدیل به یک رابطه دو طرفه کنند.
اگر تفاوت فرهنگی نسبتاً زیاد و فاحشی با خواستگارتان و خانواده اش دارید به گونه ای که چندین تفاوت عمده مثل تفاوت در آداب و رسوم، گویش، سبک زندگی، علایق و... را در دل خود جای دارد، بهتر است از این ازدواج صرف نظر کنید اما، اگر در اکثر ملاک های ازدواج بیشترین تناسب را دارید و مشاورین ازدواج سلامت ازدواج شما را تأیید می کنند، مسلماً صِرف روستایی یا شهری بودن نمی تواند ملاک درستی برای ازدواج یا عدم ازدواج باشد. گاهی برخی از تفاوت های اندک را می توان نادیده گرفت.
با وجود تمام مطالبی که ارایه شد، برای اطمینان بیشتر می توانید با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره تخصصی در خصوص ازدواج پاسخی مناسب تر دریافت نمایید و از طریق سنجش میزان تناسب خود و فرد مورد نظر قطعیت بیشتری به تصمیم خودتان بخشید.