مردی هستم 38 ساله که بعد از 6 ماه زندگی با همسرم از هم جدا شدیم و حالا شهوت خیلی به من فشار می آورد اما از آن دسته آدمهایی نیستم که کاری غیر شرعی انجام دهم خواهش میکنم اگر دارویی هست برای پایین آوردن شهوت به من معرفی کنید و همچنین نحوه استفاده آن را برایم مشخص کنید از شما متشکرم.

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

از وضعیتی که برای شما پیش آمده متأسفیم. ان شاءالله از این تجربه تلخ و شکست، به کمک خرد ورزی و عقل فردی و جمعی(مشورت با خانواده و سایر اهل فکر ) بتوانید پل بلکه پل های پیروزی و موفقیت را در زندگی خویش استوار سازید. در هر صورت پاکی، صداقت و پایداری شما را تحسین نموده و از خدای توانا و مهربان خواستارم که ارتباط شما با این مرکز را، آغاز گشایش و آرامش و موفقیت قرار دهد.
متاسفانه برای ما ننوشته اید علت جدایی شما از همسرتان چه بود؟ بهتر بودقدری بیشتر در مورد علل جدایی تان می نوشتید تا بتوانیم راهنمایی بیشتری داشته باشیم. در صورت تمایل می توانید در مکاتبات بعدی در این زمینه بنویسید تا پاسخ دهیم. در عین حال بیان چند نکته را مفید می دانم:
می دانید که بهترین و مؤثرترین راه برای کنترل غریزه، ازدواج است. چه بسا در برخی موارد که انسان به گناه می افتد، واجب است که ازدواج کند. انسان برای انجام دادن موضوع واجب، باید کوشش نماید که حتی المقدور صورت گیرد و مانند همه تکالیف واجب باید انجام پذیرد.
شهوت و غریزه جنسی، يكى از امورى است كه با طبيعت انسان در آميخته و خدا كه به حكمت بالغه اش اين غريزه را در نهاد انسان گذارده، تا نسل انسان باقى بماند، از روى رحمت و هدايت خود راه هاى آسان و معقول كنترل و ارضای آن را پيش پاى او قرار داده است. نسبت به بيراهه ها و انحراف از مسير درست نيز هشدارهاى لازم را به انسان داده است؛ راه هايى كه بايد با شناخت و عمل به آن ها، سلامت جسم و جان خويش را پاس بداريم.
بنابراین، غریزه جنسی، موهبت الهی است که به طور قطع نياز به ارضاي صحیح دارد؛ ولى به صورتى كه با نظام طبيعت و شريعت سازگار باشد تا که از كنترل خارج نشده، سرمايه هاى عظيم انسانى را به خاكستر تبديل نكند . گذشت که بهترین راه برای ترضای صحیح غریزه جنسی، ازدواج است. چنان که قرآن کریم در این مورد می‏فرماید: «وَ أَنکِحُوا الْأَیَامَى مِنکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَ إِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاء یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ». (1)
در این آیه، ابتدا جوانان را بر ازدواج تشویق کرده و به آنان امید داده که فقر را مطرح نکنند؛ زیرا با اتخاذ شیوه صحیح و منطقی در زندگی و امید به رحمت و فضل خدا، این مشکل به راحتی حل می‏گردد.
با توجه به اینکه یک بار ازدواج کرده اید و لی متاسفانه موفق نبوده اید توصیه می کنیم هر چه زودتر مقدمات ازدواج مجددتان را فراهم کنید. برای انتخاب همسر مناسب، از پدر و مادر یا واسطه های مورد اطمینان و امين بخواهيد افرادی را به شما معرفی کنند.
افراد آسیب دیده در ازدواج برای خاطرزدایی اشتباهات گذشته چه بسا نیازمند مشاوره با یک مشاور دلسوز و کار آشنا می‌باشند. توصیه می‌شود با مشاورین همین مرکز با شماره (09640) بدون کد، تماس بگیرید یا از طریق دیگری با مشاوری صحبت کنید.
در صورت عدم وجود شرایط، حتی به صورت نسبی تا زمان رسیدن به آن شرایط و انجام این امر، تنها راه آن است که غریزه جنسی خود را به طور موقت کنترل کنید. طبیعی است برای کنترل غریزه جنسی باید از برخی راهکارها کمک بگیرید. کارشناسان مسائل جوانان، برای کنترل غریزه جنسی راهکارهای متعدد و متفاوتی بیان کرده اند که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
الف) دارویی و غذایی:
1. از غذاهایی که طبع سرد دارند، مثل: عدس، لبنیات به خصوص ماست، و سبزی به ویژه کاهو و کلم زیاد استفاده کنید.
2. از خوردن مواد غذایی انرژی زا و محرک که طبیعت گرم دارند، مانند: عسل، خرما، پیاز، موز، ارده شیره، قاووت، سیر، تخم مرغ، فلفل و انواع ادویه جات، گردو یا پسته پرهیز کنید یا استفاده از آن ها را به حد اقل برسانید.
3. کم‌خوری: یکی دیگر از راه‌های کنترل غریزه جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو، در روایات اسلامی از روزه‌داری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند. اگر قدرت ندارد، روزه بگیرد؛ زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است». (2)
4. در صورتی که با کنترل غذایی ، نتیجه مطلوب حاصل نشد، مراجعه به پزشک متخصص و یا متخصص دارو های گیاهی و طب سنتی می تواند مفید و موثر باشد.
ب) سالم سازی اندیشه و دور شدن از دام ها و تله های شیطانی:
1. مشکل‌ترین مرحله رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی(ع) می‌فرماید:
«کسی که در پیرامون گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد». (3) بنابراین، لازم است که ذهن و اندیشه خود را کنترل کنید. از متمرکز شدن در مورد جنس مخالف و مسائل غریزی و شهوانی پرهیز کنید. هر وقت ذهن به صورت ناخواسته به آن سو کشیده شد، تغییر وضعیت دهید؛ مثلا راه بروید، بدویید، ورزش کنید، آب سرد به صورت بزنید یا قرآن بخوانید و یا ذکر خدا بگویید. کلمه «ما شاء الله ولا حول ولا قوة الّا بالله العظیم» را زیاد بگویید و یا با صدای بلند شعر و آواز بخوانید.
2. کنترل چشم: نگاه، راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی باید از دیدن آنچه که میل جنسی را تحریک می‌کند، خودداری کرد. امام علی(ع) می‌فرماید: «بهترین عامل روگردانی از شهوات، فروبستن چشم‌ها است». (4)
3. عدم اختلاط زن و مرد: همنشینی زن و مرد و هم‌سخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر، زمینه را برای تحریک شهوت جنسی فراهم می‌کند.
4. از تماشای برجستگی‏های بدن خود و دیگران و صحنه‏های تحریک کننده جدا خودداری کنید.
5. از فکرکردن و ترسیم نمودن صحنه‏های محرک در ذهن و خیال پرهیز کنید.
6. از گوش دادن به آوازها و موسیقی‏های تحریک‏کننده و مبتذل اجتناب کنید.
7. از نشست‏های غفلت‏زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک‏آمیز، فاصله بگیرید.
ج) معنویت درمانی:
1. تقویت ایمان و معرفت به خدا: ایمان به خدا و توجه به او در همه جا، از اساسی‌ترین اهرم‌های بازدارنده از گناه است؛ زیرا این موضوع‌، آن چنان نیرویی در برابر گناه برای انسان به وجود می‌آورد که او را نفوذناپذیر می‌کند. در آیات بسیاری‌، بر ایمان‌، برای بازداری از گناه تکیه شده است‌، نظیر آیات: «أَلَم‌ْ یَعْلَم بِأَن‌َّ اللَّه‌َ یَرَی‌َ ؛ (5) آیا انسان نمی‌داند که خداوند او را می‌بیند» و او پیوسته در پیشگاه و محضر خدا است؟
خواندن همه نمازها ی واجب، به ویژه نماز صبح در اول وقت، و همچنین برقراری ارتباط نزدیک با خدا از راه مناجات و خواندن دعا، به خصوص دعای کمیل با توجه به معانی و مفاهیم آن، تأثیر شگرفی در کنترل خواهش های نفسانی دارد.
2. آخرت گرایی: یعنی توجه به پاداش اخروی درباره کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) در این باره می‌فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش‌های نفس و شهوات را فراموش کند». (6)
3. یاد مرگ: رسول خدا (ص) اصحاب خود را در باره مرگ بسیار سفارش می‌کرد و می‌فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ شکننده لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است». (7)
4. با شرکت در مجالس مذهبی، دعا، خواندن نمازهای نافله و نافله شب، پیوسته در صدد تقویت نیروی ایمان خود باشید.
5. تلاوت قرآن: بی‏شک، انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفای هر دردی است که به سرعت، کار هر پریشانی را رو به سامان می‏برد و زخم‏های پنهان را التیام می‏دهد، همت‏ها را تا آسمان‏ها بالا می‏برد و بشر را از فرو رفتن در هواهای نفسانی نجات می‏بخشد.
د) فرصت شناسی و استفاده بهینه از آن:
1. برای تمام اوقات شبانه روز خود برنامه‏ای منظم تدوین کنید. هیچ زمانی را بدون برنامه قبلی سپری نکنید؛ زیرا در غیر این صورت، برای آن اوقات، شیطان برنامه‏ریزی می‏کند.
2. ورزش: یکی از راه‌های آرام کردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است. ورزش مقدار فراوانی از انرژی‌های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می‌دهد و توجه آدمی را به این گونه مسائل کم می‌کند.
3. اوقات فراغت خود را با مطالعه و انجام کارهای هنری، فنی و... پر کنید. هیچ گاه تنها یا بیکار نمانید.

پی‌نوشت‌ها:
1. نور (24) آیه 32.
2. العلامه المجلسي، بحار الانوار، الناشر: مؤسسة الوفاء، بيروت لبنان، سنة النشر 1404 ه.ق، ج 100، ص 224،
3.عبد الواحد بن تميمي آمدي، معجم الفاظ غرر الحكم درر الكلم، مركز الابحاث و الدراسات الاسلامية، ذي القعده 1413، تحقيق مصطفي درايتي، واژه "فکر".
4. همان، واژه "نظر".
5. علق (96) ‌آیه 14.
6 . نهج البلاغه، ترجمه فیض الاسلام، کلمات قصار 30.
7. بحار الانوار، ج 74، ص 388.