ایا بهتر است لباس نمازگزارنخی باشد.مثلا پوشیدن لباسهای چینی ویاخارجی که معلوم نیست ازچه موادی ساخته شددر هنگام نماز چه حکمی دارد.
کسالت وتنبلی برای خواندن نماز صبح چه حکمی دارد.والا دیگه کلافه شدم یه روز صبح با اراده پامیشم میخونم ولی دوروز دیگه اصلا حوصله نمیکنم کلی باخودم صحبت میکنم درنهایت باکلافگی تمام میخوابم تاظهر.قبلا دانشجو بودم یک روز نمازم قضانمیشدولی حالااوقاتم با بیمیلی تو خونه میگزره هیچ علاقه ای هم ندارم دوباره درس بخونم برای دانشگاه فقط دعا میکنم جایی مشغول به کار بشم تا صبحهابااشتیاق بیداربشم نه مثل مرده متحرک.
در کل منظورم اینه که ازنظر روحی کسل شدم.نمیدونم تو اخرت چه جوابی دارم.

پرسش 1:
لباس نمازگزار-خواندن نماز صبح
شرح : آيا بهتر است لباس نمازگزارنخي باشد.مثلا پوشيدن لباسهاي چيني وياخارجي که معلوم نيست از چه موادي ساخته شددر هنگام نماز چه حکمي دارد.

پاسخ:

پوشيدن لباس هاي چيني يا خارجي اشکالي ندارد. مگر اينکه مطمئن باشيد ضمن تماس با بدن کافر يا ... نجس شده يا از اجزاي حيوان حرام گوشت يا مردار در آن استفاده شده باشد که در اين صورت نماز خواندن در آن جايز نيست. (1)
پي نوشت:
1. امام خميني ، توضيح المسائل م 781 (مطابق با نظر آيت الله خامنه اي).
پرسش 2:
کسالت وتنبلي براي خواندن نماز صبح چه حکمي دارد. والا ديگه کلافه شدم يه روز صبح با اراده پامي شم مي خونم، ولي دو روز ديگه اصلا حوصله نمي کنم کلي باخودم صحبت مي کنم در نهايت باکلافگي تمام ميخوابم تاظهر.قبلا دانشجو بودم يک روز نمازم قضا نمي شد.ولي حالا اوقاتم با بي ميلي تو خونه مي گذره، هيچ علاقه اي هم ندارم دوباره درس بخونم براي دانشگاه فقط دعا مي کنم جايي مشغول به کار بشم تا صبحهابااشتياق بيداربشم نه مثل مرده متحرک. در کل منظورم اينه که از نظر روحي کسل شدم.نمي دونم تو آخرت چه جوابي دارم.
پاسخ:

از اينکه همنشيني با خداي متعال براي تان دغدغه شده، گوياي صفاي باطن شماست. خدا را شاکر باشيد که نگاه خاص خود را از شما دريغ نکرده است. مهم ترين راهي كه خداوند براي بندگان خود قرار داده تا با او ارتباط مستمر داشته باشند، نماز مي باشد. در هر شبانه روز پنج وقت براي نماز قرار داده شده است تا ارتباط معنوي با خالق هستي قطع نگردد. در دين اسلام تاكيد فراواني بر به جا آوردن با شكوه نماز در اوقات پنج گانه شده است. يادگيري و تذكّر اين تاكيدات باعث مي شود انسان به خواندن نماز بيش تر اهميت دهد.
براي اين که توفيق نماز صبح را از دست ندهيد، بهتر است چند نکته رعايت شود:
1-از خداوند کمک بخواهيد. چه خوب است که در اين کار از خود نماز ياري بجوييد. دو رکعت نماز بخوانيد . بعد از نماز، با خلوص نيت از خدا بخواهيد شما را براي درک فضيلت اوّل وقت نماز صبح ياري کند.
2- اراده کنيد و مصمم باشيد که هميشه اول صبح بيدار شويد. سحر خيزي هم براي دنيا و هم براي آخرت مفيداست، چنان که گفته اند: سحر خيز باش تا کامروا باشي. اگر خودت بخواهي و جدي تصميم بگيري، مطمئن باش موفق خواهي شد.
3- شب ها زود بخوابيد تا زود بيدار شدن برايتان بر اثر کم خوابي مشکل نباشد.
4-چندين روز پشت سر هم به هر ترتيب شده، موقع اذان صبح بيدار شويد. پس از حدود يک ماه ادامه اين کار(زود بيدار شدن ) براي شما عادي و آسان خواهد شد.
5- شام کم ميل کنيد.
6- درصورت قضا شدن نماز صبح ،سريعا قضاي آن را به جا آوريد.
7- مي توانيد نذر کنيد که که اگر نماز قضا شد، به جاي آن يک روز روزه بگيريد ، يا مالي را براي مستمندان يا عمل خيري خرج کنيد.
8- خواندن آيه آخر سوره کهف نيز در بيدار شدن صبحگاهي مفيد است: « قل انّما انا بشرٌ مثلکم.. . ».
9- مطالعه و شناخت آثار و برکات نماز در وقت خواندن مي تواند انگيزه شما را قوي تر سازد.
نکت? مهم که نبايد ازآن غفلت کرد: کسي که نماز صبح را نخوانده است، حکم اوليه اش اين است که نماز صبح را قضا نمايد. هر نمازي مستقل است و ربطي به ديگر نمازهاي واجب از حيث قبول يا رد ندارد. شيطان انسان را وسوسه مي‏کند و مي‏گويد حالا که نماز صبح را نخواندي ديگر هيچ عملي از تو قبول يا رد نيست و ديگر نمي‏خواهد نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشأ را بخواني؛ در حالي که چنين پنداري صحيح نيست. گاهي نماز صبح به سبب عذري قضا مي‏شود و انسان به به جا آوردنش، مصلحتي را که از او فوت شده است، دوباره به دست مي‏آورد.
اگر کسي نماز صبح را نخواند، بايد نمازهاي ديگر را بخواند و اگر ديگر نمازهايش شرايط قبولي را داشت، خداوند متعال حتماً قبول مي‏فرمايد. از شرائط قبولي نماز، به جا آوردن نمازهاي قبلي نيست، بلکه اگر انسان نمازي را نخوانده است بايد سعي کند حتماً قضاي آن را به جا آورد.?
در هر صورت اگر انسان سعى کند زودتر استراحت کند و بدون کار ضرورى تا دير وقت بيدار نماند و هميشه با طهارت بخوابد و دعاهاى وارده را هم بخواند و بالاتر از همه احساس مسؤوليت نسبت به تکليف الهى داشته باشد، پس ازمدتى که خود را عادت داد، به موقع براى نماز بيدار مى‏شود.
يک توصيه ي کار بردي براي خواندن نماز صبح:
اگرساعت را براي اوائل وقت نماز صبح تنظيم مي کنيد، از اين به بعد، براي نيم ساعت به طلوع تنظيم کنيد و تا زنگ خورد به خودتان القاء کرده و بگوييد: نماز صبح دو سه دقيقه بيشتر طول نمي کشد سريع بلند بشوم و نماز را بخوانم بعد بخوابم. بعد از مدتي که عادت کرديد پنج دقيقه زودتر بيدار شويد تاانشاء الله توفيق اول وقت راپيدا نماييد.
نکته آخر؛با توجه به اين که فرموديد (از نظر روحي کسل شده ام) براي حل اين مشکل و همچنين توضيحات بيشتر در مورد نماز، مي توانيد با شماره(09640) تماس گرفته و از راهنمايي مشاورين مرکز پاسخگويي بهره مند شويد.
منابعي براي مطالعه بيشتر:
1. پرتوي از اسرار نماز، مؤلف: محسن قرائتي، انتشارات: طرح اقامه نماز .
2. يکصد و چهارده نکته درباره نماز، مؤلف: محسن قرائتي، انتشارات: ستاد اقامه نماز .