بسمه تعالی سلام علیکم پدر همسر اینجانب 3 دختر و 3 پسر دارد که همگی بجز یکی از پسرها ازدواج نموده اند. ایشان قریب یک واحد آپارتمان و دو قطعه زمین با ارزش را با اینکه هنوز در قید حیات هستند به نام 2 پسر متاهلش نموده اند که ارزشی برابر 60یا 70 درصد کل دارئیهاشان دارد و این موضوع باعث شده است که اعتراض من و باجناقم اعلان گردد معذا 1. با اینکه این جزء اموالی بود که می بایست جزء میراث باشد و در مورد مابقی اموال دعوی حقوقی و معارض وجود دارد آیا انتقال قطعی قسمت بیشتر این اموال قبل از فوت جهت جهت دور زدن قانون ارث جدای از امور حقوقی آن آیا از نظر شرعی و اخلاقی درست است ؟ 2 . همسر بنده با وجود اعتراض شدید بنده بابت این مورد جهت جلوگیری از تنشها بدون اجازه شوهر قصد انصراف از گرفتن ارث را دارد و با وجودی که این قضیه ممکن است باعث جدایی و طلاق وی شود آیا از نظر شرعی و اخلاقی در این مورد زن میتواند حق ارث خود را واگذار کند؟
یادآور می گردم پدر خانواده هنوز در قید حیات هستند و لطفا درصورت امکان نظر برخی مجتهدهای دیگر راکه این امر را مجاز نی دانند ذکر نمائید. با تشکر

با سلام و سپاس از ارتباطتان با مركز ملي پاسخگويي به سؤالات ديني
پاسخ 1 - انسان تا زنده هست اختیار اموالش با خودش هست می تواند همه را بفروشد یا به دیگری هدیه بدهد یا خیرات کند یا به فرزندان یا به برخی از فرزندانش ببخشد این کار از نظر شرعی اشکالی ندارد. ولی از نظر اخلاقی فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش اموال کراهت دارد و بهتر است این کار صورت نگیرد و شما که داماد ایشان هستید لزومی ندارد دخالت بکنید و خود را درگیر این قضایا بکنید.(1)
پاسخ 2 - تا پدر خانمتان زنده است تقسیم اموال بین فرزندان به عنوان ارث صحیح نیست بلکه بخشش و هدیه می باشد ارث برای بعد از فوت است و همسر شما تا پدرش زنده هست مالی ندارد که بخواهد ببخشد و اگر مالی داشته باشد می تواند مال خود را به دیگران ببخشد و شما حق ندارید و نباید این مسئله را برای خودتان معضلی درست بکنید و زندگی خوش خود را تبدیل به درگیری سر مسایل دنیا بکنید.
پی نوشت ها :
1 . آیت الله فاضل، توضیح المسایل، م 1691.