آیا در قرآن آیه درباره اینکه زنان ناقص العق هستند آمده است؟؟

خیر ، در قرآن آیه ای که به صراحت چنین حکمی بدهد، وجود ندارد.
بله ، در روایاتی که زن ناقص العقل خوانده شده، برای اثبات به آیه ای از قرآن استناد شده است.
در خطبه 80 نهج البلاغه ، نقص عقل زنان این گونه به قرآن مستند شده است:
اما نقصان عقولهن فشهادة امراتین کشهادة الرجل الواحد (1)
البته در جای خود ثابت شده که عقل در این روایت و روایات مشابه به معنای قوه حافظه و تدبیر امور اجتماعی و اقتصادی است که در مردان نسبت به امور اجتماعی (از جمله قرض) نسبت به زنان قوی تر است و زنان چون اهتمامشان به خانه و همسر و فرزند است، در امور اجتماعی حافظه شان نسبت به مردان ضعیف تر است و ناقص تر می باشد.
این قوه حافظه ارزش ذاتی ندارد و ضعیف تر بودنش در زن یا قوی تر بودنش در مرد به خودی خود دلیل بر فضیلت نیست و در مرد با توجه به وظیفه طبیعی و شرعی اش قوه حافظه و تدبیر باید قوی تر باشد و در زن با توجه به وظیفه طبیعی و شرعی اش لازم نیست قوه حافظه وتدبیرش قوی باشد. بلکه لازم است قوه عاطفه اش قوی تر باشد و هر کدام که این قوا را در جای خود به کار گیرد، به تقوا و تقرب و ارزشمندی رسیده است.
بنا بر این، بیان امام در صدد بیان افضل بودن ارزشی و ذاتی زن بر مرد نیست که افضل بودن به ایمان و تقوا و دستاوردهای ایمانی و اخلاقی است نه به توانایی های خلقتی و افاضه خدا که متناسب با وظایف و جایگاه ها می باشد.
پی نوشت ها:
1. ناظر به آیه 282 سوره بقره (آیه دَین) که دستور داده : وَ اسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى = و دو نفر از مردان (عادل) خود را (بر اين حقّ) شاهد بگيريد! و اگر دو مرد نبودند، يك مرد و دو زن، از كسانى كه مورد رضايت و اطمينان شما هستند، انتخاب كنيد! (و اين دو زن، بايد با هم شاهد قرار گيرند،) تا اگر يكى فراموش کرد، ديگرى به او يادآورى كند.